WAŻNE
TERAZ

Najnowsze dane o inflacji. Tego nie było od dawna

Tankują, potem płacz. Silnik szybko się niszczy

Mechanicy ostrzegają, że paliwa reklamowane jako "szlachetne" lub "sportowe" mogą przynieść więcej szkód niż korzyści. Twierdzą, że te paliwa mogą być szkodliwe, zwłaszcza dla starszych silników z dużym przebiegiem. Nie przedłużają żywotności silnika, a wręcz mogą ją skrócić.

Tankowanie oleju napędowegoTankowanie oleju napędowego
Źródło zdjęć: © WP | Marek Wieliński

Mechanicy nie są przekonani do tego, że paliwa premium są zawsze korzystne lub przynajmniej nieszkodliwe. Mimo że niezależne testy przeprowadzone przez ADAC potwierdzają, że zużycie paliwa, jeśli wybierzemy premium zamiast "zwykłego", może spaść o 1-5 proc., to jednak ceny tych paliw są zazwyczaj wyższe o ponad 5 proc. Teoretycznie paliwa premium mogą zwiększyć osiągi pojazdu, ale rzadko kiedy kierowcy korzystają z pełnej mocy silnika.

Co więcej, wszystko to może nie mieć znaczenia, jeśli starszy silnik z dużym przebiegiem jest zasilany paliwem premium. Ekspert sieci ProfiAuto Serwis, Adam Lehnort, zebrał doświadczenia i spostrzeżenia mechaników na ten temat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skoda Kodiaq - ma diesla i ogromny bagażnik

Adam Lehnort zauważa, że to, co teoretycznie powinno pomóc, może wręcz zaszkodzić samochodom z dużym przebiegiem. Dodatki uszlachetniające i myjące obecne w paliwach premium mogą wypłukiwać nagromadzone w silniku zanieczyszczenia, które następnie mieszają się z olejem w misce olejowej.

Może się wydawać, że to jest korzystne, ponieważ silnik jest czysty, a olej jest regularnie wymieniany. Jednak wypłukanie nagaru w ten sposób może zmniejszyć szczelność tłoka w cylindrze, co obniży stopień sprężania i skutkować będzie zmniejszeniem mocy silnika, a nie jej zwiększeniem. Co więcej, detergenty zawarte w paliwach premium mogą wypłukiwać zanieczyszczenia zawarte w układzie paliwowym, które mogą uszkodzić wtryskiwacze.

Lehnort szczególnie odradza stosowanie paliw premium i tych o wyższej liczbie oktanowej w silnikach, które nie są wyposażone w czujnik spalania stukowego. Chociaż dotyczy to głównie jednostek z lat 90. lub starszych, na rynku jest wciąż wiele takich samochodów, a ich właściciele nie zawsze oszczędzają na wszystkim.

Adam Lehnort wyjaśnia, że paliwa premium zawierają tzw. dodatki przeciwstukowe, które mają zapobiegać wypaleniu tłoków i zaworów, a nawet uszkodzeniu głowicy silnika w wyniku spalania stukowego. Jeśli silnik nie jest wyposażony w czujnik spalania stukowego, paliwo o zwiększonej liczbie oktanów może spowolnić proces spalania do tego stopnia, że silnik nie tylko nie zyska, ale wręcz straci swoją pierwotną moc.

Aby paliwo o zwiększonej liczbie oktanowej przyniosło pozytywny efekt, trzeba by zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu i stale tankować takie paliwo.

Mechanicy sugerują alternatywę dla paliw premium — chemię, którą można dodać do paliwa, na przykład co 5 tys. km przebiegu. Produkty te, opracowane specjalnie dla silników, nie są już jak "czary mary", ale według mechaników są dobrym zamiennikiem dla paliw premium.

Chodzi zwłaszcza o produkty inżynierii molekularnej z nano- i mikrotechnologią (m.in. grafenu), których efekty potwierdzane są w warunkach drogowych, w testach długodystansowych, na hamowniach i w sporcie wyczynowym. W ogólnym rozrachunku jest to też opcja przyjaźniejsza dla portfela, jeśli porównamy ich ceny do regularnego tankowania paliw uszlachetnionych.

Wybrane dla Ciebie
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟