Opinia: 120 mln zł dla Volkswagena to kara, którą zapłacimy wszyscy. I już są pieniądze na dopłaty do elektryków

UOKiK zdecydował o nałożeniu potężnej kary finansowej na polski oddział Volkswagena. Mam wrażenie, że dla niektórych jest to w pewnym sensie jakiś sukces. Mnie nie jest do śmiechu. Owszem, karę za oszustwo należy postrzegać w jakimś stopniu pozytywnie, choć wolę określenie "sprawiedliwość". Ale teraz będziemy musieli za nią zapłacić.

Volkswagen zapłaci karę, ale pieniądze mogą trafić np. do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, potem do firm, które kupią auta elektryczne, na przykład od Volkswagena.Volkswagen zapłaci karę, ale pieniądze mogą trafić np. do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, potem do firm, które kupią auta elektryczne, na przykład od Volkswagena.
Źródło zdjęć: © fot. Jakub Walasek/REPORTER
Marcin Łobodziński

Ci, którzy otwierają szampana albo nie rozumieją, albo nie chcą rozumieć podstaw ekonomii oraz przepływu pieniądza.

Przypomnę, że Volkswagen Polska to przedsiębiorca sprzedający towary i usługi, a klientami bezpośrednimi lub pośrednimi jesteśmy my. Pośrednimi wtedy, kiedy jakaś firma kupuje flotę crafterów czy fabii, o czym możemy zupełnie nie wiedzieć, a my kupujemy od tej firmy towary lub usługi. Więc nie pomoże deklaracja "nie kupuję volkswagenów", bo płacą również ci, którzy kupują ulubione pieczywo przywożone volkswagenami. Jak zerkam w komentarze pod poniższym artykułem, to widzę, że dla części z was to zupełnie oczywiste.

Myślę, że przedsiębiorca Volkswagen Polska, nawet jeśli karę zapłaci, to stratę w wysokości 120 mln zł może chcieć sobie jakoś zrekompensować. Nie wiem, w jaki sposób to zrobi, ale moim zdaniem możliwe jest podniesienie cen. Oczywiście mówimy tu raczej o małej skali, bo 120 mln zł po rozłożeniu na wszystkich to niewielka kwota. Nawet jeśli wszystko, co sprzedaje Volkswagen, podrożej o 2-3 zł, to bardzo szybko kara się zbilansuje.

To dokładnie to samo co nakładanie kolejnych podatków na duże firmy, szczególnie supermarkety. Dla nich to żaden problem. Najwyżej będą mieli nieco droższe wędliny, proszki do prania czy napoje. To my płacimy ten podatek, a nie oni. Tylko pośrednio.

Kto zarobi?

No przecież nie klienci, więc UOKiK owszem może chwalić się "najwyższą karą w historii", ale gdzieś tam na samym końcu i tak chodzi o to, że zarobi państwo. Właściwie to nie zarobi, tylko zabierze, a potem część odda, bo przecież trzeba będzie np. wspomóc finansowo osoby, które kupią auta elektryczne. Zaraz... czy to nie Volkswagen niebawem chce być liderem w tym segmencie?

Właściwie to już w tym miejscu należy się zastanowić, czy Volkswagen musi podnosić ceny, by te 120 mln zł do nich wróciło. Bo owszem, wsparcie finansowe jest dla klientów, ale ci klienci kupią samochody m.in. od Volkswagena. A klientem może być na przykład... firma wchodząca w skład grupy Volkswagena.

A to nie tylko chodzi o te 120 mln zł. Bo nie dość, że do budżetu wpłynie ta kwota, to jeszcze trochę dojdzie z podatków od wyższych cen towarów i usług od Volkswagena. Świadczenia socjalne też nie biorą się z drzewa, lecz z pieniędzy zabranych innym. Na przykład teraz Volkswagenowi.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne