Metoda starych kierowców. Ich rada to dziś błąd

Niektórzy kierowcy uważają, że jazda na biegu jałowym może znacząco redukować zużycie paliwa. Pogląd ten wywodzi się z dawnej praktyki, stosowanej jeszcze w czasach starych samochodów. Obecnie jednak takie postępowanie nie ma sensu.

Spalanie można obniżyć w inny sposób - nie trzeba wrzucać "na luz"Spalanie można obniżyć w inny sposób - nie trzeba wrzucać "na luz"
Źródło zdjęć: © fot. Mateusz Lubczański
19

Pomimo że kursy na prawo jazdy uczą unikania jazdy na biegu jałowym, wciąż istnieje przekonanie, że przemieszczanie się na luzie zmniejsza spalanie. Dawniej, gdy dominowały silniki z gaźnikami zamiast nowoczesnego wtrysku paliwa, takie działanie miało swoje uzasadnienie. W dzisiejszych realiach jednak nie należy tego robić.

– Tak naprawdę dużo lepszym sposobem jest hamowanie silnikiem – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Ta technika polega na zostawieniu auta "na biegu" i po prostu zwolnienia pedału gazu. Obroty spadają, paliwo nie jest podawane do cylindra. W takim scenariuszu naprawdę można zmniejszyć spalanie o 1-2 l/100 km w zależności od wielkości auta.

Przy zjeżdżaniu ze wzniesienia, jazda na luzie wydaje się szczególnie kusząca, ale również ma swoje wady. Długotrwałe używanie hamulców, zwłaszcza w górzystym terenie, może prowadzić do ich przegrzania i spadku wydajności. Hamowanie silnikiem jest więc nie tylko oszczędniejsze, ale też bezpieczniejsze.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Wiceprezes Zarządu Superauto.pl Bartosz Chojnacki

Specjaliści ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy zauważają też, że jazda na luzie oraz na biegu z wciśniętym sprzęgłem to zasadniczo to samo. W obu przypadkach minimalnie zwiększamy zużycie układu wysprzęglającego. Co najważniejsze, toczenie się na biegu jałowym wydłuża czas reakcji na nieprzewidziane sytuacje na drodze.

Wybrane dla Ciebie

Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Mercedes jednak zostanie przy silnikach spalinowych. Kto mógł się tego spodziewać?
Test: Toyota Land Cruiser 70 2.8 D-4D - pierwotny samochód terenowy z nowoczesnym silnikiem
Test: Toyota Land Cruiser 70 2.8 D-4D - pierwotny samochód terenowy z nowoczesnym silnikiem
20 tys. pracowników do zwolnienia. Problemy motoryzacyjnego giganta
20 tys. pracowników do zwolnienia. Problemy motoryzacyjnego giganta
Nowa ekspresówka nad morze. Teraz to można jechać
Nowa ekspresówka nad morze. Teraz to można jechać
Nietypowy radiowóz w Australii. Nazwali go "Sierżantem Jimem"
Nietypowy radiowóz w Australii. Nazwali go "Sierżantem Jimem"
Motoryzacyjny gigant ogłosił upadłość. Ale to nie koniec kultowej firmy
Motoryzacyjny gigant ogłosił upadłość. Ale to nie koniec kultowej firmy
BMW zalegają od dwóch lat. Rabaty są sześciocyfrowe
BMW zalegają od dwóch lat. Rabaty są sześciocyfrowe
Ponad 8 mln złotych. Kradli jeden model, nie chodziło tylko o części
Ponad 8 mln złotych. Kradli jeden model, nie chodziło tylko o części
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
"Powinni tego zabronić!" Kubica wypalił o wygranym wyścigu
"Powinni tego zabronić!" Kubica wypalił o wygranym wyścigu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło
Jest nowa droga nad morze. Ekspresówka omija wąskie gardło