Produkcja aut w Europie staje przez pandemię koronawirusa. Kolejni producenci zamykają fabryki

Z każdym dniem przybywa europejskich zakładów produkcyjnych, które zdecydowały się zawiesić działalność z powodu rozprzestrzeniającego się koronawirusa SARS-Cov-2. Do FCA, Ferrari, Lamborghini, Audi, Renault i grupy PSA dołączają kolejni gracze. Niektórzy bardzo niechętnie - Daimler w Hiszpanii zamknął fabrykę dopiero po buncie pracowników.

Fabryka Volkswagena we Wrześni także wstrzymuje produkcję.Fabryka Volkswagena we Wrześni także wstrzymuje produkcję.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe
Aleksander Ruciński
SKOMENTUJ

Bezpośrednie zagrożenie rozprzestrzenianiem się epidemii koronawirusa lub jego pośrednie skutki w postaci opóźnień w dostawach sukcesywnie przyczyniają się do wstrzymywania produkcji w europejskich fabrykach.

W pierwszej kolejności swoje zakłady zaczęli zamykać Włosi, wysyłając do domów pracowników Fiata, Ferrari i Lamborghini. Potem dołączyły do nich hiszpańskie fabryki Forda, Nissana i Seata, a na początku trzeciego tygodnia marca przerwę w produkcji ogłosiło również Renault, Audi oraz PSA wliczając w to fabrykę Opla w Gliwicach. Zakłady Fiata w Tychach także stanęły do odwołania. Teraz do tego naprawdę licznego grona dołączają kolejni europejscy giganci.

Koncern Volkswagena

Szef Volkswagena, Herbert Diess, w opublikowanym 17 marca komunikacie prasowym informuje, że fabryki w hiszpańskiej Pampelunie, portugalskim Setubal, słowackiej Bratysławie oraz w Polsce - Poznaniu, Swarzędzu i Wrześni - wstrzymają działalność nie później niż od soboty 21 marca. Pozostałe placówki dołączą do tego grona najprawdopodobniej nie później niż za 2 tygodnie.

Marki wchodzące w skład koncernu dostały wolną rękę w podejmowaniu decyzji. Seat, podobnie jak Lamborghini, na chwilę obecną zamknął już wszystkie swoje fabryki. Škoda informuje natomiast o planach wstrzymania całej czeskiej produkcji od dziś (środa 18 marca 2020 roku).

Z kolei Audi popracuje jeszcze przez kilka dni, by najpóźniej w najbliższy poniedziałek zamknąć niemieckie zakłady w Ingolstadt i Neckarsulm, a także fabrykę w Brukseli i węgierskim Gyor.

Ford

Dotychczas Ford ograniczał wstrzymanie produkcji jedynie do zakładu w hiszpańskiej Walencji, w którym 3 pracowników zaraziło się koronawirusem. Ostatecznie podjęto jednak decyzję o całkowitym wstrzymaniu większości europejskiej produkcji marki.

Od 19 marca do nieczynnej już fabryki w Walencji dołączą zakłady w Niemczech - Saarlouis i Kolonia oraz rumuńska fabryka w miejscowości Craiova. Otwarte pozostaną natomiast placówki w Wielkiej Brytanii i Turcji.

Nissan

Do hiszpańskich fabryk Nissana zamkniętych wcześniej dołączają zakłady w brytyjskim Sunderland. Wstępnie przerwa ma potrwać do 27 marca 2020 roku i z pewnością odbije się na tamtejszej gospodarce. Fabryka w Sunderland jest bowiem największą tego typu placówką na Wyspach, produkującą 350 tys. aut rocznie.

Volvo

Volvo zdecydowało się wstrzymać produkcję w zakładach w belgijskim Ghent od 17 marca do odwołania. Powstają tam modele XC40 oraz V60 - obydwa cieszą się dużą popularnością. Warto zauważyć, że szwedzkie fabryki w Torslanda, Skovde i Olofstrom na razie pracują bez zakłóceń.

Daimler

Niemiecki koncern ograniczył się do niezbyt szczegółowych komunikatów informujących o zawieszeniu większości europejskiej produkcji. Na szczególną uwagę zasługuje jednak sytuacja w hiszpańskiej fabryce w Gasteiz, skąd wyjeżdżają pojazdy dostawcze tej marki. Początkowo tamtejszy zarząd pomimo gwałtownego przyrostu zarażeń koronawirusem w Hiszpanii nie przewidywał żadnych przestojów.

Pracownicy skarżyli się jednak na niebezpieczne warunki pracy - m.in. brak odpowiedniej liczby maseczek czy niewystarczający odstęp pomiędzy poszczególnymi stanowiskami produkcyjnymi. Co więcej, u jednego z zatrudnionych stwierdzono obecność koronawirusa, a 23 poddano kwarantannie.

Ostatecznie doszło do buntu. Po trudnych rozmowach związków zawodowych z zarządem ostatecznie zapadła decyzja o zamknięciu fabryki. Na razie - podobnie jak w przypadku innych zakładów - na dwa tygodnie, ale sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała