Terenówka nie przeszła przeglądu? Producent amortyzatorów radzi: sprawdź ciśnienie w oponach

Producent amortyzatorów marki Bilstein ostrzega właścicieli pojazdów terenowych przed nadmiernym ciśnieniem w oponach podczas badania technicznego. Może to spowodować negatywny wynik podczas testu amortyzatorów.

Ciśnienie w ogumieniu wpływa na wynik testu amortyzatorów.Ciśnienie w ogumieniu wpływa na wynik testu amortyzatorów.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Marcin Łobodziński

Od pięciu lat marka Bilstein prowadzi w Polsce kampanię polegającą na bezpłatnej kontroli zawieszenia. Na mobilny tester trafiają także samochody terenowe i specjaliści zauważyli podstawowy błąd, jaki popełniają ich użytkownicy - zbyt wysokie ciśnienie w oponach.

  • Badanie zawieszenia w typowej czy zmodyfikowanej terenówce jest identyczne jak w przypadku samochodu osobowego. Uzyskane wyniki nie powinny się więc różnić, a jednak często są diametralnie inne. W praktyce ma to ogromne przełożenie na bezpieczeństwo jazdy, a przyczyna pogorszenia trakcji bywa często prozaiczna. To za wysokie ciśnienie w oponach – zauważa Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w IHR Warszawa, przedstawiciela firmy Bilstein w Polsce.
  • W ponad połowie przypadków (w samochodach terenowych przyp. red) było ono za wysokie. Podobny błąd popełniają też użytkownicy SUV–ów, pick-upów czy samochodów dostawczych - dodaje Andrzej Wojciech Buczek.

Dlaczego zbyt wysokie ciśnienie?

W terenówkach ze zmodyfikowanymi kołami - większy rozmiar z terenową rzeźbą bieżnika - nierzadko stosuje się stosunkowo wysokie ciśnienie z kilku powodów. Pierwszy jest banalny - wygląd. Opony o niedużej średnicy osadzenia a dużej średnicy ogólnej, przy ciśnieniu podawanym przez producenta wyglądają nierzadko tak, jakby miały za mało powietrza. Dlatego często dochodzi się do wartości 2,5-3 bary, a to już zdecydowanie za dużo.

Drugi jest już bardziej uzasadniony - komfort jazdy i ekonomia. Przez niskie ciśnienie terenowe opony wyją niemiłosiernie na asfalcie, a do tego stawiają duży opór. Nie dość, że samochód jest głośny, to jeszcze paliwożerny. Niestety wysokie ciśnienie to też niższy poziom amortyzacji i wyższe zużycie środkowej, istotnej części bieżnika.

Podczas mobilnych testów technicy zauważyli, że wysokie ciśnienie przekłada się na wynik sprawności amortyzatorów w granicach 44-47 proc. Podczas gdy przyjęta średnia powinna oscylować wokół 65 proc. Powodem tego nie jest jednak zły stan amortyzatorów, a właśnie ciśnienie.

Warto wiedzieć, że podczas badania technicznego diagnosta może zakwestionować sprawność amortyzatorów i auto nie przejdzie okresowego przeglądu przez tak prosty błąd. Dlatego jeśli sprawność amortyzatorów okaże się zaskakująco niska, należy w pierwszej kolejności sprawdzić i skorygować ciśnienie w oponach, a następnie poprosić diagnostę o ponowną kontrolę.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów