Zapomniany potomek legendy - Audi 80 B2 Coupé

Kiedy w świecie rajdów samochodowych nikt nie myślał o ograniczeniach mocy, a bezpieczeństwo znajdowało się na drugim planie, królował model Audi quattro. Ze Stigiem Blomqvistem i Walterem Röhrlem za kierownicą auto wygrywało rajd po rajdzie. Audi nie zaprzepaściło tego sukcesu i w roku 1980 na targach w Genewie pokazało cywilny sportowy model quattro oraz model Coupé, bazujące bezpośrednio na Audi 80 B2.

Obraz
Kamil Kobeszko

Kiedy w świecie rajdów samochodowych nikt nie myślał o ograniczeniach mocy, a bezpieczeństwo znajdowało się na drugim planie, królował model Audi quattro. Ze Stigiem Blomqvistem i Walterem Röhrlem za kierownicą auto wygrywało rajd po rajdzie. Audi nie zaprzepaściło tego sukcesu i w roku 1980 na targach w Genewie pokazało cywilny sportowy model quattro oraz model Coupé, bazujące bezpośrednio na Audi 80 B2.

Model Coupé był bliźniaczo podobny do znacznie droższego quattro, jednak początkowo brakowało mu napędu na cztery koła oraz naprawdę mocnych turbodoładowanych silników. Pozostał jednak nietuzinkowy wygląd (tylko szczegółami różniący się od quattro) i genialna namiastka rajdowej legendy, dostępna dla szerszej grupy odbiorców.

Protoplasta - model Audi quattro fot. forum.vwgolf.pl
Protoplasta - model Audi quattro fot. forum.vwgolf.pl

Samochód oferowany był z wieloma jednostkami napędowymi: od podstawowych 1,6 i 1,8 l aż do genialnych, mocnych silników pięciocylindrowych o wyjątkowym brzmieniu. W najmocniejszych wersjach auto potrafiło rozpędzać się do 100 km/h w około 8,5 s i pędzić ponad 200 km/h. I to wszystko w latach 80., kiedy samochody były sporo wolniejsze niż obecnie.

Auto miało niewielką masę własną (co tłumaczyło jego świetne osiągi) i dobrze się prowadziło. Dzięki pokrewieństwu ze standardowym modelem 80 koszty eksploatacji nie były nadmiernie wysokie.

fot. toycollector.com
fot. toycollector.com

Rok 1984 to również czas zmian tego modelu. Na jesieni zaprezentowano wersję po faceliftingu. Zmienił się nieco wygląd auta: zastosowano lekko pochylone reflektory oraz osłonę chłodnicy. Wprowadzono nowy przedni zderzak, który miał zintegrowane kierunkowskazy i halogeny. Nowe były także plastikowe osłony progów, a także duży tylny spojler z modelu quattro.

Modyfikacje nadwozia pozwoliły na uzyskanie dobrego jak na ówczesne czasy współczynnika oporu powietrza Cx równego 0,36. Zmiany obejmowały również rozwiązania techniczne. Rozszerzono paletę silnikową, wprowadzając m.in. nowy wariant silnika 1,8 – GT o mocy 112 KM, oraz zmieniono najmocniejszą jednostkę o objętości skokowej 2,2 l, mającą teraz moc 136 KM.

Z oferty wykreślono natomiast najsłabszy silnik 1,6 l, który nie do końca pasował do sportowego wizerunku modelu. Warto zauważyć, że wiele jednostek dostępnych było również z katalizatorem o mocach nieco niższych niż opisywane. Modyfikacje objęły również wnętrze pojazdu, które zostało unowocześnione i dostało nową deskę rozdzielczą.

Wersja po liftingu z roku 1984 fot. wikipedia.org
Wersja po liftingu z roku 1984 fot. wikipedia.org

Ciekawą wersją od czasu przeprowadzenia liftingu było Coupe GT. Występowało ono z silnikami o pojemnościach 1,8, 1,9, 2,0 oraz 2,2 l, różniło się elementami stylistycznymi oraz wyposażeniem. Standardowe były przednie i tylne sportowe fotele, spojler przedni, obrotomierz oraz aluminiowe felgi w rozmiarze 13 cali. Stosowano również specjalny wzór tapicerki oraz tablicę rozdzielczą z bardziej prestiżowego modelu 90.

Model B2 Coupe w wersji GT
Model B2 Coupe w wersji GT

Wisienką na torcie była zaprezentowana we wrześniu 1984 wersja quattro (typ 85). W przeciwieństwie do modelu Audi quattro wersja quattro była po prostu modelem 80 B2 Coupe z napędem na cztery koła. Najczęściej montowano silnik 2,2 l, a mechanicznie auto było połączeniem modelu Coupé i sedana w wersji quattro, z którego zaczerpnięto układ napędowy.

Zaadaptowano przednie zawieszenie z wersji GT, zastosowano z przodu tarcze o średnicy 256 mm oraz inne przełożenia skrzyni biegów. Zmieniono także nastawienia sprężyn i amortyzatorów. Standardowo stosowano felgi aluminiowe w rozmiarze 14 cali (w opcji nawet 15 calowe).

We wnętrzu zawitał LED-owy wyświetlacz napędów oraz przycisk blokady mechanizmu różnicowego. Z zewnątrz auto obklejono emblematami quattro, a na tylnej szybie umieszczono elementy grzejne w kształcie napisu „quattro”, co dało w zimie ciekawy efekt. W sumie wyprodukowano jedynie 8000 egzemplarzy tej wersji.

Audi B2 Coupe quattro
Audi B2 Coupe quattro

Niestety, dziś wiele egzemplarzy tego pięknego modelu stoi zapomniane na parkingach i niszczeje. Duża część z nich nie miała łatwego życia – kiedyś był to jeden z tańszych, używanych pojazdów sportowych, chętnie wykorzystywany do amatorskich rajdów - stąd wiele egzemplarzy zostało zajeżdżonych lub po prostu rozbitych.

Jednak można znaleźć pojedyncze oferty sprzedaży – zwykle są to auta do remontu blacharskiego (korozja) i mechanicznego (częste stosowanie najprostszych instalacji gazowych). Białymi krukami są auta pasjonatów stowarzyszonych w klubach Audi i modelu 80/90.

Niekiedy można natrafić na ofertę sprzedaży auta w niemal perfekcyjnym stanie technicznym. Trzeba tylko rozgraniczyć takie samochody na dwie kategorie: pierwsza to egzemplarze zachowane w stanie oryginalnym, a druga to te znaczenie zmodyfikowane, zarówno stylistycznie, jak i technicznie.

Przy niewielkim wkładzie finansowym można stać się dumnym posiadaczem potomka rajdowej legendy, który zadziwi niejedno współczesne auto. Będzie też świetną lokatą kapitału - te auta będą już tylko zyskiwać na wartości.

fot. forum.vwgolf.pl
fot. forum.vwgolf.pl

Zobacz także:

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł