4 poziomy – Manhart M6 MH6 S BiturboStage 4 (2013)

Jeden z czołowych tunerów BMW przygotował pakiety wzmacniające między innymi model M6. W najbardziej ekstremalnej wersji wóz może mieć nawet 700 KM mocy maksymalnej.

Obraz
Olgierd Lachowski

M-szóstka to bez wątpienia jeden z najbardziej interesujących modeli w obecnej palecie niemieckiego producenta. Pod względem technicznym BMW M6 i M5 są do siebie bardzo podobne. Mają przecież ten sam silnik V8 i takie same skrzynie biegów.

Jednostka napędowa to konstrukcja o kodzie wewnętrznym S63B44Tü, która legitymuje się objętością skokową 4,4 l. BMW dokłada oczywiście dwie turbosprężarki twin-scroll. Motor wyposażony jest również w bezpośredni wtrysk paliwa i układ Valvetronic.

Obraz

W fabrycznym coupé z Bawarii silnik osiąga moc 560 KM przy 5750-7000 obr./min i moment obrotowy 680 Nm przy 1500-5750 obr./min. Tyle podaje BMW. Według norm moc jednostki silnikowej może różnić się o +/- 5% w stosunku do tego, co deklaruje producent, często jednak agregaty BMW dysponują znacznie większą mocą niż powinny.

To jednak temat na inną dyskusję, a dziś będę się odnosił do danych katalogowych. Specjaliści od tuningu samochodów BMW – ekipa Manhart Racing – od dłuższego czasu pracowali nad pakietami wzmacniającymi motory S63B44. Obecnie dostępne są cztery zestawy.

Obraz

Pierwszym krokiem przeróbek (kit Stage 1) jest wymiana ECU. Z nowym programem silnik osiąga 620 KM mocy i 720 Nm momentu obrotowego. Jeśli mechanicy dołożą nowe downpipe’y (bez konwerterów katalitycznych), które dostępne są w zestawie Stage 2, to parametry motoru wzrosną do 640 KM i 760 Nm.

BMW M6 F12/F13 MANHART Axleback Exhaust system first startup and revs

Trzeci poziom (Stage 3) zawiera w sobie zmiany z dwóch poniższych pakietów oraz w jego ramach wymieniany jest cały „wydech” na bardziej sportowy od seryjnego. Tuner instaluje także nowy układ doprowadzania powietrza z kompozytowymi przewodami. Te modyfikacje skutkują podniesieniem mocy do 670 KM, a momentu obrotowego do 790 Nm.

W najwyższym pakiecie montowane jest dodatkowe urządzenie elektroniczne (performance box), dzięki czemu V-ósemka BMW może pochwalić się mocą 700 KM, zaś jej maksymalny moment obrotowy skacze do 860 Nm.

Obraz

W prezentowanym samochodzie przeróbki nie skończyły się na samym silniku. Manhart wstawił regulowane zawieszenie KW. Do wyboru jest też prostsze sportowe zawieszenie lub same sprężyny obniżające wóz. W miejsce standardowych kół pojawiły się felgi ADV.1 o wymiarach 9,5 x 21” (z przodu) i 10,5 x 21” (z tyłu).

Na razie osiągi 700-konnej wersji BMW M6 owiane są tajemnicą, ale na pewno będą lepsze niż w przypadku seryjnej konstrukcji. Przypomnę, że wg danych katalogowych BMW M6 przyspiesza do 100 km/h w 4,20 s i osiąga prędkość maksymalną (w zależności od ustawienia ogranicznika) od 250 do 305 km/h.

Obraz

W tej chwili jedynym poważnym rywalem Manharta jest 640-konne G-Power M6 Bi-Tronik III. Pakiety przygotowane przez Manhart Racing do BMW M6 pasują również do M6 Gran Coupé i M-piątki. Ten ostatni wóz w wersji Stage 4 przeszedł już pierwsze testy drogowe.

Konkurencja

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup, S63B44Tü
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki twin-scroll
  • Moc maksymalna: 620 KM (Stage 1), 640 KM (Stage 2), 670 KM (Stage 3), 700 KM (Stage 4)
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 141,06 KM/l (Stage 1), 145,62 KM/l (Stage 2), 152,45 KM/l (Stage 3), 159,27 KM/l (Stage 4) (seryjny – 127,42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 720 Nm (Stage 1), 760 Nm (Stage 2), 790 Nm (Stage 3), 860 Nm (Stage 4)
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DCT

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 9,5 x 21” ADV.1
  • Koła tylne: 10,5 x 21″ ADV.1

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1925 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,11 kg/KM (Stage 1), 3,01 kg/KM (Stage 2), 2,87 kg/KM (Stage 3), 2,75 kg/KM (Stage 4) (seryjny – 3,44 kg/KM)
  • Długość: 4898 mm
  • Szerokość: 1899 mm
  • Rozstaw osi: 2851 mm
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/7] Źródło zdjęć: |

Źródło: Manhart Racing

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
"Przebrali" auta z Chin. Teraz nie mogą znaleźć klientów
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
Listopad na polskim rynku. Pierwsze miejsce nie dla Corolli
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇