Poradniki i mechanikaSekwencyjna instalacja gazowa - działanie i usterki

Sekwencyjna instalacja gazowa - działanie i usterki

fot. ekogroup.info
fot. ekogroup.info
Adam Szczęsny
02.05.2012 16:00, aktualizacja: 30.03.2023 12:12

Ceny paliw nieustannie pną się do góry. Drożeje również popularny w naszym kraju LPG. Mimo to korzystny stosunek ceny gazu do benzyny sprawia, że instalacje LPG nie tracą na popularności. Wszyscy, którzy mają samochód z instalacją gazową, powinni poznać zasadę działania jej komponentów oraz ich najczęstsze usterki.

Ceny paliw nieustannie pną się do góry. Drożeje również popularny w naszym kraju LPG. Mimo to korzystny stosunek ceny gazu do benzyny sprawia, że instalacje LPG nie tracą na popularności. Wszyscy, którzy mają samochód z instalacją gazową, powinni poznać zasadę działania jej komponentów oraz ich najczęstsze usterki.

Sekwencyjna instalacja gazowa jest stosunkowo prosta w budowie. Składa się z kilku głównych elementów. Jednym z podstawowych jest zbiornik. Znajduje się on w bagażniku (zbiornik walcowy) lub w miejscu koła zapasowego (zbiornik toroidalny). Zbiornik jest bezawaryjny, trzeba jednak pamiętać o jego homologacji, która zachowuje ważność przez 10 lat. Po tym czasie należy ją przedłużyć lub wymienić butlę na nową.

Zbiorniki walcowy i toroidalny fot. trans-wag.pl
Zbiorniki walcowy i toroidalny fot. trans-wag.pl

Jeżeli silnik w ogóle nie chce pracować na LPG, prawdopodobnie doszło do uszkodzenia elektrozaworu umieszczonego przy butli. Zazwyczaj oznacza to przepalenie cewki bądź uszkodzenie przewodów pod autem. Sprawność elektrozaworu łatwo sprawdzić na słuch. Jeżeli nie ma charakterystycznego cyknięcia podczas przełączania na gaz, można być praktycznie pewnym, że problem leży w elektrozaworze.

Gaz z butli dostarczany jest do komory silnika za pomocą przewodu miedzianego, którego średnica wynosi zazwyczaj 6 mm. Motory o dużych pojemnościach i mocy wymagają zastosowania przewodu 8 mm. Jeżeli w takim samochodzie zostanie założony przewód o średnicy 6 mm, spowoduje to nieprawidłową pracę samochodu na LPG.

W komorze silnika przewód miedziany połączony jest z elektrozaworem umieszczonym przed reduktorem bądź zintegrowanym w jego obudowie. Również w tym elektrozaworze może wystąpić problem z przepaloną cewką. Zanieczyszczenia wewnątrz elektrozaworu mogą powodować jego niepełne otwarcie, przez co reduktor będzie generował zbyt małe ciśnienie gazu.

W elektrozaworze znajduje się filtr fazy ciekłej. Nazwa wiąże się z tym, że przed reduktorem LPG jest w postaci płynnej. Wymianę tego filtra zaleca się co około 10 tys. km, jednak słaba jakość paliwa LPG na polskich stacjach powoduje jego dużo szybsze zużycie. Często po 5-6 tys. km filtr jest już mocno zabrudzony. Na tym filtrze nie warto oszczędzać, ponieważ dalej gaz podawany jest do reduktora.

Reduktor LPG fot. autoakcesoria.com.pl
Reduktor LPG fot. autoakcesoria.com.pl

Działanie reduktora opiera się na podstawowych prawach termodynamiki. Gaz podgrzany gorącą wodą z układu chłodzenia rozpręża się do ciśnienia około 1-1,5 bara. Usterki reduktora zazwyczaj wiążą się z jego nieszczelnościami spowodowanymi zużyciem membran. Na jego szybsze zużycie wpływają również dostające się do niego zanieczyszczenia.

Stary reduktor można zregenerować bądź wymienić na nowy. Regeneracja polega na jego dokładnym wyczyszczeniu, wymianie membran, sprężyn i uszczelek.

Nieprawidłową pracę silnika na gazie może również powodować nieprawidłowy dobór reduktora. Zbyt niska wydajność parownika będzie wpływała na brak mocy motoru przy maksymalnych obciążeniach.

Rozprężony gaz przechodzi następnie przez filtr fazy lotnej. Jego wymiany dokonujemy co około 10-15 tys. km. Zapchanie będzie powodowało wyraźny spadek mocy silnika. Za filtrem znajduje się czujnik ciśnienia map sensor. Za pomocą elastycznych przewodów mierzy on ciśnienie w kolektorze ssącym oraz ciśnienie gazu podawanego na wtryskiwacze.

Jego uszkodzenie może przejawiać się w nieprawidłowej pracy silnika na gazie bądź natychmiastowym przełączaniem na benzynę. W sterowniku gazu ustawione jest minimalne ciśnienie, przy którym silnik przełączany jest w tryb zasilania benzyną. Najczęściej uszkodzony map sensor znacznie zaniża wskazania, przez co jazda na gazie nie jest możliwa.

Listwa wtryskowa fot. lpgtech.pl
Listwa wtryskowa fot. lpgtech.pl

Następne są wtryskiwacze gazowe. Istotny jest ich prawidłowy dobór do konkretnego silnika. Podstawowymi parametrami decydującymi o rodzaju zastosowanego wtryskiwacza są moc silnika przypadająca na jeden cylinder oraz czasy wtrysków wtryskiwaczy benzynowych.

Krótkie czasy wtrysku wymagają zastosowania szybkich, precyzyjnych wtryskiwaczy. W przypadku wtryskiwaczy LPG cena idzie w parze z jakością. Większy wydatek podczas montażu instalacji zaowocuje dłuższym okresem bezawaryjnej pracy instalacji.

Istotny jest również ich prawidłowy montaż. Wtryskiwacze LPG powinny być zamontowane jak najbliżej benzynowych. Jeżeli montujemy listwę wtryskową, przewody prowadzące do kolektora powinny być jak najkrótsze i, co ważne, równe.

Sterownik fot. kme.eu
Sterownik fot. kme.eu

Nad prawidłową pracą instalacji czuwa sterownik. Często nieprawidłowa pracująca instalacja LPG ma wpływ na nierówną pracę samochodu zaraz po odpaleniu, kiedy jest zasilany benzyną. W takim przypadku mechanicy najczęściej szukają przyczyny w układzie paliwowym lub zapłonowym. Często jest to związane bezpośrednio z instalacją gazową. Takie objawy wystąpią na przykład wtedy, gdy instalacja LPG będzie źle wyregulowana bądź któryś z jej komponentów się uszkodzi.

Mimo upływu lat eksploatacja samochodu z instalacją LPG nadal jest opłacalna. Znając zasadę działania oraz najczęściej występujące usterki, da się samodzielnie określić, który komponent uległ awarii. Możemy wtedy sami dokonać naprawy lub sprawdzić diagnozę postawioną przez mechanika.

Masz ciekawe doświadczenia z instalacją LPG? Podziel się nimi na forum.

Zobacz także:

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)