3500 pracowników ma odejść ze Stellantis. To efekt porozumienia z koncernem

Stellantis dogadało się z wybranymi włoskimi związkami zawodowymi w sprawie formy zwolnień, jakie zostaną dokonane w tamtejszych fabrykach. Nie wszyscy jednak są z tego porozumienia zadowoleni.

TURIN, ITALY - JANUARY 18: A general view of the building of the main headquarters of the FCA factory in Mirafiori on January 18, 2021 in Turin, Italy. The Stellantis logo is installed on a crane at the main entrance of the FCA Mirafiori plant in Turin, Italy. Stellantis is the fourth largest carmaker in the world to start trading in Milan and Paris after Fiat Chrysler and Peugeot maker PSA finalized their merger. (Photo by Stefano Guidi/Getty Images)W samym turyńskim kompleksie Mirafiori zredukowanych zostanie nawet 1520 etatów
Źródło zdjęć: © Getty Images | Stefano Guidi
Kamil Niewiński

Jak podaje agencja Reutera, bazując na informacjach od włoskich związków zawodowych FIOM i UILM, doszło do osiągnięcia porozumienia ze Stellantis dotyczącego zmniejszenia kadr we Włoszech. W jego wyniku w zakładach w Turynie, Cassino i Pratola Serra z pracą pożegna się co najmniej 3500 osób. Kolejne zwolnienia mają być zaś przeprowadzone w zakładach w Melfi, Pomigliano, Termoli, Cento i Verrone.

Łącznie liczba zwolnionych pracowników ma wynieść 3597. FIOM jest równocześnie jedynym związkiem, który umowy nie podpisał, a równocześnie tym, który nawołuje do podjęcia bardziej rygorystycznych działań. Zdaniem sekretarza krajowego Samuela Lodiego "nie ma już czasu do stracenia".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

McLaren kontra zaśnieżona droga w Kanadzie. Świadek nagrał wszystko telefonem

Zachęty, udogodnienia, zasoby publiczne nie mogą być przyznawane firmie, która nie ma zamiaru inwestować we Włoszech; nie gwarantuje odpowiedniej wielkości produkcji i zakładów, nie inwestuje w badania i rozwój oraz nie chroni zatrudnienia.

Samuele Lodi
sekretarz krajowy związku zawodowego FIOM-CGIL

W rozmowie z Reuterem Stellantis potwierdziło na razie tylko zawarcie umów w Turynie i Pratola Serra. Zapewniono jednak, że dopięcie porozumień ze związkami w innych zakładach spodziewane są w nadchodzących dniach. Zdaniem koncernu, "ustalenia są częścią inicjatyw wdrażanych przez Stellantis w celu przeciwdziałania skutkom trwającego procesu transformacji energetycznej i technologicznej".

Najważniejszym aspektem negocjacji był sposób, w jaki miałoby dojść do takowych zwolnień. Ostatecznie porozumienie ws. zakończenia pracy będzie ściśle dobrowolne i koncern nie będzie mógł wręczyć ot tak wypowiedzenia. W zamian za odejście pracownicy otrzymają odprawę i bonus finansowy. 

Obecnie Stellantis zatrudnia we Włoszech około 43 tys. osób, a więc zwolnienia mają dotyczyć mniej niż 10 proc. wszystkich zatrudnionych. Dobrowolne wypowiedzenia z dodatkiem finansowym mają skłonić do odejścia z firmy przede wszystkim osoby zbliżające się do wieku emerytalnego, a także te, które być może będą chciały same poszukać nowych wyzwań zawodowych.

Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯