Układy chłodzenia powietrza z intercoolerem wodnym

W sytuacji kiedy mamy do dyspozycji za mało miejsca, aby zastosować klasyczny intercooler, lub jeśli instalacja innych elementów nie pozwala na takie rozwiązanie, możemy użyć intercoolera wodnego. W przypadku samochodów przeznaczonych do wyścigów po prostej, to rozwiązanie będzie najlepszym.

Intercoolery wodneIntercoolery wodne
Szymon Witkowski

W sytuacji kiedy mamy do dyspozycji za mało miejsca, aby zastosować klasyczny intercooler, lub jeśli instalacja innych elementów nie pozwala na takie rozwiązanie, możemy użyć intercoolera wodnego. W przypadku samochodów przeznaczonych do wyścigów po prostej, to rozwiązanie będzie najlepszym.

Układ z intercoolerem wodnym ma co prawda więcej elementów, ale mamy wiele możliwości ich rozmieszczenia, a same podzespoły są bardziej kompaktowe. Główną zaletą takiego systemu chłodzenia jest istota stosowania wody, jako czynnika wymiany ciepła. Ciecze mają znacznie lepsze właściwości przejmowania ciepła ze stanów stałych niż gazy. W tym przypadku, woda będzie lepiej odprowadzać ciepło z aluminium niż powietrze.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Układ z intercoolerem wodnym składa się m.in. z chłodnicy powietrza – intercoolera, w którym oprócz kanałów, którymi przemieszcza się powietrze w celu jego schłodzenia, są również kanały, którymi płynie woda przejmując ciepło od gorącego powietrza. Woda krąży w całym układzie w obiegu zamkniętym. Znajduje się w zbiorniku, i właściwie to on wymaga najwięcej miejsca do wygospodarowania, i zazwyczaj umieszcza się go wewnątrz samochodu, w przedziale pasażerskim, bądź w bagażniku. Za transport wody odpowiada pompa, zwykle zasilana prądem 12V. Do chłodzenia wody służy oddzielna chłodnica. Ze względu na dobrą wydajność i gabaryty często przystosowuje się do tego celu chłodnice oleju.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Obieg układu z intercoolerem wodnym został przedstawiony na poniższym rysunku. Sam intercooler wodny znajduje się pomiędzy turbosprężarką, a silnikiem, czyli tak samo jak ma to miejsce w przypadku standardowego intercoolera. Pompa wody pompuję ją do intercoolera wodnego. Stamtąd odbierane jest ciepło od rozgrzanego powietrza. Woda o wyższej temperaturze wraca do zbiornika. Aby ją schłodzić, przepompowywana jest do kolejnej, oddzielnej chłodnicy wody, która jest zamontowana na przedzie samochodu, a ciecz schładzana jest dzięki przepływowi powietrza. Obieg się zamyka wraz z przepływem wody z chłodnicy do pompy, a dalej ponownie do intercoolera wodnego.

Corky Bell
Corky Bell

Układ ten jest wydajniejszy od standardowego intercoolera, ale tylko przy krótkich przebiegach. Dlatego właśnie jego zastosowanie ma sens w wyścigach na 1/4 mili. Woda znacznie szybciej przejmuje ciepło, niż oddaje. Przy dłuższym czasie pracy całego układu, temperatura wody podnosi się, a wydajność chłodzenia spada. Powiększanie rozmiarów chłodnicy wody niestety nie przynosi na tyle dużych zysków, aby dążyć do monstrualnych rozmiarów, jak np. w przypadku standardowych intercoolerów.

Corky Bell
Corky Bell

System chłodzenia z intercoolerem wodnym jest nieco bardziej skomplikowany od klasycznego, a tym samym i droższy. Istnieje w nim jednak możliwość regulacji siły chłodzenia w zależności od obciążenia silnika i temperatury otoczenia. Zmniejszanie schładzania powietrza za sprężarką może być przydatne w sytuacjach, kiedy niepożądane jest obniżanie temperatury powietrza w układzie dolotowym. Na przykład w okresie zimy, gdy temperatura powietrza jest bardzo niska, i jedziemy z niewielką prędkością.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Zarówno pompa wody jak i zbiornik muszą być odpowiednio dobrane. Dla pompy wodnej przyjmuje się, że musi mieć minimalny wydatek ok. 40 litrów na minutę (wg. Corky'ego Bella w książce "Maximum Boost"). Zbiornik dobiera się tak naprawdę w zależności od zastosowania samochodu. Próbując zbudować w miarę uniwersalny zbiornik dla wyścigów na 1/4 mili, możemy przyjąć, że silnik samochodu będzie pracować pod maksymalnym obciążeniem średnio 15 sekund.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Aby zapewnić więc jak najlepszą wydajność, potrzebujemy tyle wody, aby w tym czasie nie zdążyła ona pokonać całej drogi jednego obiegu w układzie chłodzenia. Przy drugim obiegu będzie miała ona bowiem nieco wyższą już temperaturę. W przypadku pompy o wydatku 40 litrów na minutę, przez 15 sekund zostanie przepompowane 10 litrów wody. I takiej właśnie objętości powinien być zbiornik. Jest to oczywiście wielkość całkiem spora, ale ten przykład ilustruje istotę problemu, a zarazem dowodzi, że w przypadku intercoolera wodnego, im więcej cieczy w obiegu, tym lepiej.

Zobacz także:

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech