Zasada 3P: jak poprawne ciśnienie w oponach zwiększa bezpieczeństwo i oszczędza paliwo

Przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego wskazują, że nie tylko niedbałość o stan opon, ale także ich niewłaściwy dobór jest powszechnym błędem kierowców. Trzymając się prostych zasad, możemy znacząco wydłużyć żywotność ogumienia.

Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziemy po otwarciu drzwi, na słupku B.Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziemy po otwarciu drzwi, na słupku B.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe PZPO

PZPO promuje zasadę 3P, co oznacza: solidne opony, profesjonalny serwis oraz odpowiednie ciśnienie. Zarówno za niski, jak i za wysoki poziom tego ostatniego powoduje więcej hałasu, wydłuża drogę hamowania oraz zwiększa zużycie paliwa. Wyniki badań Moto Data pokazują, że aż 58 proc. kierowców zbyt rzadko kontroluje ciśnienie w swoich oponach.

Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach.
Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach. © PZPO

Dodatkowo, badania przeprowadzone przez niemiecką organizację DEKRA wykazały, że 36 proc. wypadków w Niemczech można powiązać z problemami technicznymi pojazdów, z czego nawet połowa dotyczy opon. Z PZPO można się dowiedzieć, że już ubytek 0,5 bara, który trudno dostrzec gołym okiem, wydłuża drogę hamowania o 4 metry (to prawie tyle, co długość Volkswagena Golfa) i skraca trwałość bieżnika o 1/3, na skutek większego odkształcania się opony i wyższej temperatury pracy. Z kolei zbyt duże ciśnienie zmniejsza powierzchnię styku z drogą, co pogarsza przyczepność.

Zalecenie PZPO jest takie, aby sprawdzać ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu na zimnych oponach. Oczywiście można przejechać 2-3 km na stację, by skorzystać z kompresora. Warto zajrzeć do instrukcji auta lub na naklejkę umieszczoną zwykle na wlewie paliwa czy progu drzwi kierowcy, żeby poznać zalecenia dotyczące ciśnienia i odpowiednio napompować opony. W przypadku aut wyposażonych w czujniki ciśnienia i opony typu run-flat, warto raz w miesiącu kontrolować opony też manualnie. Uszkodzone czujniki lub masywne ściany boczne mogą ukrywać spadek ciśnienia.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów