W Niemczech wrze. Koncern zwolni 35 tys. osób

O problemach, planach zamykania fabryk, a przede wszystkim obniżaniu płac i zwolnieniach w Volkswagenie jest głośno już dłuższy czas. Teraz przyszła najważniejsza informacja - niemiecki koncern w ciągu pięciu lat zwolni 35 tys. pracowników.

Po protestach Volkswagen osiągnął porozumienie ze związkowcamiPo protestach Volkswagen osiągnął porozumienie ze związkowcami
Źródło zdjęć: © Getty Images | David Hecker

Volkswagen osiągnął porozumienie ze związkami zawodowymi. Jednak i ono nie napawa optymizmem. Ustalono, że koncern co prawda nie zamknie na razie żadnej fabryki w Niemczech, ale znacząco ograniczy zatrudnienie.

Grupa Volkswagen jest u naszych zachodnich sąsiadów ogromnym pracodawcą - zatrudnia około 120 tys. osób. Mniej więcej połowa pracuje w głównym zakładzie w Wolfsburgu. Jednak spadająca sprzedaż oznacza, że nie potrzeba takich mocy produkcyjnych. Dlatego do 2030 r. zatrudnienie w Volkswagenie w Niemczech ma zmniejszyć się o 35 tys. pracowników.

W ramach uzgodnień ze związkami zawodowymi, ma się to odbyć w możliwie odpowiedzialny społecznie sposób. Oznacza to na przykład przechodzenie pracowników na wcześniejsze emerytury i niezatrudnianie na ich miejsce nowych osób. W efekcie moce produkcyjne niemieckich zakładów Volkswagena mają spaść do 700 tys. samochodów rocznie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

Drugą kwestią, która leżała na stole negocjacyjnym, były płace. Przedstawiciele Volkswagena chcieli zmniejszyć pensje pozostałym pracownikom o 20 proc., na co nie zgadzały się związki zawodowe. Ostatecznie zamrożono płace, co oznacza brak podwyżek w nadchodzących latach, a także mniejsze premie. Cała restrukturyzacja ma przynieść Volkswagenowi oszczędności na poziomie 4 mld euro.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach