4 poziomy – Manhart M6 MH6 S BiturboStage 4 (2013)
Jeden z czołowych tunerów BMW przygotował pakiety wzmacniające między innymi model M6. W najbardziej ekstremalnej wersji wóz może mieć nawet 700 KM mocy maksymalnej.
M-szóstka to bez wątpienia jeden z najbardziej interesujących modeli w obecnej palecie niemieckiego producenta. Pod względem technicznym BMW M6 i M5 są do siebie bardzo podobne. Mają przecież ten sam silnik V8 i takie same skrzynie biegów.
Jednostka napędowa to konstrukcja o kodzie wewnętrznym S63B44Tü, która legitymuje się objętością skokową 4,4 l. BMW dokłada oczywiście dwie turbosprężarki twin-scroll. Motor wyposażony jest również w bezpośredni wtrysk paliwa i układ Valvetronic.
W fabrycznym coupé z Bawarii silnik osiąga moc 560 KM przy 5750-7000 obr./min i moment obrotowy 680 Nm przy 1500-5750 obr./min. Tyle podaje BMW. Według norm moc jednostki silnikowej może różnić się o +/- 5% w stosunku do tego, co deklaruje producent, często jednak agregaty BMW dysponują znacznie większą mocą niż powinny.
To jednak temat na inną dyskusję, a dziś będę się odnosił do danych katalogowych. Specjaliści od tuningu samochodów BMW – ekipa Manhart Racing – od dłuższego czasu pracowali nad pakietami wzmacniającymi motory S63B44. Obecnie dostępne są cztery zestawy.
Pierwszym krokiem przeróbek (kit Stage 1) jest wymiana ECU. Z nowym programem silnik osiąga 620 KM mocy i 720 Nm momentu obrotowego. Jeśli mechanicy dołożą nowe downpipe’y (bez konwerterów katalitycznych), które dostępne są w zestawie Stage 2, to parametry motoru wzrosną do 640 KM i 760 Nm.
BMW M6 F12/F13 MANHART Axleback Exhaust system first startup and revs
Trzeci poziom (Stage 3) zawiera w sobie zmiany z dwóch poniższych pakietów oraz w jego ramach wymieniany jest cały „wydech” na bardziej sportowy od seryjnego. Tuner instaluje także nowy układ doprowadzania powietrza z kompozytowymi przewodami. Te modyfikacje skutkują podniesieniem mocy do 670 KM, a momentu obrotowego do 790 Nm.
W najwyższym pakiecie montowane jest dodatkowe urządzenie elektroniczne (performance box), dzięki czemu V-ósemka BMW może pochwalić się mocą 700 KM, zaś jej maksymalny moment obrotowy skacze do 860 Nm.
W prezentowanym samochodzie przeróbki nie skończyły się na samym silniku. Manhart wstawił regulowane zawieszenie KW. Do wyboru jest też prostsze sportowe zawieszenie lub same sprężyny obniżające wóz. W miejsce standardowych kół pojawiły się felgi ADV.1 o wymiarach 9,5 x 21” (z przodu) i 10,5 x 21” (z tyłu).
Na razie osiągi 700-konnej wersji BMW M6 owiane są tajemnicą, ale na pewno będą lepsze niż w przypadku seryjnej konstrukcji. Przypomnę, że wg danych katalogowych BMW M6 przyspiesza do 100 km/h w 4,20 s i osiąga prędkość maksymalną (w zależności od ustawienia ogranicznika) od 250 do 305 km/h.
W tej chwili jedynym poważnym rywalem Manharta jest 640-konne G-Power M6 Bi-Tronik III. Pakiety przygotowane przez Manhart Racing do BMW M6 pasują również do M6 Gran Coupé i M-piątki. Ten ostatni wóz w wersji Stage 4 przeszedł już pierwsze testy drogowe.
Konkurencja
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, S63B44Tü
- Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
- Doładowanie: 2 turbosprężarki twin-scroll
- Moc maksymalna: 620 KM (Stage 1), 640 KM (Stage 2), 670 KM (Stage 3), 700 KM (Stage 4)
- Objętościowy wskaźnik mocy: 141,06 KM/l (Stage 1), 145,62 KM/l (Stage 2), 152,45 KM/l (Stage 3), 159,27 KM/l (Stage 4) (seryjny – 127,42 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 720 Nm (Stage 1), 760 Nm (Stage 2), 790 Nm (Stage 3), 860 Nm (Stage 4)
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DCT
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 9,5 x 21” ADV.1
- Koła tylne: 10,5 x 21″ ADV.1
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1925 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,11 kg/KM (Stage 1), 3,01 kg/KM (Stage 2), 2,87 kg/KM (Stage 3), 2,75 kg/KM (Stage 4) (seryjny – 3,44 kg/KM)
- Długość: 4898 mm
- Szerokość: 1899 mm
- Rozstaw osi: 2851 mm
Źródło: Manhart Racing