1600 sposobów na oszczędności. Japońska marka przechodzi do działania

Nissan intensywnie pracuje nad redukcją kosztów produkcji, wprowadzając zmiany w projektowaniu i logistyce.

Nissan LeafNissan Leaf
Źródło zdjęć: © Autokult | Mateusz Lubczański
Aleksander Ruciński

Nissan, który ostatnio boryka się z problemami finansowymi, próbuje wrócić na właściwe tory. Firma zwolniła tysiące ludzi i zamknęła kilka fabryk. Na tym jednak nie koniec. Teraz nadszedł czas na obniżenie kosztów produkcji. W tym celu powołano specjalny zespół, na czele którego stanął Tatsuzo Tomita, nazywany przez media "carem oszczędności". Kilka tysięcy osób miesiącami szukało w excelowych tabelkach możliwości redukcji. Ostatecznie udało się wypracować blisko 1600 sposobów, które będą wdrażane od teraz.

Dobrym przykładem są zagłówki. Obecnie części do nich są przechowywane na powierzchni odpowiadającej dwóm kortom tenisowym. Zmniejszenie różnorodności zagłówków pozwoliłoby na redukcję tej przestrzeni o połowę i tym samym obniżenie kosztów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowy Nissan Qashqai - miał być lifting. Jest dużo więcej

Nissan planuje również zmiany w projektowaniu reflektorów. Obecnie ich wiązka światła jest szersza niż standardowa. Zmniejszenie jej zasięgu i zastosowanie niższej specyfikacji pozwoli na użycie standardowych komponentów, co obniży koszty.

Firma zidentyfikowała także możliwość oszczędności na barwnikach do tkanin siedzeń. Obecne modele Nissana są wyposażone w szyby, które blokują promieniowanie UV, co eliminuje konieczność stosowania specjalnych tkanin. Dodatkowo Nissan rozważa pre-montaż niektórych komponentów przed ich wysyłką do fabryk, co powinno zmniejszyć koszty logistyczne.

Tomita podkreśla, że wszystkie propozycje są dokładnie analizowane, pod kątem potencjalnego wpływu na jakość produktów. Nissan współpracuje z dostawcami, aby znaleźć najlepsze rozwiązania, które nie obniżą standardów.

Oszczędności dotyczą także elektrycznych modeli Nissana. Firma potwierdziła, że model Ariya zostanie wycofany po 2025 r. Jest to część szerszej strategii mającej na celu zwiększenie efektywności i rentowności oferty.

Nissan przyznaje, że w przeszłości zbyt wiele uwagi poświęcano różnorodności specyfikacji, co prowadziło do wzrostu kosztów i złożoności produkcji. Teraz firma stawia na uproszczenie procesów i szybsze podejmowanie decyzji w dynamicznie zmieniającym się środowisku.

Wybrane dla Ciebie

Projekt Polaka bije rekordy w Chinach. Sprzedaż jest "druzgocąca"
Projekt Polaka bije rekordy w Chinach. Sprzedaż jest "druzgocąca"
Chińczycy w top 10 europejskiej sprzedaży. W tej kategorii rosną z każdym miesiącem
Chińczycy w top 10 europejskiej sprzedaży. W tej kategorii rosną z każdym miesiącem
Ruszyła budowa kolejnej obwodnicy. Tym razem w Małopolsce
Ruszyła budowa kolejnej obwodnicy. Tym razem w Małopolsce
Elektryki się nie opłaciły. Niemcy zmieniają strategię
Elektryki się nie opłaciły. Niemcy zmieniają strategię
Dwa nowe modele w Polsce. Oczywiście z Chin - wjeżdża marka GAC
Dwa nowe modele w Polsce. Oczywiście z Chin - wjeżdża marka GAC
496,22 km/h w chińskim aucie. Oglądałem Yangwanga U9 Xtreme z bliska
496,22 km/h w chińskim aucie. Oglądałem Yangwanga U9 Xtreme z bliska
Zamkną tunel na zakopiance. Kierowcy pojadą objazdem
Zamkną tunel na zakopiance. Kierowcy pojadą objazdem
Verstappen dominuje w GP Azerbejdżanu, Piastri kończy wyścig w barierach
Verstappen dominuje w GP Azerbejdżanu, Piastri kończy wyścig w barierach
Co dalej z Octavią? Dyrektor Škody tłumaczy, jak chce wrócić na pozycję lidera w Polsce
Co dalej z Octavią? Dyrektor Škody tłumaczy, jak chce wrócić na pozycję lidera w Polsce
Rowerzysta płaci 2500 zł. Policja się nie patyczkuje
Rowerzysta płaci 2500 zł. Policja się nie patyczkuje
Pierwsza jazda nowym VW T-Rokiem. Zamaskowanym i na prawym fotelu, ale co miałem się dowiedzieć, to już wiem
Pierwsza jazda nowym VW T-Rokiem. Zamaskowanym i na prawym fotelu, ale co miałem się dowiedzieć, to już wiem
Test: Mercedes Klasy C 300 de Kombi - czy hybrydowy diesel ma sens?
Test: Mercedes Klasy C 300 de Kombi - czy hybrydowy diesel ma sens?