Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI kontra Peugeot 308 SW 1.2 THP - porównanie kompaktowych kombi
Duże kompaktowe kombi z małym silnikiem? Takie połączenie staje się w dzisiejszych czasach coraz bardziej popularne, jednak współcześnie mała jednostka napędowa niekoniecznie musi być utożsamiana z niską mocą i kiepskimi osiągami. Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI i Peugeot 308 SW 1.2 THP - oto przykłady dwóch samochodów uznawanych za rodzinne, którym mimo niewielkich pojemności nie brakuje wigoru.
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI kontra Peugeot 308 SW 1.2 THP - test, opinia
Volkswagen Golf to lubiany i popularny model zaprojektowany w typowo niemieckim, dość mocno konserwatywnym stylu. Nie jest to samochód, który chwyta za serce, ale urzeka stosunkowo wysoką jakością wykonania, funkcjonalnymi rozwiązaniami i szeroko rozumianą ergonomią obsługi. Podejście Niemców do budowy samochodów kompaktowych sprawdza się na europejskich rynkach, a Francuzi nie kryją się z tym, że czasem się nimi inspirują chcąc ugrać dla siebie nieco większy udział w rynku. Jednym z modeli, który w pewnym stopniu wzorował się na kompakcie z Wolfsburga jest nieco młodszy Peugeot 308. Rozsądne połączenie własnego doświadczenia w tym segmencie i wnioski wysnute na podstawie obserwacji innych pozwoliły Peugeotowi zbudować samochód, który został doceniony tytułem Car of The Year 2014. Przyjrzyjmy się więc obydwu, ale w nieco bardziej wszechstronnych wersjach kombi.
Pozornie podobne
Choć bryły nadwozi obydwu aut nie wyróżniają się niczym szczególnym i są do siebie bardzo podobne, co widać chociażby na zdjęciach przedstawiających linię boczną, z bliska samochody te wyraźnie się od siebie różnią. Golfa Varianta nakreślono stanowczymi, ostrymi liniami, które nadają mu nieco pudełkowatych kształtów charakterystycznych zresztą dla współczesnych Volkswagenów.
Konkurencyjny 308 SW dzięki licznym zaokrągleniom prezentuje się natomiast dużo bardziej elegancko i lżej. Ocena, który samochód jest ładniejszy to oczywiście kwestia subiektywna, niemniej jednak reprezentują one zupełnie inne charaktery, które jeszcze łatwiej zinterpretować po zajrzeniu do wnętrza.
Peugeot 308 to pierwszy model, w którym pojawił się tzw. i-Cockpit czyli minimalistycznie zaprojektowana, dość finezyjna deska rozdzielcza rozpostarta wokół centralnego wyświetlacza dotykowego obudowanego niczym tablet. Skupia on wszystkie funkcje związane z bieżącą obsługą samochodu, komputerem pokładowym czy multimediami. Dzięki niemu liczbę przycisków zredukowano tutaj do niezbędnego minimum, a wnętrze wydaje się niezwykle proste, eleganckie i przyjazne użytkownikowi. W praktyce okazuje się jednak, że przeniesienie wszystkich funkcji do wirtualnego menu wygląda efektownie, ale trochę przeszkadza pod względem ergonomii i szybkości obsługi. Zmiana każdego parametru trwa dłużej i obsługuje dużo więcej uwagi niż w przypadku klasycznych przycisków rozsianych po desce rozdzielczej.
Tych nie brakuje natomiast w Golfie. Oprócz nie mniej rozbudowanego menu zamkniętego w ekranie dotykowym, większość elementów zdublowanych jest za pomocą standardowych przycisków, do których dostęp trwa ułamek sekundy. Oczywiście tak zaprojektowane wnętrze jest mniej efektowne, ale bardziej efektywne. Stylowy wygląd albo ergonomia, coś za coś. Niemcy tradycyjnie już chyba, poszli drogą rozsądku, Francuzi postawili na estetykę. Podobnie wygląda kwestia chociażby menu systemowych multimediów.
Zupełnie różne
Pod względem wykończenia wnętrza Peugeot nie musi wstydzić się przed Volkswagenem, a Volkswagen przed Peugeotem. Jakość materiałów jest bardzo podobna – w obydwu przypadkach ciężko mieć do niej jakiekolwiek zastrzeżenia. Wszystko jest spasowane bardzo schludnie, a materiały odpowiadają oczekiwaniom w segmencie kompaktów. Kolejne różnice wychodzą natomiast przy okazji zajmowania miejsca za kółkiem. Wyraźnie niżej osadzone siedziska Peugeota to skutek mocno spoziomowanej kolumny kierowniczej, która w połączeniu z bardzo małym, poręcznym wieńcem nadaje francuskiemu kombi sportowego charakteru. W Volkswagenie siedzi się znacznie wyżej, bardziej klasycznie jak na rodzinny kompakt, jednak mimo tego przestrzeni dookoła przednich foteli nie brakuje ani w jednym, ani w drugim aucie.
Wyższym osobom siadającym za kółkiem doskwierać może jedynie trochę zbyt krótkie podparcie ud w 308. To jednak nie jedyna drobnostka w Peugeocie, która może przeszkadzać. Tylna kanapa nie ma nawiewów klimatyzacji, a wielki szklany dach z jasną, cienką płachtą, nawet kiedy jest zasłonięty potrafi bardzo mocno nagrzać siedzących tam pasażerów. Volkswagen wybronił się przed takimi denerwującymi błahostkami, oferuje też nieco więcej miejsca w części pasażerskiej.
W Peugeocie osoba sięgająca 195 cm wzrostu siada sama za sobą na styk, dotykając kolanami oparcia fotela. Zagłówki są do tego trochę za niskie, a miejsca nad głową ledwo starcza. Wystarczający komfort zapewniony jest raczej dla pasażerów do 185 cm. Środkowe miejsce kanapy jest do tego podwyższone przez wyprofilowanie kanapy, a pod nogami przebiega tunel (10 na 18 cm) przez co jazda w piątkę to raczej rozwiązanie awaryjne. Dużo lepszym rozwiązaniem jest podróż w cztery osoby i szeroki, wygodny podłokietnik z cup-holderami, których niestety rozległy plastik trochę przeszkadza w wygodnym oparciu przedramienia. Kolejna irytująca drobnostka.
Tylna kanapa Volkswagena jest trochę bardziej przestronna. Ten sam kierowca ma za sobą ok. 5 cm wolnej przestrzeni przy kolanach i luźniej o ok. 2-3 cm mieści się z głową. Środkowe miejsce tylnej kanapy podobnie jednak jak w Peugeocie nie nadaje się do dłuższej jazdy i ma przed sobą jeszcze większy tunel (20 x 20 cm), ale podłokietnik jest bardziej wygodny, a wmontowane w niego uchwyty na kubki prawie nie przeszkadzają. Ogółem rzecz ujmując zmieści się tam wygodnie dwójka pasażerów wysokich nawet na 190 cm. Istotne też, że z tyłu są dwa nawiewy wentylacji.
Peugeot w wersji kombi broni się jednak bagażnikiem, który jest większy, trochę lepiej przemyślany i bardziej proporcjonalny. Szczegóły przedstawia poniższa tabela techniczna z naszymi pomiarami.
Volkswagen Golf VII Variant | Peugeot 308 SW | |
---|---|---|
Długość bagażnika po podłodze | 101 - 105 cm | 107 cm |
Szerokość bagażnika po podłodze | 100 - 128 cm | 105 - 125 cm |
Wysokość bagażnika do rolety | 46 cm | 48 cm |
Otwór wsadowy | 107 na 76 cm | 105 na 90 cm |
Próg załadunku | 63 cm | 62 cm |
Wysokość do progu uniesionej klapy | 188 cm | 190 cm |
Płaska podłoga po złożeniu oparć kanapy | Nie | Tak |
Liczba haków i uchwytów na torby | 2 duże, 2 małe | Brak |
Zasilanie w bagażniku | 12 V | 12 V, 230 V |
Katalogowa pojemność bagażnika | 605/1620 l | 590/1705 l |
Duże auto, mały silnik
Mając w miarę kompletne informacje o przestrzeni oferowanej przez rodzinne, kompaktowe kombi, czas przyjrzeć się temu, jak jeżdżą. Obydwie jednostki napędowe są owocami pracy współczesnych inżynierów, którym głowę zaprząta downsizing i wyciśnięcie dużej mocy z niedużej pojemności, najlepiej gdy objętościowy współczynnik przekracza 100 KM z litra. W przypadku Peugeota silnik 1.2 THP osiąga 130 KM, Volkswagen z jednostki 1.4 TSI generuje odpowiednio więcej, bo 150 KM.
Nawet ta niższa wartość jest w zupełności wystarczająca podczas codziennej jazdy przy obciążeniu pasażerami i bagażami. Oczywiście nie ma co spodziewać się wyjątkowych osiągów, ale można sprawnie przyspieszać, utrzymywać prędkość podróżną i nawet w miarę bezstresowo wyprzedzać. Manualna, sześciobiegowa przekładnia w Peugeocie jest bardzo dobrze zestopniowana, a nisko dostępny moment obrotowy na poziomie 230 Nm jest oddawany już przy 1750 obr./min. Pozwala to na w miarę dynamiczną jazdę bez potrzeby przeciągania obrotów, choć przez krótkie pierwsze biegi, w razie potrzeby nie ma z tym problemu. Ostatnie przełożenia natomiast są na tyle długie, aby zapewnić zadowalająco niskie zużycie paliwa nawet w trasie.
Mocniejszy silnik Volkswagena sprzężony z siedmiostopniową, doskonale wysterowaną dwusprzęgłówką zapewnia oczywiście lepszą dynamikę i szybszy dostęp do siły napędowej. To zasługa nie tylko wyższej wartości, niżej dostępnego momentu obrotowego, ale również szybkich odpowiedzi DSG na zachowania kierowcy. Sięgając jednak pamięcią francuski, opcjonalny automat EAT6 również nie miałby się czego wstydzić pod tym względem, więc w przypadku zamiłowania do automatów będzie też ciekawą alternatywą dla manuala.
Zadowalający komfort
W dobie notorycznego usztywniania elementów podwozia we wszystkim co ma cztery koła, coraz bardziej doceniam samochody, które są w stanie zapewnić wysoki komfort nie tylko w trasie, ale również podczas codziennej eksploatacji. Sportowe emocje nie są tym, czego szuka się również w przypadku rodzinnych kombi z umiarkowanie mocnymi jednostkami napędowymi. Kierując się takim podejściem francuski kompakt wypada nieco lepiej na tle niemieckiej konkurencji, jednak tylko kiedy weźmiemy pod uwagę brak opcjonalnych amortyzatorów o zmiennej sile tłumienia lub jazdę tylko w trybie normalnym. Po wybraniu nastaw komfortowych Volkswagen porównywalnie lub nawet nieco lepiej wybiera nierówności, a dodatkowo w razie potrzeby można go w każdej chwili porządnie usztywnić zapewniając sobie wyższą stabilność jazdy. To coraz bardziej popularne rozwiązanie, jednak pozostaje pytanie czy warto wydawać na nie 4390 zł decydując się na mało sportowe kombi o przeciętnych osiągach. Do bardziej agresywnej jazdy lepiej sprawdzi się Golf Variant, który góruje nad Peugeotem również precyzją układu kierowniczego.
Ważniejszy wydaje się jednak komfort jazdy, za który nie trzeba dopłacać i towarzyszące mu aspekty takie jak chociażby wyciszenie kabiny czy wyrównoważenie silnika. Pod względem płynności i kultury pracy trzycylindrowe THP praktycznie nie ustępuje również klasycznej, rzędowej czwórce TSI.
Volkswagen Golf Variant to samochód, który mocno trzyma się niemieckiego szablonu, w którym najważniejszymi cechami samochodu użytkowanego na co dzień są wysoka ergonomia, zadowalająca funkcjonalność, niezła jakość i pewność prowadzenia. Peugeot 308 SW ma połowę cech wspólnych, bo ergonomię zamienia w estetykę, a pewność prowadzenia w wyższy komfort. Który zbiór cech bardziej pasuje potencjalnemu odbiorcy jest kwestią indywidualną, jednak obydwa samochody są na swój sposób warte uwagi przy wyborze kompaktowego kombi, a ich ceny są mocno porównywalne.
- Lepszy układ kierowniczy
- Wystarczająco dynamiczna jednostka napędowa
- Wysoka ergonomia wnętrza i obsługi urządzeń pokładowych
- Dobra jakość wykonania
- Więcej miejsca na tylnej kanapie
- Cztery haki na torby w bagażniku
- Trochę większy bagażnik
- Brak idealnie płaskiej podłogi
- Gorzej rozplanowany bagażnik
- Komfortowo zestrojone zawieszenie
- Wystarczająco dynamiczna jednostka napędowa
- Dobra jakość wykonania
- Lepiej rozplanowany bagażnik
- Idealnie płaska podłoga bagażnika
- Gniazda 12V i 230V w bagażniku
- Ładna, ale mniej funkcjonalna kompozycja kokpitu
- Mniej miejsca z tyłu, denerwujące błahostki w okolicach tylnej kanapy
- Brak haków na torby
Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI kontra Peugeot 308 SW 1.2 THP - dane techniczne, spalanie, cena
Porównywane modele: | Volkswagen Golf 7 Variant 1.4 TSI | Peugeot 308 SW 1.2 THP |
---|---|---|
Silnik i napęd: | ||
Układ i doładowanie: | R4, turbodoładowany | R3, turbosprężarka |
Rodzaj paliwa: | benzyna | benzyna |
Ustawienie: | z przodu, poprzeczne | z przodu, poprzeczne |
Objętość skokowa: | 1395 cm³ | 1199 cm³ |
Moc maksymalna: | 150 KM przy 5000 rpm | 130 KM przy 5500 rpm |
Maksymalny moment obrotowy: | 250 Nm przy 1500 rpm | 230 Nm przy 1750 rpm |
Skrzynia biegów: | 7-stopniowa, automatyczna, dwusprzęgłowa | 6-stopniowa, manualna |
Typ napędu: | przedni (FWD) | przedni (FWD) |
Hamulce przednie: | tarczowe wentylowane | tarczowe wentylowane |
Hamulce tylne: | tarczowe | tarczowe |
Zawieszenie przednie: | Kolumna typu MacPhersona | Kolumna typu MacPhersona |
Zawieszenie tylne: | Wielowahaczowe | Belka skrętna |
Średnica zawracania: | 10,9 m | 11,2 m |
Koła, ogumienie: | 225/45 R17 | 225/45 R17 |
Masy i wymiary: | ||
Typ nadwozia: | Kombi | Kombi |
Liczba drzwi: | 5 | 5 |
Masa własna: | 1354 kg | 1225 kg |
Ładowność: | 601 kg | 565 kg |
Długość: | 4562 mm | 4585 mm |
Szerokość: | 1799 mm bez lusterek | 1804 mm bez lusterek |
Wysokość: | 1481 mm | 1461 mm |
Rozstaw osi: | 2635 mm | 2730 mm |
Pojemność zbiornika paliwa: | 50 l | 53 l |
Pojemność bagażnika: | 605/1620 l | 590/1705 l |
Osiągi (dane katalogowe): | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h: | 8,6 s | 9,5 s |
Prędkość maksymalna: | 218 km/h | 204 km/h |
Zużycie paliwa (miasto): | 6,6 l/100 km (zmierzone 7,4) | 6,3 l/100 km (zmierzone 8,0) |
Zużycie paliwa (trasa): | 4,5 l/100 km (zmierzone 7,0) | 4,1 l/100 km (zmierzone 7,0) |
Zużycie paliwa (mieszane): | 5,3 l/100 km (zmierzone 7,2) | 4,9 l/100 km (zmierzone 7,4) |
Średnia emisja CO2: | 121 g/km | 114 g/km |
Test zderzeniowy Euro NCAP: | 5 gwiazdek | 5 gwiazdek |
Cena: | ||
Cena podstawowa (Variant, SW): | 67 790 zł (Start) | 71 500 zł (Acces) |
Cena wersji silnikowej: | 80 990 zł (Comfortline) | 79 100 zł (Active) |
Wyposażenie podstawowe dla danej wersji silnikowej: | ||
Wersja wyposażenia: | Comfortline (4 z 5) | Active (2 z 4) |
Stylistyka nadwozia: | - | - |
Stylistyka wnętrza: | Podłokietnik z przodu i z tyłu, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą | Podłokietnik z przodu, kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skórą |
Koła: | 205/55 R16 (obręcze aluminiowe) | 205/55 R16 (obręcze aluminiowe) |
Komfort: | Szuflada pod siedzeniem pasażera, centralny zamek, klimatyzacja manualna, elektryczne szyby, tempomat, komputer pokładowy | Centralny zamek, elektryczne szyby i lusterka, tempomat, klimatyzacja automatyczna 2-strefowa, komputer pokładowy, czujnik deszczu i zmierzchu |
Bezpieczeństwo: | Asystent podjazdu i zjazdu, ABS, ASR, ABS, EDS, MSR, TMPS, BAS, hamulec wielokolizyjny, isofix, 7 poduszek powietrznych | Asystent podjazdu, ABS, AFU, ESP, ASR, REF, FSE, BAS, 6 poduszek powietrznych, isofix |
Multimedia: | System radiowy "Composition Touch" z 5 calowym, monochromatycznym i wielofunkcyjnym ekranem dotykowym, 4 głośnikami, czytnikiem kart SD, AUX-IN oraz funkcją odtwarzania muzyki w formacie MP3 | Multimedialny ekran dotykowy LCD 7", radio z MP3 + 6 głośników, gniazdo USB i AUX, sterowanie z kierownicy, zestaw głośnomówiący Bluetooth, funkcja przesyłania muzyki Streaming Audio |
Mechanika: | XDS, Start Stop, gniazdo 12 V w bagażniku | Start Stop |