52 miliony aut do serwisu? NHTSA ujawnia wyniki swojego śledztwa

Zza oceanu dochodzą naprawdę zaskakują doniesienia. Najnowsze zalecenia NHTSA mogą sprawić, że będziemy świadkami jednej z największych, o ile nie największej akcji serwisowej w historii motoryzacji.

Close-up of passenger airbag indicator light on dashboard of a car in Lafayette, California, February 7, 2020. Many new vehicles automatically disable the passenger airbag if a passenger is below the weight requirement for safe airbag operation. (Photo by Smith Collection/Gado/Getty Images)Mała, lecz niebezpieczna usterka może wywołać gigantyczną akcję serwisową
Źródło zdjęć: © Gado via Getty Images | Smith Collection/Gado
Kamil Niewiński

Na samochody każdy z nas patrzy pod trochę innym kątem, lecz uniwersalnie istotną kwestią jest bezpieczeństwo. Nie od zawsze było to sprawą oczywistą, lecz w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zrobiono naprawdę wiele, by zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków i starania te wcale nie osłabły.

To właśnie dlatego od czasu do czasu możemy słyszeć o akcjach serwisowych, które mają za zadanie rozwiązać palące problemy dotyczące funkcjonowania konkretnych systemów. Oczywiście takie wezwania nie zawsze mają związek z bezpieczeństwem, lecz organy nadzorujące bardzo mocno zwracają na to uwagę. NHTSA (Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego) dla przykładu właśnie zakończył bardzo długie śledztwo, a jego wyniki mogą wręcz szokować.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Akcja serwisowa VW

Amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego opublikował swój najnowszy, 22-stronnicowy raport, który może poskutkować być może największą akcją serwisową w historii motoryzacji. Wstępna decyzja, cytowana przez Reutersa, mówi bowiem o konieczności wycofania niektórych egzemplarzy napełniaczy poduszek powietrznych od firm ARC oraz Delphi.

Słowo "niektórych" jest jednak eufemizmem — mowa tu bowiem o około 52 mln egzemplarzy. Lista koncernów, które montowały w swoich modelach rzekomo felerne napełniacze, jest bardzo długa — BMW, Ford, Stellantis (dokładniej wspomniane w raporcie jako FCA), General Motors, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota i Volkswagen. W przypadku wielu z nich chodzi o samochody różnych marek.

A deployed airbag is seen inside a car after a car accident. Krakow, Poland. June 21, 2022. (Photo by Beata Zawrzel/NurPhoto via Getty Images)
Zużyta poduszka powietrzna po wypadku © GETTY | NurPhoto

Awaria ma dotyczyć pojazdów z lat 2000-2018, a pierwszy odnotowany incydent w związku ze źle działającą poduszką miał miejsce w 2009 r. Problemem ma być źle przeprowadzony proces zgrzewania zbiorników ciśnieniowych napełniacza, a to ma powodować wytworzenie się żużlu. Ten zaś może spowodować nadmierny wzrost ciśnienia i pęknięcie napełniacza, a odłamki powstałego żużlu czy metalowe fragmenty mogą w ten sposób poranić osoby znajdujące się w aucie.

NHTSA twierdzi, że przez lata w wyniku pęknięcia napełniaczy jedna osoba zginęła, a siedem zostało rannych. To właśnie dlatego, z uwagi na delikatność całej sytuacji, śledztwo NHTSA trwało od 2016 r. W kwietniu 2023 r. zaś urząd wysłał list do ARC z prośbą o wszczęcie procedury serwisowej. Wtedy producent tego odmówił, lecz niedługo może nie mieć wyboru.

Sprawy w swoje ręce wzięły już zresztą niektóre koncerny. General Motors na przykład przeprowadziło na własną rękę akcję serwisową na niemal milionie swoich aut. Firmy produkujące elementy z rzekomym defektem będą miały szansę na obronę 5 października 2023 r. ARC bowiem nadal uważa, że nie ma mowy o żadnych wadach. Dopiero po tym spotkaniu NHTSA wyda ostateczną decyzję w sprawie ewentualnego wezwania aut do serwisu.

Wybrane dla Ciebie
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie