Zabytkowe samochody ze Szczecina wracają do domu. Sukces Muzeum Techniki i Komunikacji

Szczecińskie muzeum wkrótce wzbogaci się o bardzo ciekawe eksponaty: samochody i maszyny marki Stoewer, które były wyprodukowane w tym mieście przed II wojną światową. Kolekcja blisko dziewięciuset eksponatów została odkupiona w całości od kolekcjonera z Niemiec.

Samochody marki Stoewer ze swoim dotychczasowym właścicielem, Manfriedem Bauerem (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)Samochody marki Stoewer ze swoim dotychczasowym właścicielem, Manfriedem Bauerem (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Mateusz Żuchowski

Choć dziś o firmie Stoewer pamiętają już tylko historycy, od drugiej połowy XIX wieku do II wojny światowej była jednym z liderów przemysłu w tej części Europy. Założona w 1858 roku w Szczecinie przez urodzonego w Pyrzycach Bernharda Stoewera firma szybko rozrastała się o kolejne specjalizacje.

Zaczęła od maszyn do szycia, a z czasem do oferty włączała kolejne zdobycze ówczesnej techniki: rowery, a w końcu także samochody. Po pierwszej fabryce działającej w Szczecinie przy obecnej ulicy Niemcewicza, kolejne pokolenia właścicieli zbudowały drugi zakład przy obecnej alei Wojska Polskiego dedykowany produkcji automobili.

Samochody marki Stoewer z kolekcji Manfrieda Bauera (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Samochody marki Stoewer z kolekcji Manfrieda Bauera (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)

Przedmioty wyprodukowane w szczecińskich zakładach przez ostatnie dekady gromadził Manfried Bauer w swoim prywatnym "Muzeum Stoewerów" w miejscowości Wald-Michelbach koło Mannheim.

Niemiec zdecydował się sprzedać całą kolekcję Szczecinowi, by zabezpieczyć ją przed podzieleniem jej na części.

– Na pewno ze względów emocjonalnych nie było mu łatwo podjąć decyzji o rozstaniu się z kolekcją. Chciał jednak zapewnić, by była dalej publicznie eksponowana. Dlatego zdecydował się ją sprzedać właśnie nam – powiedział Stanisław Horoszko, dyrektor Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie podczas konferencji zapowiadającej powrót samochodów na teren Polski.

Do Szczecina trafi z Niemiec w sumie 870 eksponatów. Manfried Bauer zbierał wszystkie wytwory zakładów Stoewera – od szpulek na taśmę do maszyn do pisania po samochody. W muzeum będzie można zobaczyć między innymi model Stoewer C-2 z roku 1913 z nadwoziem typu phaeton i 2,5-litrowym silnikiem o mocy 24 KM. Z kolekcją przybędzie także Stoewer V5 Sport Roadster z roku 1931, który tuż po wyprodukowaniu był pokazany na Berlińskiej Wystawie Samochodowej oraz jedyny na świecie, sześcioosobowy Stoewer Arkona z roku 1939.

Stoewer V5 Sport Roadster (1931) (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Stoewer V5 Sport Roadster (1931) (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)

Miasto Szczecin za kupno całej kolekcji zapłaci 3,2 mln zł. Jak zapewnia prezydent miasta Piotr Krzystek, na ekspozycji Muzeum Techniki i Komunikacji przedmioty Stoewerów pojawią się tej jesieni. – Na pewno nie jest to nasz ostatni zakup samochodów marki Stoewer – zapowiada Krzystek.

Prospekt samochodowy Stoewera z roku 1939 (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Prospekt samochodowy Stoewera z roku 1939 (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)

Jak zauważają przedstawiciele muzeum, to pierwszy przypadek w historii, by Polacy kupili całe działające niemieckie muzeum. Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie już do tej pory było jednym z najciekawszych i najbardziej wartościowych obiektów tego typu w całej Polsce, ale po ostatnich zakupach wchodzi na nowy poziom w swoim rozwoju.

Zarząd muzeum planuje obecnie rozbudowę, tak by jak najwięcej obiektów można było oglądać na co dzień. Na ten cel została zabezpieczona już kwota ponad 1 mln euro ze środków dofinansowań unijnych. Nowa część muzeum – Centrum Kultury Technicznej – ma być gotowe w połowie 2022 roku.

Stoewer C-2 z roku 1913, który trafi do Szczecina (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Stoewer C-2 z roku 1913, który trafi do Szczecina (fot. Muzeum Techniki i Komunikacji - Zajezdnia Sztuki w Szczecinie)
Wybrane dla Ciebie
Syreny w tunelu i "koguty" na autostradzie. Oto czym zaskoczyły mnie koreańskie drogi
Syreny w tunelu i "koguty" na autostradzie. Oto czym zaskoczyły mnie koreańskie drogi
Toyota Aygo X przeszła lifting i stała się hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Toyota Aygo X przeszła lifting i stała się hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
BMW rezygnuje z wersji Competition. Ma dobry powód
BMW rezygnuje z wersji Competition. Ma dobry powód
Szef Forda o Chińczykach: "mogą wyeliminować nas z gry"
Szef Forda o Chińczykach: "mogą wyeliminować nas z gry"
Akumulatory z elektrolitem stałym, wodór, czy paliwa o neutralnym śladzie węglowym? Oto w którym kierunku zmierza Toyota
Akumulatory z elektrolitem stałym, wodór, czy paliwa o neutralnym śladzie węglowym? Oto w którym kierunku zmierza Toyota
Europa nam gratuluje. Najlepszy wynik w całej Unii
Europa nam gratuluje. Najlepszy wynik w całej Unii
Koniec płacenia na bramkach w Chorwacji. Duże zmiany na autostradach
Koniec płacenia na bramkach w Chorwacji. Duże zmiany na autostradach
Policyjny pościg w Żyrardowie zakończony spektakularnym finałem
Policyjny pościg w Żyrardowie zakończony spektakularnym finałem
Najszybsza Škoda Fabia wyceniona w Polsce. Lepiej usiądź, zanim zobaczysz cenę
Najszybsza Škoda Fabia wyceniona w Polsce. Lepiej usiądź, zanim zobaczysz cenę
Niemcy podali graniczne dane. Poniżej tego nie kupuj używanego auta
Niemcy podali graniczne dane. Poniżej tego nie kupuj używanego auta
Widziałem dwa nowe silniki Toyoty. Jeden będzie popularny, drugi wściekle mocny
Widziałem dwa nowe silniki Toyoty. Jeden będzie popularny, drugi wściekle mocny
Nowe nieoznakowane radiowozy. Tym razem policja wybrała inna markę
Nowe nieoznakowane radiowozy. Tym razem policja wybrała inna markę