TestyŠkodaZza kierownicy nowej Škody Superb. Mam dobre wiadomości

Zza kierownicy nowej Škody Superb. Mam dobre wiadomości

Flagowy model Škody dalej znajduje uznanie klientów, więc przy tworzeniu nowej generacji Czesi przyjęli prosty przepis, który można podsumować jednym słowem: więcej.

Škoda Superb
Škoda Superb
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Škoda Auto
Mateusz Lubczański

21.07.2023 | aktual.: 23.07.2023 15:45

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Škoda wychodzi naprzeciw klientom, którzy nie chcą przesiadać się do SUV-ów, a potrzebują dużego kombi, najlepiej z silnikiem Diesla. Pod tym względem marka nie zawodzi. Model dalej będzie oferowany w wersji kombi i liftback. Wszystkie wersje nadwoziowe są nieco węższe (15 mm), odrobinkę wyższe, ale zachowują ten sam rozstaw osi. Mimo to udało się zwiększyć bagażnik nawet o 30 mm, co w kombi daje już niewiarygodne 690 litrów pojemności. Tak jak w poprzedniku miejsca po prostu nie brakuje.

DSG, zawsze

Biorąc pod uwagę potrzeby klientów, Škoda zrezygnowała całkowicie z manualnej przekładni. Tak jak w przypadku przygotowywanego do premiery Kodiaqa, tutaj również "wbicie" biegu polega na przekręceniu manetki przy kierownicy, jak chociażby w elektrycznych volkswagenach.

Škoda Superb
Škoda Superb© WP Autokult | PETR HOMOLKA

Superb nie będzie jeszcze dostępny jako "pełny" elektryk, za to hybryda plug-in (tylko w kombi) ma odgrywać większą rolę. To zasługa pojemniejszego ogniwa (25,7 kWh), które ma zapewnić ponad 100 km bezemisyjnej jazdy. Co więcej, będzie można je naładować z mocą nawet 50 kW (prąd stały), co obecnie jest możliwe w małej liczbie aut, np. mercedesach. Pod maską za to znajdziemy jednostkę o pojemności 1,5 l.

Ten sam silnik spalinowy oferowany będzie również z układem miękkiej hybrydy, wówczas moc szacowana jest na 150 KM. Większe, bo dwulitrowe silniki, mają odpowiednio 204 i 265 KM. Będą też dwulitrowe diesle. W nowej generacji Superba wygenerują one 150 i 193 KM, z czego ten ostatni ma być łączony z napędem 4x4.

Prace trwają

Miałem okazję przejechać się egzemplarzami testowymi, choć inżynierowie nie ukrywali, że jeszcze pracują nad zawieszeniem. Zamaskowane auta były zdecydowanie za twarde, a i sam układ kierowniczy nie był wystarczająco precyzyjny. Było to przeciwieństwo testowego Kodiaqa, o którym pisałem wcześniej. Mimo wszystko czeski team wie, co chce osiągnąć, a ma być to ukłon w stronę komfortu, a nie sportu.

Škoda Superb
Škoda Superb© WP Autokult | PETR HOMOLKA

Marka nie chce też dzielić się zdjęciami wnętrza, choć wiadomo, że multimedia będą wyświetlane na całkiem sporym telewizorze mierzącym 12,9 cala. Nie ukrywano też, że w Superbie znajdą się klasyczne pokrętła. Więcej informacji na pewno pojawi się bliżej premiery.

Clever znaczy mądrze

Škoda ujawnia też kilka nowych rozwiązań technologicznych. Roleta przestrzeni bagażowej w kombi ma być całkowicie elektryczna. Przygotowano też dwa rodzaje świateł: bi- i fullLED. Wiadomo też, że Superb zostanie wyposażony w asystenta jazdy na skrzyżowaniach, który zapobiegnie wyjechaniu przed auto nadjeżdżające z prawej strony (gdy np. skręcamy w lewo).

Superb będzie miał premierę pod koniec tego roku, można więc sądzić, że pierwsze egzemplarze trafią do dilerów w pierwszym kwartale 2024 roku.

  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
  • Škoda Superb
[1/33] Škoda SuperbŹródło zdjęć: © WP Autokult | PETR HOMOLKA
Komentarze (10)