Zasada 3P: jak poprawne ciśnienie w oponach zwiększa bezpieczeństwo i oszczędza paliwo

Przedstawiciele Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego wskazują, że nie tylko niedbałość o stan opon, ale także ich niewłaściwy dobór jest powszechnym błędem kierowców. Trzymając się prostych zasad, możemy znacząco wydłużyć żywotność ogumienia.

Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziemy po otwarciu drzwi, na słupku B.Odpowiednie wartości ciśnienia znajdziemy po otwarciu drzwi, na słupku B.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe PZPO

PZPO promuje zasadę 3P, co oznacza: solidne opony, profesjonalny serwis oraz odpowiednie ciśnienie. Zarówno za niski, jak i za wysoki poziom tego ostatniego powoduje więcej hałasu, wydłuża drogę hamowania oraz zwiększa zużycie paliwa. Wyniki badań Moto Data pokazują, że aż 58 proc. kierowców zbyt rzadko kontroluje ciśnienie w swoich oponach.

Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach.
Tak wygląda styk opony z podłożem w zależności od ciśnienia w oponach. © PZPO

Dodatkowo, badania przeprowadzone przez niemiecką organizację DEKRA wykazały, że 36 proc. wypadków w Niemczech można powiązać z problemami technicznymi pojazdów, z czego nawet połowa dotyczy opon. Z PZPO można się dowiedzieć, że już ubytek 0,5 bara, który trudno dostrzec gołym okiem, wydłuża drogę hamowania o 4 metry (to prawie tyle, co długość Volkswagena Golfa) i skraca trwałość bieżnika o 1/3, na skutek większego odkształcania się opony i wyższej temperatury pracy. Z kolei zbyt duże ciśnienie zmniejsza powierzchnię styku z drogą, co pogarsza przyczepność.

Zalecenie PZPO jest takie, aby sprawdzać ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu na zimnych oponach. Oczywiście można przejechać 2-3 km na stację, by skorzystać z kompresora. Warto zajrzeć do instrukcji auta lub na naklejkę umieszczoną zwykle na wlewie paliwa czy progu drzwi kierowcy, żeby poznać zalecenia dotyczące ciśnienia i odpowiednio napompować opony. W przypadku aut wyposażonych w czujniki ciśnienia i opony typu run-flat, warto raz w miesiącu kontrolować opony też manualnie. Uszkodzone czujniki lub masywne ściany boczne mogą ukrywać spadek ciśnienia.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Prezydent podpisał: kaski obowiązkowe dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg
Prezydent podpisał: kaski obowiązkowe dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀