Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Polski oddział Mazdy wygrywa sprawę o niższą akcyzę dla samochodów z miękkimi hybrydami. "Zwyciężyło myślenie" – mówi przedstawiciel importera.
Sprawa dotyczyła wszystkich samochodów wyposażonych w układ M hybrid, czyli tzw. miękką hybrydę. W myśl art. 105 ustawy o podatku akcyzowym takie auta kwalifikują się do obniżonej o 50 proc. stawki akcyzowej, bo wyposażone są w wymieniony w ustawie hybrydowy napęd spalinowo-elektryczny. Ten zapis, wprowadzony w 2019 r., miał premiować pojazdy, których emisja była niższa dzięki zastosowaniu dodatkowego silnika elektrycznego wspomagającego jednostkę spalinową.
Tymczasem od II połowy 2022 r. Krajowa Informacja Skarbowa kwestionowała bonifikatę akcyzy w przypadku samochodów wyposażonych w napęd miękkiej hybrydy twierdząc, że należy się ona tylko w przypadku, gdy silnik elektryczny wchodzący w skład napędu hybrydowego jest w stanie samodzielnie napędzać pojazd.
Pierwsza jazda elektrycznym Porsche Cayenne: tak jeździ ponad 1000 KM na torze... i w terenie!
Mazda Motor Poland zaskarżyła tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który w sierpniu 2024 r. orzekł, że samochodem o napędzie spalinowo-elektrycznym jest każdy samochód osobowy, który jest oparty na współdziałaniu obydwu silników – spalinowego i elektrycznego. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej złożył skargę kasacyjną do wyroku WSA i sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który ostatecznie oddalił skargę i podtrzymał decyzję WSA.
To ważny wyrok nie tylko dla naszej spółki, ale generalnie dla rynku, w tym samochodów używanych sprowadzanych z zagranicy. Warto zauważyć, że mniej więcej od 2019 roku samochody z różnymi formami napędów hybrydowych zaczęły się upowszechniać ze względu na coraz bardziej wymagające normy emisji CO2. Dziś, właśnie ze względu na walory ekologiczne, znakomita większość nowych pojazdów osobowych zawiera jakiś element hybrydowy, w którym napęd elektryczny wspomaga ten spalinowy i przyczynia się do obniżenia zanieczyszczenia środowiska. To właśnie względy środowiskowe stały za wprowadzeniem niższych stawek akcyzy promujących każdy rodzaj napędu hybrydowego, dlatego cieszymy się, ze w wyroku NSA zwyciężyło myślenie nie tylko logiczne, ale i ekologiczne.