Używana Mazda 3 (BL) w pigułce. Poprawiony japończyk, ale z pewnymi wadami

Mazda 3 drugiej generacji to odważnie zaprojektowany kompakt o sportowym charakterze, który stanowi dobrą alternatywę dla nieco oklepanych aut z Europy. Japońska, dopracowana technika czynią z niego łakomy kąsek na rynku wtórnym. Pozostaje pytanie: którą wersję wybrać?

Mazda 3 BL to rozwinięcie koncepcji poprzedniczki BK, choć różnice w wyglądzie są znaczne.Mazda 3 BL to rozwinięcie koncepcji poprzedniczki BK, choć różnice w wyglądzie są znaczne.
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe / Mazda
Marcin Łobodziński

Roczniki: 2009-2013 (lifting 2011)

Ceny rynkowe: 15 000-40 000 zł

Awaryjność: niska

Koszty eksploatacji: przeciętne

Wersje nadwoziowe: hatchback 5d i sedan

Pojemność bagażnika: hatchback 340 l, sedan 430 l

Popularne silniki benzynowe Mazdy 3 (BL):

  • 1.6 MZR (105 KM)
  • 2.0 MZR (150 KM)

Popularne silniki Diesla Mazdy 3 (BL):

  • 1.6 MZ-CD (109 KM)
  • 1.6 MZ-CD (115 KM)
  • 2.2 MZR-CD (150 KM)
  • 2.2 MZR-CD (185 KM)

Wersje sportowe: Mazda 3 MPS 2.3 T (260 KM)

Mazda 3 BL Sedan
Mazda 3 BL Sedan © fot. mat. prasowe / Mazda

Druga generacja Mazdy 3, która weszła na rynek w 2009 roku, jest kontynuacją koncepcji poprzedniczki, polegającej na dostarczeniu klientowi kompaktu o odważnej, sportowej stylistyce i dającego dużo przyjemności z jazdy. Walory praktyczne zeszły na dalszy plan.

Auto zbudowano na zmodyfikowanej płycie podłogowej poprzedniczki BK. Trójka BL ma ten sam rozstaw osi. Pod względem miejsca w kabinie, pojemności bagażnika czy charakteru wnętrza auto nie przeszło jakichś poważnych zmian, choć prezentuje się znacznie nowocześniej. Pozostały te same cechy - dobre osiągi, świetne prowadzenie i wysoka niezawodność.

W Maździe 3 BL poprawiono ogólną jakość mechaniki oraz nadwozia, ale sporo zastrzeżeń można mieć do wykonania wnętrza. Ważne dla potencjalnego kupującego jest to, że gama silników Diesla została udoskonalona. Wadliwy motor 2.0 MZ-CD zastąpiono znacznie lepszym 2.2 MZR-CD. Alternatywą pozostał diesel z PSA o pojemności 1,6 l, ale o większej niż wcześniej mocy: 109 i 115 KM.

Mazda 3 BL
Mazda 3 BL © fot. mat. prasowe / Mazda

W ofercie benzyniaków zostały rozsądne 1.6 (105 KM) i 2.0 (150 KM). Mazda zrezygnowała z mniejszej jednostki 1.4 MZR, która zupełnie nie pasowała do charakteru samochodu. Na niektórych rynkach oferowano natomiast silnik 170-konny 2.5 MZR, ale w Polsce trafia się sporadycznie. Oczywiście nie zabrakło sportowej wersji MPS z doładowanym motorem 2.3 o mocy 260 KM.

Typowe usterki Mazdy 3 (BL):

  • korozja nadwozia i profili zamkniętych,
  • awarie czujników TPMS,
  • awarie układu klimatyzacji (kompresor i sterowanie),
  • typowe dla wszystkich diesli usterki osprzętu (znacznie częstsze w 1.6).

Czego szukać:

Najlepsze Mazdy 3 to zawsze wersje benzynowe. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że motor 2.0 występował w wariancie z wtryskiem pośrednim (przekładnie automatyczne) i bezpośrednim (przekładnie manualne). Ten drugi zapewnia lepsze osiągi i niższe spalanie, ale choć nie sprawia dużych problemów, można się spodziewać potencjalnie wyższych kosztów napraw.

Dobrym wyborem w tym aucie jest diesel 1.6 konstrukcji PSA, który można łatwo i tanio naprawić, a do tego odwdzięcza się dobrą dynamiką i bardzo wysoką oszczędnością. Tylko warunkowo można polecić dużego diesla 2.2. Co prawda jest świetny i zapewnia kapitalne osiągi, ale potencjalne koszty napraw są bardzo wysokie.

Czego unikać:

Samochodów z dieslem 2.2 MZR-CD z niepewną historią i usterkami. Szczególną uwagę należy zwrócić na stan nadwozia. Unikajcie Mazd 3 z podejrzanie niską ceną.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony