Używany Volkswagen Polo 9N - typowe awarie i problemy
Szukając małego miejskiego auta z niemieckim rodowodem, nie można przejść obojętnie obok Volkswagena Polo 9N. Co prawda nie wszystkim przypadnie do gustu jego zbyt stonowany design, ale każdy, kto kupi to auto, z pewnością doceni bogatą ofertę części zamiennych, łatwą odsprzedaż, całkiem przyzwoite własności jezdne i przestronne wnętrze.
25.09.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:08
Historia modelu
Facelifting przeprowadzono rok później. Ujednolicono przednie światła, wymieniono zderzak, dzięki czemu auto zyskało nieco bardziej agresywne spojrzenie. Z tyłu zdecydowano się na zmianę lamp, a na szybie klapy bagażnika pojawiło się nowe ciekawe przetłoczenie.
W tym samym roku kiedy dokonano modernizacji na rynek trafiły nowe silniki. Jednym z nich był między innymi często wybierany motor 1,4 l o mocy 80 KM. W międzyczasie w ofercie zagościła też uterenowiona odmiana Cross Polo. W 2009 roku z linii montażowych fabryk w Belgii, Hiszpanii, Słowacji, Brazylii, Argentynie, Chinach, RPA i Niemczech zjechały ostatnie egzemplarze Volkswagena Polo 9N. W tym samym czasie na rynek trafiła jego zupełnie nowa generacja 6R.
Silniki
- R3 1,2 (54, 60, 64-70 KM)
- R4 1,4 (75, 80-101 KM)
- R4 1,4 FSI (86 KM)
- R4 1,6 (102-105 KM)
- R4 1,8 (150-180 KM) GTI
Diesle:
- R3 1,4 TDI PD (70, 75-80 KM)
- R4 1,9 SDI (64 KM)
- R4 1,9 TDI PD (100-130 KM)
Jaki silnik wybrać? Lepiej darować sobie podstawowy motor o pojemności 1,2 l, który charakteryzuje się słabą dynamiką i zaskakuje wysokim spalaniem nie tylko benzyny, ale też oleju silnikowego.
Warto natomiast zwrócić uwagę na benzynowy silnik 1,4 l, ale pod warunkiem, że wybierzemy 80-konną wersję tego motoru. 75-konne, zwłaszcza te z pierwszych lat produkcji, mogą mieć problemy z zamarzającą odmą. Dobrym wyborem będzie też jednostka 1,6 l, która podobno bardzo dobrze radzi sobie z instalacją LPG.
Jeśli zastanawiacie się nad turbodieslem, to najlepiej poszukać młodszego egzemplarza. Starsze z pewnością będą borykały się z drogimi w naprawie awariami osprzętu, typowymi dla silników Diesla. Najtrwalszy jest motor 1,9 SDI. Nie zapewnia on co prawda dostatecznie dobrej dynamiki, za to bardzo mało pali.
Pamiętać należy również o tym, że silniki 1,4 TDI uchodzą wprawdzie za bardziej oszczędne, jednak nie cieszą się trwałością, a wysokie przebiegi w ich przypadku często oznaczają początek poważniejszych usterek osprzętu.
Awaryjność
W autach sprzed modernizacji stosowano nietrwałe tuleje przednich wahaczy. Na szczęście nie dotyczy to już aut po liftingu, w których wymieniono je na elementy wykonane ze znacznie lepszych materiałów. Decydując się na egzemplarz z większym przebiegiem, koniecznie sprawdźmy stan tylnej belki, która może być już mocno sfatygowana. Poduszka silnika również nie grzeszy trwałością.
Słabym punktem tego modelu jest również elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, którego naprawa kosztuje ponad 1000 zł.
Użytkownicy IV generacji Volkswagena Polo narzekają na niską jakość niektórych materiałów wykorzystanych do wykończenia wnętrza. Co prawda spasowanie stoi na bardzo dobrym poziomie, ale podczas eksploatacji jedne bardzo szybko się wycierają, a z innych schodzi gumowa powłoka. Niestety, nie wygląda to zbyt estetycznie.
Auto dobrze zabezpieczono przed rdzą, korozja atakuje właściwie tylko układ wydechowy – zjawisko często spotykane w miejskich autach.
Naszym zdaniem
Dlatego warto wybierać egzemplarze po liftingu, w których wyeliminowano chociaż niektóre z usterek. Argumentami przemawiającymi na korzyść auta są łatwa odsprzedaż używanego egzemplarza, niska utrata wartości oraz całkiem szeroka paleta silników. Ile kosztuje Volkswagen Polo 9N? Od około 11 000 do ponad 27 000 zł.