W Niemczech wrze. Koncern zwolni 35 tys. osób

O problemach, planach zamykania fabryk, a przede wszystkim obniżaniu płac i zwolnieniach w Volkswagenie jest głośno już dłuższy czas. Teraz przyszła najważniejsza informacja - niemiecki koncern w ciągu pięciu lat zwolni 35 tys. pracowników.

Po protestach Volkswagen osiągnął porozumienie ze związkowcamiPo protestach Volkswagen osiągnął porozumienie ze związkowcami
Źródło zdjęć: © Getty Images | David Hecker

Volkswagen osiągnął porozumienie ze związkami zawodowymi. Jednak i ono nie napawa optymizmem. Ustalono, że koncern co prawda nie zamknie na razie żadnej fabryki w Niemczech, ale znacząco ograniczy zatrudnienie.

Grupa Volkswagen jest u naszych zachodnich sąsiadów ogromnym pracodawcą - zatrudnia około 120 tys. osób. Mniej więcej połowa pracuje w głównym zakładzie w Wolfsburgu. Jednak spadająca sprzedaż oznacza, że nie potrzeba takich mocy produkcyjnych. Dlatego do 2030 r. zatrudnienie w Volkswagenie w Niemczech ma zmniejszyć się o 35 tys. pracowników.

W ramach uzgodnień ze związkami zawodowymi, ma się to odbyć w możliwie odpowiedzialny społecznie sposób. Oznacza to na przykład przechodzenie pracowników na wcześniejsze emerytury i niezatrudnianie na ich miejsce nowych osób. W efekcie moce produkcyjne niemieckich zakładów Volkswagena mają spaść do 700 tys. samochodów rocznie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

Drugą kwestią, która leżała na stole negocjacyjnym, były płace. Przedstawiciele Volkswagena chcieli zmniejszyć pensje pozostałym pracownikom o 20 proc., na co nie zgadzały się związki zawodowe. Ostatecznie zamrożono płace, co oznacza brak podwyżek w nadchodzących latach, a także mniejsze premie. Cała restrukturyzacja ma przynieść Volkswagenowi oszczędności na poziomie 4 mld euro.

Wybrane dla Ciebie
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW. Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇