Zasada "koła nad maską". Doświadczeni kierowcy zawsze ją stosują

Sprytna, przemyślana i płynna jazda daje wiele korzyści, szczególnie w ruchu miejskim. Jest kilka zasad, których nie uczy się w szkołach dla kierowców. Jedną z nich jest "koła nad maską", która ma praktycznie same plusy.

Kierowca widząc koła pojazdu z przodu nad własną maską ma odpowiedni odstępKierowca widząc koła pojazdu z przodu nad własną maską ma odpowiedni odstęp
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

Zasadę "koła nad maską" stosuje się w ruchu miejskim przede wszystkim na jezdniach z kilkoma pasami ruchu w jednym kierunku. Pozwala na dużą płynność ruchu, ale też poprawia bezpieczeństwo. Polega na tym, że jadąc z niską prędkością lub stojąc w korku trzymamy odległość do pojazdu poprzedzającego na tej zasadzie, że jego tylne koła widzimy nad maską własnego auta. Odległość ta będzie zależna od wielkości naszego samochodu, bo im wyższy (wyższa maska), tym odległość będzie większa, ale i to ma swoje zalety ze względu na zwrotność pojazdu.

Jedną z największych zalet jest możliwość wykonania praktycznie dowolnego manewru. Jeśli stosujemy "koła nad maską", to możemy wyjechać z zatoru drogowego, zmienić pas ruchu lub bez problemu zjechać z pasa ruchu, by utworzyć korytarz życia. Nie zablokujemy się za poprzedzającym nas autem.

Druga zaleta to możliwość płynnego ruszenia z miejsca, kiedy sznur pojazdów też startuje. Nieco większa odległość pozwoli dostosować moment ruszania do reakcji kierowcy pojazdu z przodu. Mając więcej miejsca możemy zareagować zmniejszeniem czy zwiększeniem prędkości. Dzięki temu, pomimo większej przestrzeni między pojazdami, ruch mógłby się stać płynniejszy, gdyby oczywiście wszyscy się stosowali do tej zasady.

Trzecia korzyść to mniejsze ryzyko uderzenia przodem w auto poprzedzające, kiedy ktoś uderzy w tył naszego. Większa przestrzeń z przodu pozwoli na wyhamowanie po ewentualnej kolizji, co ograniczy jej skutki tylko do tylnej części naszego auta.

Wybrane dla Ciebie
Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych
Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Chińskie samochody w centrum uwagi. Zagrożenie dla bezpieczeństwa?
Chińskie samochody w centrum uwagi. Zagrożenie dla bezpieczeństwa?
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
Nowa kluczowa droga. Kierowcy czekali latami, ale wreszcie jest
Nowa kluczowa droga. Kierowcy czekali latami, ale wreszcie jest
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Test: Rolls-Royce Phantom kończy 100 lat. Zasady luksusu pozostały te same
Test: Rolls-Royce Phantom kończy 100 lat. Zasady luksusu pozostały te same
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯