Wycofanie pojazdu z ruchu "po staremu". Planowane zmiany są niewielkie

Nie będzie specjalnej taryfy ulgowej dla kierowców. Czasowe wycofanie z ruchu zostanie wprowadzone wyłącznie na ograniczonych zasadach, a pandemia koronawirusa nie zmienia stanowiska władz. Podobnie jest z przeglądem pojazdów. W każdym przypadku powód jest prosty – pieniądze.

Stacje Kontroli Pracują bez zmian, w przeciwieństwie do tych na Zachodzie.Stacje Kontroli Pracują bez zmian, w przeciwieństwie do tych na Zachodzie.
Źródło zdjęć: © Michal Fludra/NurPhoto via Getty Images
Mateusz Lubczański

To trudny czas dla każdej gałęzi gospodarki, również dla transportu. Niektórzy przedsiębiorcy mogą jednak nieco ułatwić sobie sprawę, wycofując z ruchu pojazdy ciężarowe, przyczepy, auta specjalne czy autobusy. Wówczas zmniejszeniu ulega również stawka obowiązkowego ubezpieczenia OC. Wśród posłów pojawiły się pomysły, że może i dobrze byłoby przyznać takie przywileje właścicielom osobówek.

Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber ucina jednak sprawę. Sam zauważa, że podobne pomysły pojawiły się już w 2016 i 2017 roku. Projekty skończyły swoją ścieżkę legislacyjną kolejno: w pierwszym czytaniu i w komisji infrastruktury. Trudno więc obecnie oczekiwać pozytywnej opinii. Przeszkodą jest niewspółmiernie wysoka liczba zarejestrowanych samochodów, która sięga 24 milionów - aut osobowych jest więcej niż ciężarowych. Czasowe wyrejestrowanie miałoby wpływ na płynność systemu ubezpieczeń, jak i na sam system badań technicznych i funkcjonowanie stacji kontroli pojazdów.

O płynności systemu ubezpieczeń aut mówiono już wcześniej. Ewentualne odroczenie terminu płatności proponowane przez Rzecznika Finansowego spotkało się ze sprzeciwem Polskiej Izby Ubezpieczeń. Jan Prądzyński, prezes zarządu PIU, zauważył, że składki wpłacane przez kierowców są przekazywane na wypłatę bieżących odszkodowań. "Utrzymywanie ochrony ubezpieczeniowej przy jednoczesnym braku bieżącej składki oznacza poważne ryzyko braku środków na pokrycie przyszłych zobowiązań wobec poszkodowanych" – pisał wówczas do Rzecznika Finansowego. Warto jednak pamiętać, że składkę OC można negocjować lub rozłożyć na raty. Każda sprawa traktowana jest indywidualnie.

Na razie jedynym pocieszeniem może być fakt, że Rada Ministrów pracuje nad "rozważeniem" rozszerzenia katalogu aut wycofywanych z ruchu o takie, które mają uszkodzone elementy nośne konstrukcji. Będzie to możliwe – jeśli w ogóle – na okres od 3 do 12 miesięcy i nie częściej niż raz na 3 lata. Może mieć to sens w przypadku klasyków, które wymagają czasochłonnej renowacji.

Płynność musi być również zachowana w przypadku stacji diagnostycznych. Ministerstwo Infrastruktury pozostaje przy stanowisku, że poruszanie się autem odbywa się w celu zaspokajania niezbędnych potrzeb, więc utrzymywanie czterech kółek w dobrym stanie pozostaje obowiązkiem kierowcy.

Starostwa utrzymują, że stacje kontroli pojazdów pozostają w gotowości do pełnienia zadań. Dlatego ministerstwo nie planuje przedłużać terminów wykonywania przeglądów, tak jak np. ma to miejsce w Niemczech, gdzie "z automatu" zostały one przedłużone o trzy miesiące. W Polsce zalecono, by podczas przeglądu stosować się do określonych zasad, jak np. unikanie kontaktu z diagnostą czy niewychodzenia z auta.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇