Terenówka nie przeszła przeglądu? Producent amortyzatorów radzi: sprawdź ciśnienie w oponach

Producent amortyzatorów marki Bilstein ostrzega właścicieli pojazdów terenowych przed nadmiernym ciśnieniem w oponach podczas badania technicznego. Może to spowodować negatywny wynik podczas testu amortyzatorów.

Ciśnienie w ogumieniu wpływa na wynik testu amortyzatorów.Ciśnienie w ogumieniu wpływa na wynik testu amortyzatorów.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Od pięciu lat marka Bilstein prowadzi w Polsce kampanię polegającą na bezpłatnej kontroli zawieszenia. Na mobilny tester trafiają także samochody terenowe i specjaliści zauważyli podstawowy błąd, jaki popełniają ich użytkownicy - zbyt wysokie ciśnienie w oponach.

  • Badanie zawieszenia w typowej czy zmodyfikowanej terenówce jest identyczne jak w przypadku samochodu osobowego. Uzyskane wyniki nie powinny się więc różnić, a jednak często są diametralnie inne. W praktyce ma to ogromne przełożenie na bezpieczeństwo jazdy, a przyczyna pogorszenia trakcji bywa często prozaiczna. To za wysokie ciśnienie w oponach – zauważa Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa, przedstawiciela firmy Bilstein w Polsce.
  • W ponad połowie przypadków (w samochodach terenowych przyp. red) było ono za wysokie. Podobny błąd popełniają też użytkownicy SUV–ów, pick-upów czy samochodów dostawczych - dodaje Andrzej Wojciech Buczek.

Dlaczego zbyt wysokie ciśnienie?

W terenówkach ze zmodyfikowanymi kołami - większy rozmiar z terenową rzeźbą bieżnika - nierzadko stosuje się stosunkowo wysokie ciśnienie z kilku powodów. Pierwszy jest banalny - wygląd. Opony o niedużej średnicy osadzenia a dużej średnicy ogólnej, przy ciśnieniu podawanym przez producenta wyglądają nierzadko tak, jakby miały za mało powietrza. Dlatego często dochodzi się do wartości 2,5-3 bary, a to już zdecydowanie za dużo.

Drugi jest już bardziej uzasadniony - komfort jazdy i ekonomia. Przez niskie ciśnienie terenowe opony wyją niemiłosiernie na asfalcie, a do tego stawiają duży opór. Nie dość, że samochód jest głośny, to jeszcze paliwożerny. Niestety wysokie ciśnienie to też niższy poziom amortyzacji i wyższe zużycie środkowej, istotnej części bieżnika.

Podczas mobilnych testów technicy zauważyli, że wysokie ciśnienie przekłada się na wynik sprawności amortyzatorów w granicach 44-47 proc. Podczas gdy przyjęta średnia powinna oscylować wokół 65 proc. Powodem tego nie jest jednak zły stan amortyzatorów, a właśnie ciśnienie.

Warto wiedzieć, że podczas badania technicznego diagnosta może zakwestionować sprawność amortyzatorów i auto nie przejdzie okresowego przeglądu przez tak prosty błąd. Dlatego jeśli sprawność amortyzatorów okaże się zaskakująco niska, należy w pierwszej kolejności sprawdzić i skorygować ciśnienie w oponach, a następnie poprosić diagnostę o ponowną kontrolę.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯