Jak uporać się z przerdzewiałym układem wydechowym? [poradnik]

Problem przerdzewiałego układu wydechowego jest dobrze znany nie tylko użytkownikom 15-letnich aut, ale także właścicielom niektórych nowszych samochodów. Jakie są symptomy takiej usterki i jak najłatwiej sobie z nią poradzić?

Źródło: htttp://tuning.pl
Źródło: htttp://tuning.pl
Artur Kuśmierzak

12.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:37

Miejscowa korozja układu wydechowego nie oznacza jeszcze konieczności podjęcia działań naprawczych, ale jego przerdzewienie na wylot już tak. Objawów dziurawego wydechu nie sposób przeoczyć. Spod podłogi do kabiny dochodzi wówczas głośny irytujący dźwięk, który gwałtownie nasila się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika.

Jak można naprawić uszkodzony wydech? Istnieją 4 sposoby usunięcia takiej usterki. Pierwszym z nich jest zastosowanie specjalnej taśmy uszczelniającej, która naklejona na dziurę, tymczasowo uszczelni wydech. Jak się pewnie domyślacie, takie rozwiązanie sprawdza się wyłącznie w nagłych przypadkach i nie należy do trwałych.

Źródło: http://autocentrum.pl
Źródło: http://autocentrum.pl

Drugim rozwiązaniem jest zaspawanie dziur łatkami. Ta metoda również często okazuje się niezbyt skuteczna. W dość krótkim czasie od takiej naprawy w wyniku postępowania korozji obok łatki pojawia się nowa dziura.

Trzecim sposobem rozwiązania tego problemu jest wycięcie przerdzewiałych elementów i wspawanie w ich miejsce nowych. Taki sposób zdaje egzamin tylko wtedy, gdy prace zostały wykonane solidnie (jeśli warsztat dobrał rury o właściwej średnicy i odpowiedni tłumik). Jeśli jednak mechanik zastosuje niewłaściwe elementy, wówczas może ucierpieć na tym dynamika pojazdu.

Problem może pojawić się również wtedy, gdy serwis do naprawy użyje części niskiej jakości. W takiej sytuacji wydech może przerdzewieć na wylot już po roku od naprawy. Wymieniając elementy układu wydechowego, warto także przyjrzeć się bliżej (zazwyczaj gumowym) wieszakom, które mogą być wyeksploatowane i przyczyniać się do hałasu podczas jazdy.

Wykonywanie takich operacji zalecamy wyłącznie w przypadku aut, do których trudno jest znaleźć zamienniki. Ostatnim i jednocześnie najskuteczniejszym sposobem rozwiązania kłopotów z układem wydechowym jest wymiana jednego z jego elementów lub całości. Przed zakupem warto jednak dokładnie posprawdzać ceny zarówno zamienników, jak i części oryginalnych, ponieważ czasem zdarza się, że ten sam element w autoryzowanym serwisie może być tańszy niż zamiennik renomowanej firmy.

Obraz

Odradzamy inwestowanie w tłumiki "tuningowe", które sporo kosztują i poza sportowym pomrukiem niewiele dają. Dobrze dobrany pod względem geometrii i przepływu spalin kompletny układ wydechowy dedykowany do konkretnego modelu może natomiast podnieść moc nawet o kilka procent. Na rynku dostępne są też elementy układu wydechowego wykonane ze stali nierdzewnej, na które dostaniemy dożywotnią gwarancję. Jednak ich wysokie ceny często sprawiają, że montaż ich staje się po prostu nieopłacalny.

Wymianę tłumika lub innych części układu wydechowego najlepiej powierzyć fachowcom, ponieważ odkręcanie zapieczonych śrub lub demontaż skorodowanych elementów mogą wymagać użycia specjalistycznego sprzętu, w tym między innymi palnika.

Zobacz także:

Źródło: Motofakty

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)