Więcej paliwa poniżej norm. Niepokojący raport UOKiK-u

Kierowcy myślą, że czasy gdy paliwo niespełniające jakościowych wymogów nie było rzadkością, mamy już za sobą. Tymczasem w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku o połowę wzrósł odsetek kontroli zakończonych wykryciem nieprawidłowości.

Ważny jest wybór stacji i zabranie paragonu
Ważny jest wybór stacji i zabranie paragonu
Źródło zdjęć: © WP

Więcej stacji na liście

Kierowcy mówią o nim zwykle "chrzczone" paliwo i jeszcze dziesięć lat temu niczym niezwykłym nie było to, że 5-6 proc. próbek pobranych z dystrybutorów nie spełniało norm określonych ministerialnym rozporządzeniem. W 2022 r. odsetek kontroli zakończonych wykryciem nieprawidłowości wyniósł 1,1 proc. Jak wynika z raportu opublikowanego przez UOKiK, od początku stycznia do końca września zanotowano wyraźne pogorszenie sytuacji. Na 1446 pobranych próbek w 25 wykryto parametry, które nie odpowiadały wymogom. Oznacza to, że na 1,7 proc. stacji wykryto nieprawidłowości.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Honda CR-V - prawdziwa dobra zmiana

Jeśli dochodzi do takiej sytuacji, właściciele stacji muszą liczyć się z karą. Zwykle również z kolejną kontrolą. Urzędnicy sprawdzają w ten sposób, czy był to jednorazowy przypadek, czy też raczej "model biznesowy". W raporcie instytucji znalazły się nazwy stacji, na których wykryto nieprawidłowości. Oto one:

  • A.A. Pietrzyk, woj. mazowieckie, Gołębiów 24A - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
  • Mobill, woj. lubelskie, Włodawa, ul. Chełmska 100 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
  • Tanktir, woj. świętokrzyskie, Wąchock, ul. Starachowicka 108 - olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody.
  • KARIMA - BIS, woj. małopolskie, Strzeżów 1 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
  • Watis, woj. wielkopolskie, Turek, ul. Konińska 1 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne.
  • Orlen, woj. kujawsko-pomorskie, Bydgoszcz, ul. Fordońska 32 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu.
  • Eurobaza (Moya), woj. śląskie, Skoczów, ul. Cieszyńska 25 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne.
  • Benzol, woj. warmińsko-mazurskie, Biała Piska, ul. Mickiewicza 26 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne.
  • Poczta Polska S.A., woj. kujawsko-pomorskie, Bydgoszcz, ul. Gajowa 99 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej.
  • Dobkowski Paliwa, woj. podlaskie, Suwałki, ul. Mickiewicza 17 - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne.
  • Moya, woj. świętokrzyskie, Zawichost, ul. Ostrowiecka 36A - olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody.
  • A.B., woj. pomorskie, Łeba, ul. Wybrzeże 11 - olej napędowy, niewłaściwa temperatura zapłonu.
  • Gwara (BP), woj. mazowieckie, Młodzieszynek 36 - benzyna, niewłaściwy parametr lotności.
  • Tylka, woj. małopolskie, Rogoźnik, ul. Za Torem 23A - olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne.
  • Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Total (Avia), woj. mazowieckie, Radom, ul. 11-go Listopada 87 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne.
  • Orlen, woj. podlaskie, Stawiski, Pl. Wolności 17 - benzyna, niewłaściwa liczba oktanowa.
  • A.P.M. Malinowski, S. Langowska, woj. warmińsko-mazurskie, Świątki 38 - olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne.
  • Budex, woj. łódzkie, Będków-Kolonia 1 - benzyna, niewłaściwy parametr prężności par.

Skutki dla silnika

Jak widać, problemy zwykle dotyczą małych stacji, ale nawet wybór znanego szyldu nie jest gwarancją jakości. W końcu na liście znalazły się również stacje działające pod marką Orlen, Moya czy Avia. Szybko można zorientować się, że o wiele częściej przekroczenia norm zdarzają się w przypadku oleju napędowego. Czym może grozić używanie paliwa takiej jakości? W przypadku jednorazowego zatankowania, zwykle nic poważnego się nie dzieje. Chyba, że przekroczenia były naprawdę ekstremalne. Długotrwałe korzystanie z paliwa niespełniającego norm może jednak negatywnie odbić się na silniku i jego osprzęcie.

Nieodpowiednia stabilność oksydacyjna oleju napędowego przyczynia się do powstawania osadównagarów, a także zwiększa tempo powstawania korozji. Zbyt niski parametr temperatury zapłonu stwarza zagrożenie wybuchem par oleju podczas tankowania. Z kolei zbyt wysoka temperatura zapłonu powoduje spadek wydajności silnika, a więc jednoczesny wzrost konsumpcji paliwa, a także przyczynia się do wyższej emisji szkodliwych substancji podczas spalania.

W przypadku benzyny zaniżona liczba oktanowa sprzyja powstawaniu zjawiska spalania stukowego, czyli gwałtownego wzrostu prędkości spalania. Może to prowadzić do poważnego uszkodzenia silnika, jeśli nie jest on wyposażony w czujniki, wykrywające niższą wartość oktanową.

Co w razie gdy silnik odmówi posłuszeństwa po tankowaniu? Oczywiście może być to zbieg okoliczności. Jeśli jednak jesteśmy pewni, że było inaczej, możemy zwrócić się do stacji paliw o zwrot kosztów naprawy. Walka o pieniądze nie zawsze będzie łatwa, a podstawą jest tu posiadanie paragonu. Warto go więc zabierać, gdy odchodzimy od okienka.

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (29)