Używana Mazda 3 II BL (2009-2013) - poradnik kupującego
Nieco mniej popularna, za to podobnie kontrowersyjna stylistycznie, japońska Mazda 3 BL jest mocnym konkurentem dla Hondy Civic IX. Słynie z niezawodności i utrzymuje wysokie ceny na rynku, ale czy jest warta kupna?
Charakterystyka i konstrukcja
Jeszcze kilka lat temu Mazdy były bardzo chwalone za trwałość i niezawodność, ale gdy zaczęły wychodzić na jaw usterki silników Diesla Mazdy 6 pierwszej generacji, pęd ku japońskiej motoryzacji nieco przyhamował. Teraz podchodzimy do aut tej marki ostrożniej, ale wciąż chętnie zerkamy ku nowszym modelom.
Odważna stylistycznie, kompaktowa trójka drugiej generacji zachęca młodymi rocznikami, niezłym stanem technicznym, a także nietuzinkowym wyglądem. Model 3 BL jest mocnym konkurentem dla Hondy Civic VIII i IX generacji, ponieważ produkowano ją w podobnym okresie.
Z technicznego punktu widzenia Mazda 3 BL bazuje na tych samych rozwiązaniach co poprzednia BK, ma nawet ten sam rozstaw osi i podobny układ zawieszenia. Ma także częściowo wspólne silniki. Jednak stylistycznie jest zdecydowanie innym samochodem, choć linia nadwozia została utrzymana.
W nowoczesnym stylu zaprojektowano wnętrze, które sprawia dobre wrażenie, zarówno wizualne jak i jakościowe. Obecnie samochody są jeszcze młode i nie widać zwykle dużych śladów zużycia.
Stylistyka deski rozdzielczej jest dość podobna do tej z Civica – równie odważna, choć obsługa jest mniej zawiła. W aucie jest wygodnie, ale nie tak przestronnie, choć jak na kompakt nie można mieć dużych zastrzeżeń. Chyba, że do bagażnika, który w hatchbacku ma pojemność tylko 340 litrów. Druga wersja nadwoziowa sedan mieści 430 litrów.
Podwozie Mazdy 3 II jest typowo japońskie. Zawieszenie z przodu stanowią kolumny MacPhersona, natomiast tył jest podobny do układu wielowahaczowego Focusa III, ponieważ to od Forda zapożyczono platformę Global C.
Historia Mazdy 3 BL w pigułce:
- 2009 r. – premiera i rozpoczęcie sprzedaży
- 2011 r. – niewielkie zmiany wizualne
- 2013 r. – zakończenie produkcji
Silniki
Wybór jednostek napędowych Mazdy 3 BL jest ograniczony do dwóch popularnych benzyniaków i dwóch diesli. Podstawowa jednostka benzynowa o pojemności 1,6 litra osiąga moc 105 KM, natomiast większa 2-litrówka 150 KM. Są to silniki oznaczone jako MZR, jak w innych Mazdach. Była też wersja z bezpośrednim wtryskiem benzyny o mocy 151 KM, z oznaczeniem DISI.