1,6 Turbo - poważne zmiany w Formule 1! 

To było tylko kwestia czasu, kiedy w Formule 1 zacznie się poważna dyskusja na temat zmniejszenia pojemności silników. Teraz wszystko ruszyło - według BBC najprawdopodobniej w 2013 roku królowa sportów motorowych przejdzie poważne zmiany.

F1F1
Bartosz Pokrzywiński

To było tylko kwestia czasu, kiedy w Formule 1 zacznie się poważna dyskusja na temat zmniejszenia pojemności silników. Teraz wszystko ruszyło - według BBC najprawdopodobniej w 2013 roku królowa sportów motorowych przejdzie poważne zmiany.

Obecnie w bolidach Formuły 1 montowane są wolnossące silniki benzynowe V8 o pojemności 2,4 litra. Maksymalna moc tych jednostek wynosi około 750 koni mechanicznych, a kręcą się one aż do 18 000 obrotów na minutę. Podobnie jak samochody cywilne, tak i wszelkie pojazdy wyścigowe dążą do redukcji emisji CO2 i zmniejszenia spalania, które w F1 oznacza jeszcze mniejszą masę bolidu na starcie.

Patrząc na ostatnie trendy na rynku motoryzacyjnym, można zauważyć, że producenci stosują tzw. downsizing. Odchodzą od produkcji większych, sześciocylindrowych jednostek na rzecz niewielkich, czterocylindrowych motorów wzmocnionych turbosprężarkami. Formuła 1 zawsze odgrywała rolę poligonu doświadczalnego dla samochodów cywilnych - teraz może być odwrotnie.

Od sezonu 2013 w F1 mają zadebiutować zupełnie nowe jednostki napędowe. Będą to silniki benzynowe o pojemnościach 1,6 litra, wspomagane turbosprężarkami. Oprócz pojemności zmniejszą się również maksymalne obroty - limiter zostanie przesunięty z 18 000 do zaledwie 10 000 obrotów na minutę. Takie jednostki mają produkować 600 koni mechanicznych. Dodatkowe 150 kucyków będzie dostarczał system KERS, który wówczas odegra już poważną rolę.

Największą zaletą nowych silników ma być niskie spalanie. FIA będzie chciała wprowadzić stałą wielkość zbiorników paliwa, więc wszyscy producenci jednostek napędowych będą dążyli do maksymalnej oszczędności. Miejmy nadzieję, że obejdzie się bez systemów start/stop i eco drivingu.

Były V10, teraz są V8, a w 2013 mają być R4. Ciekawe, co będzie dalej. Teraz pozostaje tylko czekać, aż FIA uchwali nowe przepisy.

Źródło: F1.pl

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥