Plebiscyt Car of the Year - krótka historia i zasady

Salon samochodowy w Genewie to nie tylko prezentacja wyjątkowych nowości, ale również ogłoszenie wyników prestiżowego plebiscytu Car of the Year. Jego historia sięga 1964 roku, co oznacza, że konkurs ten ma już 50 lat.

Plebiscyt Car of the Year - krótka historia i zasady

Plebiscyt Car of the Year różni się od innych tego typu konkursów brakiem jakichkolwiek kategorii. Ma on wyróżnić jeden wyjątkowy samochód, który zdaniem jury jest najlepszą maszyną, jaka w danym roku pojawiła się na rynku. Nie ma tu więc zwycięzców w poszczególnych klasach – samochód roku może być tylko jeden, inaczej niż w znacznie młodszym plebiscycie istniejącym od 2005 roku, czyli World Car of the Year. Tam jury wybiera najlepsze auta w kilku kategoriach oraz jednego zwycięzcę ogólnego. Dla odróżnienia od siebie tych konkursów, często ze względu na pochodzenie jury, konkurs z dłuższą tradycją nieoficjalnie jest nazywany European Car of the Year (Europejski Samochód Roku).

Początkowo organizacją plebiscytu Car of the Year zajmowało się sześć europejskich magazynów motoryzacyjnych. Obecnie jest ich siedem, a są to: Auto z Włoch, Autocar z Wielkiej Brytanii, Autopista z Hiszpanii, Autovisie z Holandii, L’Automobile Magazine z Francji, Stern z Niemiec oraz Vi Bilägare ze Szwecji.

W skład 58-osobowego jury nie wchodzą oczywiście wyłącznie dziennikarze z krajów pochodzenia magazynów organizujących. Samochód roku wybierany jest przez przedstawicieli 22 europejskich państw. Liczba jurorów z poszczególnych krajów zależna jest od tego, jak duży jest rynek oraz przemysł motoryzacyjny w danym regionie. Najwięcej przedstawicieli mają w jury Niemcy, Francja, Wielka Brytania i Hiszpania. Z tych krajów pochodzi po sześciu jurorów. Wszyscy członkowie jury muszą główną część swojej pracy jako dziennikarze motoryzacyjni poświęcać testowaniu samochodów.

Tak trofeum wyglądało dawniej (1986).
Tak trofeum wyglądało dawniej (1986).© caroftheyear.org

Spośród wszystkich jurorów wybieranych jest trzech, którzy są odpowiednio przewodniczącym, wiceprzewodniczącym oraz sekretarzem jury. W tym roku przewodniczącym przedsięwzięcia był Hakan Matson ze Szwecji. Wiceprzewodniczącym jury został Joaquim Olivera z Portugalii. Funkcja sekretarza przypadła Frankowi Janssenowi z Niemiec.

Tytuł samochodu roku przyznawany jest wyłącznie samochodom nowym. Plebiscyt Car of the Year nie dotyczy samochodów, które przeszły facelifting lub zostały wyposażone w nowe jednostki. Pod uwagę brane są tylko nowe auta, których sprzedaż rozpoczęła się najdalej 12 miesięcy przed datą ogłoszenia tytułu.

Podczas głosowania uwzględniane są różne czynniki charakteryzujące samochody. Jurorzy oceniają je pod względem stylistyki, komfortu, bezpieczeństwa, zużycia paliwa, prowadzenia, osiągów, funkcjonalności, przyjazności dla środowiska, frajdy z jazdy oraz ceny. Jury bierze też pod uwagę innowacje technologiczne i techniczne, które producent wprowadził z danym modelem.

Lista kandydatów do tytułu Car of the Year przedstawiana jest w ostatnim kwartale roku poprzedzającego ten, w którym zostaną ogłoszone wyniki. Samochody biorące udział w konkursie muszą być nie tylko nowe. Mają one spełniać również wymóg zasięgu sprzedaży oraz rozmiarów produkcji. Do listy kandydatów nie są dopuszczane maszyny, których produkcja wynosi mniej niż 5000 egzemplarzy na rok. Nie jest istotny kraj pochodzenia czy wytwarzania samochodu, ale musi on być sprzedawany w przynajmniej pięciu europejskich państwach.

Obecny wygląd trofeum Car of the Year.
Obecny wygląd trofeum Car of the Year.

Kiedy przygotowana jest już kompletna lista samochodów kandydujących do tytułu auta roku, jury w drodze głosowania wybiera siedem aut, które przechodzą do finału plebiscytu. Każdy dziennikarz ma do rozdania łącznie 25 punktów. Musi rozdzielić tę sumę na przynajmniej pięć samochodów. Maksymalna nota dla jednego pojazdu to 10 punktów. Przyznanie tej oceny oznacza wyjątkowe wyróżnienie dla danego samochodu, ponieważ na pozostałe 4 auta zostaje jedynie 15 punktów. Dodatkowo po przyznaniu ocen każdy juror musi sporządzić uzasadnienie swoich not.

W ciągu 50-letniej historii plebiscytu zwyciężały w nim najczęściej samochody z segmentów od B do D. Rzadziej tytuły Car of the Year przypadały autom najmniejszym oraz luksusowym.

Przez ostatnie 10 lat wśród zwycięzców zaczęły się pojawiać samochody hybrydowe oraz elektryczne. Należą do nich Toyota Prius (2005), Nissan Leaf (2011) oraz Chevrolet/Opel Ampera (2012). Często różnice między miejscem pierwszym, drugim i trzecim są niewielkie. Widać to było np. w latach 2011, 2009 czy 2007.

W tym roku prestiżowy tytuł Car of the Year zdobył nowy Peugeot 308. Tym samym francuski producent wszedł do czołowej piątki najbardziej utytułowanych marek motoryzacyjnych. Cztery tytuły samochodów roku zdobyte w 1969 (model 504), 1988 (model 405), 2002 (model 307) i 2014 roku, pozwoliły Peugeotowi stanąć między innymi ponad Volkswagenem, Citroënem, Alfą Romeo czy Audi.

Tegoroczny zwycięzca Car of the Year - nowy Peugeot 308
Tegoroczny zwycięzca Car of the Year - nowy Peugeot 308

Nowy Peugeot 308 zdeklasował rywali, zdobywając 307 punktów, z czego aż 22 noty były maksymalne. Drugie miejsce przypadło BMW i3 z 223 punktami. Trzecie miejsce zajęła Tesla S z wynikiem 216 punktów.

Jurorzy wyróżnili Peugeota 308 między innymi za zastosowanie lekkich materiałów, w tym kompozytów, które jak podaje producent, pozwoliły zaoszczędzić 140 kg. Nowa platforma EMP2 zaprojektowana przez PSA umożliwiła zbudowanie auta o stosunkowo niedużych gabarytach, ale z wyjątkowo obszerną przestrzenią wewnątrz.

W dobie szczególnej troski o środowisko nie bez znaczenia jest gama jednostek, którą Peugeot rozszerza w 2014 roku. Jurorom przypadła do gustu rodzina 3-cylindrowych silników PureTech. Również seria motorów wysokoprężnych BlueHDI była mocnym atutem Peugeota. Najniższa emisja CO2 osiągana przez te jednostki wynosi zaledwie 82 g/km.

Materiał powstał przy współpracy z marką Peugeot.

[reklama]

Źródło artykułu:WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (11)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.