100 koni z litra – SKN Q5 3.0 TDI quattro Stufe 2 (2013)

Cały czas rośnie grupa zmodyfikowanych przez SKN aut. Jednym z nowszych jest Audi Q5 z 3-litrowym silnikiem o zapłonie samoczynnym. Dzięki optymalizacji elektroniki motor SUV-a z Ingolstadt ma ponad 100 KM/l.

Obraz
Olgierd Lachowski

Pod koniec lat 90. ubiegłego wieku Volkswagen zaprezentował wyścigowego Golfa z 2,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 245 KM. Wtedy moc prawie 100 KM z jednego litra objętości skokowej, nawet w samochodzie wyścigowym, wyciśnięta z „klekota”, to było coś.

Obraz

A dziś? A dziś nawet seryjne auta z jednostkami o zapłonie samoczynnym mogą pochwalić się takim objętościowym wskaźnikiem mocy. Przykładem może być widoczne na zdjęciach Audi Q5 z 3-litrowym motorem V6 z turbodoładowaniem. Co prawda normalne, seryjne Q5 z tym silnikiem ma moc 245 KM przy 4000-4500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 580 Nm przy 1750-2750 obr./min, ale niemiecki tuner SKN postarał się o nieco więcej mocy.

Obraz

W białym Audi zainstalowany jest pakiet Stufe 2, na który składa się tylko nowy moduł sterujący silnikiem. W porównaniu ze Stufe 1 dwójka cechuje się agresywniejszymi mapami. Taka prosta modyfikacja wystarczyła, żeby z 3 l uzyskać moc 298 KM i maksymalny moment obrotowy 610 Nm.

Wóz z tym silnikiem jest wyposażony w napęd na wszystkie koła i dwusprzęgłową skrzynię S-tronic. Większa moc silnika gwarantuje rozwinięcie prędkości 236 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w 6,60 s.

Obraz

Co ciekawe, Audi podaje, że seryjne Q5 setkę osiąga w 6,50 s, a tuner informuje, że jego auto przyspiesza w 5,50 s. Pomiary AutoBildu wykazały jednak, że fabryczny SUV 100 km/h na liczniku miał po 7,20 s, a stuningowany po wspomnianych 6,60 s. Co więcej, SKN obiecuje prędkość maksymalną 241 km/h, a dziennikarzom udało się osiągnąć o 5 km/h mniej.

Zawieszenie z przodu i z tyłu zostało obniżone o 40 mm.

Obraz

Wizualnie auto zmieniło się w bardzo małym stopniu. Tuner wymienił przedni zderzakospojler na agresywniejszy, wstawił nowe końcówki rur wydechowych (elementy pochodzą z firmy Caractere), a także zamontował nowe koła. Na zdjęciach widać Audi z różnymi zestawami obręczy. Mają one średnicę od 20” do 22”.

Dane techniczne

  • Typ: V6, 90supo/sup, ZS
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Objętość skokowa: 2967 cmsup3/sup
  • Doładowanie: turbosprężarka
  • Moc maksymalna: 298 KM
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 100,44 KM/l (seryjny – 82,58 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 610 Nm
  • Skrzynia biegów: 7-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa S-tronic
  • Typ napędu: na wszystkie koła quattro

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: tarczowe
  • Koła przednie: 20-22”
  • Koła tylne: 20-22”

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1955 kg
  • Stosunek masy do mocy: 6,56 kg/KM (seryjny – 7,98 kg/KM)
  • Długość: 4629 mm
  • Szerokość: 1880 mm
  • Wysokość: 1613 mm (- 40 mm)
  • Rozstaw osi: 2807 mm

Osiągi (zmierzone):

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,60 s
  • Prędkość maksymalna: 236 km/h
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
  • Obraz
[1/10] Źródło zdjęć: |

Źródło: SKN

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Dacia wyceniła Sandero po liftingu. Wciąż jest tanio
Kierowcy zapłacą dużo więcej. Rząd szykuje wielką podwyżkę ceny kursu
Kierowcy zapłacą dużo więcej. Rząd szykuje wielką podwyżkę ceny kursu
Dziwny list z Opola. To nie oszustwo, a opłaty nie unikniesz
Dziwny list z Opola. To nie oszustwo, a opłaty nie unikniesz
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zauważyła go u 20-latka
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯