Jak często zmieniać olej? Na pewno nie tak, jak chcą producenci

Jak często wymieniać olej? To pytanie, które zadaje sobie wielu kierowców. Mogłoby się wydawać, że odpowiedź jest prosta: "Zgodnie z zaleceniami producenta". Niestety, nie zawsze będzie to najlepsza i najzdrowsza opcja dla naszego pojazdu.

Warto regularnie sprawdzać stan oleju i wymieniać go częściej, niż zaleca producentWarto regularnie sprawdzać stan oleju i wymieniać go częściej, niż zaleca producent
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Aleksander Ruciński

Interwały wymiany oleju zalecane przez producentów współczesnych aut są wyraźnie dłuższe niż jeszcze kilkanaście lat temu. Teoretycznie jest to zrozumiałe, gdyż zarówno podzespoły, jak i projektowane z myślą o nich środki smarne, różnią się od tych stosowanych dawniej. Czy zatem możemy pozwolić sobie na rzadszą wymianę oleju i tym samym zaoszczędzić czas oraz pieniądze? To zależy.

Zalecenia producenta to nie średnia, lecz maksimum

By lepiej to zobrazować, porównajmy 15 tys. km pokonanych w miejskich korkach i taki sam przebieg z przejazdów w długich trasach. W pierwszym przypadku liczba godzin pracy silnika będzie znacznie większa niż w drugim, co z pewnością przełoży się na zużycie oleju. Chcąc zapewnić podzespołom optymalne smarowanie, powinniśmy więc założyć inne scenariusze wymiany dla każdego z przypadków.

"Wielu producentów wyraźnie podaje, że w przypadku trudnych warunków użytkowania, takich jak szybka jazda po autostradzie, jazda w korkach czy ciągnięcie przyczepy, należy przyspieszyć wymianę oleju" – zaznacza Ewelina Wołoszyn z firmy Ravenol Polska.

Elektronika przychodzi z pomocą, ale nie zawsze

W wielu nowoczesnych autach znajdziemy systemy monitorujące sposób eksploatacji pojazdu i wpływ na stan oleju. Komputer na podstawie warunków pracy jest w stanie ocenić czy olej nadaje się już do wymiany i poinformować nas o konieczności odwiedzenia warsztatu. Jeśli warunki eksploatacji były trudne, taki komunikat może pojawić się na ekranie komputera pokładowego na długo przed interwałem zalecanym przez producenta. Co najlepiej zrobić w takim przypadku? Oczywiście udać się na wymianę oleju.

Niestety, systemy monitorowania jakości oleju i informowania kierowcy o konieczności odwiedzenia warsztatu nie są rynkowym standardem. W przeciwieństwie do długich interwałów wymiany zalecanych przez producentów. W praktyce wielu nieświadomych użytkowników odwiedza serwis zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji, mając za sobą 30 tys. km pokonanych w trudnych warunkach na jednym oleju. Takie postępowanie długofalowo może odbić się negatywnie na kondycji podzespołów wymagających odpowiedniego smarowania.

Dlaczego producenci stosują tak długie interwały wymiany oleju?

Skąd tak duże wartości, skoro 30 tys. km bez wymiany w większości przypadków nie będzie "zdrowe" dla silnika? Odpowiedź jest prosta – chodzi o ekologię i ekonomię. Rzadsza wymiana oleju to mniejsze zanieczyszczenie środowiska i zadowolenie unijnych władz, ale także koszt eksploatacji pojazdu.

Wydłużenie interwału z 15 na 30 tys. km oznacza dwa razy rzadsze wizyty w serwisie, co z perspektywy indywidualnego użytkownika nie ma aż takiego znaczenia, ale w przypadku flot traktujących koszt pojazdu całościowo, może nawet zaważyć na decyzji o wyborze konkretnego modelu.

Chcę wymieniać olej częściej. Czy mogę?

Jak najbardziej. Jeśli zależy ci na dobrej kondycji twojego pojazdu i chcesz nim jeździć jak najdłużej, warto skrócić interwały zalecane przez producenta. Nie spotkałem się jeszcze z ASO, które byłoby przeciwne takiemu podejściu. Po pierwsze, dla wielu warsztatów oznacza to częstszy zarobek. Po drugie, zdecydowana większość mechaników przyznaje, że wymiana oleju co 10-15 tys. km zamiast zalecanych 20-30 tys. km jest dobra dla silnika i może pozwolić uniknąć wyższych wydatków w przyszłości.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Obstawili autostradę i sprawdzali. Akcja w trzech województwach
Obstawili autostradę i sprawdzali. Akcja w trzech województwach
Mechanik o używanych autach. Mówi, jakie lepiej omijać
Mechanik o używanych autach. Mówi, jakie lepiej omijać
Fiat wraca do rodzinnych aut. Premiera już w styczniu
Fiat wraca do rodzinnych aut. Premiera już w styczniu
Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych
Idą ułatwienia. Zmiany w przepisach o pojazdach autonomicznych
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Będzie nowa klasa aut M1E. Ma rozwiązać problem drogich elektryków
Problem chińskich aut. Rząd już reaguje
Problem chińskich aut. Rząd już reaguje
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Prezydent podpisał. Zielone rejestracje dla używanych aut
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Szef Volkswagena: obecne Polo jest ostatnim spalinowym
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Są prognozy cen paliw na święta. Prezent czy rózga dla kierowców?
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇