Większe spalanie zimą. ADAC wskazuje, ile kosztuje ogrzewanie szyb i foteli

Szyby, fotele, kierownica – zimą ogrzewanie tych elementów jest na wagę złota. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, ile te elementy pobierają prądu, a co za tym idzie – paliwa. Różnice w spalaniu w zależności od tego, co uruchomimy, są spore.

Zimą zauważymy wyższe spalanie - zwłaszcza podczas krótkich dojazdów do pracy.Zimą zauważymy wyższe spalanie - zwłaszcza podczas krótkich dojazdów do pracy.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Mateusz Lubczański

O ile w starszych samochodach można liczyć tylko na ogrzewanie lusterek, tak coraz nowsze pojazdy mogą pochwalić się znacznie większymi wygodami. Ogrzewanie foteli (a nawet tylnej kanapy!) pojawia się w samochodach miejskich, podgrzewana może być przednia szyba, kierownica, a nawet, w przypadku pojazdów luksusowych, podłokietniki czy uchwyty na kubki. Niestety, nie ma nic za darmo.

Ile tak naprawdę kosztują te udogodnienia sprawdził niemiecki automobilklub ADAC. Niezależnie od klasy pojazdu można przyjąć, że każde udogodnienie, które pobiera 100 watów mocy oznacza zwiększenie spalania o 0,1 l/100 km. Oto ile paliwa pobierają najpopularniejsze systemy ogrzewania.

Odbiornik mocyPobór mocyŚrednie zużycie paliwa / 100 km
Elektrycznie podgrzewana przednia szyba800 W0,8 l
Wentylacja, średni nawiew170 W0,17 l
Ogrzewane siedzenia100 W0,1 l
Ogrzewana kierownica50 W0,05 l
Ogrzewanie lusterek40 W0,04

Nie bez znaczenia są również kwestie oświetlenia. Obowiązkowe światła do jazdy dziennej, które są coraz popularniejszymi LED-ami, mają pobór mocy wynoszący ok. 8 do 10 W. ADAC wymienia dodatkowo pobór świateł mijania (bez rozróżnienia na technologię) na 125 W, przeciwmgielnych 110 W czy drogowych wynoszący 120 W. Wskazano również pobór mocy przez niektóre dodatki i gadżety.

Odbiornik mocyPobór mocyŚrednie zużycie paliwa / 100 km
Radio20 W0,02 l
Nawigacja10 W0,01 l

Oczywiście nie należy rezygnować z ogrzewania czy radia, by zmniejszyć spalanie. Oszczędności są w tym zbyt małe, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Warto jednak zwrócić uwagę, czy np. klimatyzacja dla pasażera nie chłodzi (lub ogrzewa) nadmiernie miejsca w którym nikt nie siedzi. Wbrew pozorom jej używanie przez cały rok jak najbardziej ma sens – nieużywany układ nie jest smarowany, co sprawi, że będzie nas czekała kosztowna naprawa.

Niskie ciśnienie w oponach nie tylko powoduje szybsze ich zużycie, ale i wpływa znacząco na spalanie. Podobnie jest z bagażnikiem dachowym czy rowerowym, który pozostaje zamontowany na aucie nawet wtedy, gdy się go nie wykorzystuje. Jeśli auto "nagle" zaczęło być paliwożerne, warto zająć się jego stanem technicznym. Stary olej, źle ustawiona geometria kół, zapchany filtr powietrza czy zardzewiały tłoczek w zacisku hamulcowym "od razu" zwiększą spalanie. Wbrew pozorom tankowanie bezołowiowej benzyny 98 nie przekłada się na lepsze wyniki. Potwierdziliśmy to w trwającym 16 miesięcy teście.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km