Czerwona strzała – G-Power M6 Bi-Tronik III (2012)

Czerwona strzała – G‑Power M6 Bi‑Tronik III (2012)

Czerwona strzała – G-Power M6 Bi-Tronik III (2012)
Olgierd Lachowski
21.11.2012 19:00, aktualizacja: 07.10.2022 21:02

Po modelu M5 firma G-Power wzięła na celownik coupé o nazwie M6. Podobnie jak M-piątka dzisiejszy bohater został wyposażony pakiet wzmacniający Bi-Tronik III, dzięki któremu osiąga 640 KM mocy maksymalnej.

M5 i M6 dzielą ze sobą tę samą jednostkę napędową. To 4,4-litrowy widlasty silnik o ośmiu cylindrach, które są ułożone w dwóch rzędach rozwidlonych pod kątem 90 stopni. BMW oznacza swoje dzieło kodem S63B44Tü. Motor został wyposażony w wiele nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, wśród których są bezpośredni wtrysk paliwa, układ Valvetronic czy turbodoładowanie.

Obraz

Co ciekawe, system Valvetronic (układ zmieniający skok zaworów) jest w pewnym sensie nowością w silnikach montowanych w BMW oznaczanych symbolem M. Na przykład w motorze S63B44 instalowanym w modelu X5 M są przepustnice zamiast Valvetronic. W stosunku do słabszej (555-konnej wersji) motor S63B44Tü ma także podniesiony stopień sprężania i ciśnienie doładowania.

W seryjnej wersji silnik montowany w BMW M6 rozwija moc 560 KM i maksymalny moment obrotowy 680 Nm. Moc swoją największą wartość osiąga w przedziale 5750-7000 obr./min, a z kolei moment obrotowy w zakresie od 1500 do 5750 obr./min.

Obraz

Zastosowany przez tunera z Aresing moduł Bi-Tronik III zmienia wartości kilku parametrów odpowiedzialnych za pracę jednostki napędowej, wśród których chyba najistotniejszym jest ciśnienie doładowania turbosprężarek. Dzięki tej modyfikacji V-ósemka BMW generuje teraz 640 KM mocy i 777 Nm momentu obrotowego.

Nic za to nie zmieniło się w sposobie realizacji napędu. Z silnika moment obrotowy jest przenoszony do 7-biegowej dwusprzęgłowej zautomatyzowanej skrzyni biegów M-DCT, a następnie trafia wyłącznie na tylne koła.

Wzmocnione coupé z Monachium ma także zdjęty ogranicznik prędkości i potrafi się rozpędzić do co najmniej 310 km/h. Nie wiadomo jednak, kiedy maszyna przestaje przyspieszać. Nieznane są też czasy sprintu do 100 czy 200 km/h.

Obraz

Optycznie M-szóstka zmieniła się minimalnie, bo G-Power zdecydowało się tylko na wymianę oryginalnych kół na zestaw zawierający 3-częściowe felgi Silverstone RS o średnicy 21”. Z przodu mają one 9,5”, a z tyłu 10,5” szerokości.

Inne ulepszenia proponowane przez tunera to ceramiczne tarcze hamulcowe, regulowane zawieszenie i sportowy układ wydechowy. Nie jest jednak powiedziane, że te dodatki znalazły się w widocznym na zdjęciach aucie.

Najprawdopodobniej ten samochód jeszcze nie jest całkiem gotowy.

[Aktualizacja 16 marca 2013]

Obraz

G-Power oficjalnie przedstawiło skończone M6 Bi-Tronik III. Oprócz wymienionych wyżej modyfikacji w aucie zmieniono też układ wydechowy na tytanowy z wyścigowymi reaktorami katalitycznymi. Nowy zestaw jest lżejszy o 12 kg w stosunku do seryjnego. Parametry jednostki napędowej pozostały bez zmian.

Na 21-calowe koła Silverstone RS wciśnięte są opony Michelin o rozmiarach 265/30 z przodu i 305/25 z tyłu. Za przednimi felgami znajdują się nowe 420-milimetrowe ceramiczne tarcze hamulcowe zatrzymywane 6-tłoczkowymi zaciskami.

Tuner podaje, że przerobione przez niego coupé potrzebuje 3,80 s na rozpędzenie się do setki i osiąga 315 km/h.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

  • Typ: V8, 90supo/sup, S63B44Tü
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4395 cmsup3/sup
  • Doładowanie: 2 turbosprężarki twin-scroll
  • Moc maksymalna: 640 KM przy 6000-7000 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 145,62 KM/l (seryjny – 127,42 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 777 Nm przy 1500 obr./min
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DCT

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, ceramiczne, średnica 420 mm, 6-tłoczkowe zaciski
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 21\ Silverstone RS
  • Koła tylne: 21\ Silverstone RS
  • Opony przednie: 265/30 R 21
  • Opony tylne: 305/25 R 21

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1925 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,01 kg/KM (seryjny – 3,44 kg/KM)
  • Długość: 4898 mm
  • Szerokość: 1899 mm
  • Rozstaw osi: 2851 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h:3,80 s
  • Prędkość maksymalna: 315 km/h
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/7]

Źródło: Autoblog

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)