Toyota ma sprzedawać pojazdy autonomiczne już w 2020 r. Chce wyprzedzić wszystkich

Duży może więcej - głosiła przed laty reklama. Zasada ta ma mieć zastosowanie również w przypadku Toyoty. Japończycy ogłosili, ze w ciągu roku oddadzą w ręce klientów autonomiczny samochód. Ma być to najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd na świecie.

Na rynku nie brakuje aut, które potrafią same prowadzić. Żaden producent nie zachęca jednak do tego, by puszczać kierownicęNa rynku nie brakuje aut, które potrafią same prowadzić. Żaden producent nie zachęca jednak do tego, by puszczać kierownicę
Źródło zdjęć: © mat. pras.
Tomasz Budzik

W 2020 r. Toyota chce wprowadzić do sprzedaży samochód, którym – o ile pozwolą na to przepisy drogowe danego kraju – będzie można będzie można podróżować po autostradzie w trybie autonomicznym, informuje "Automotive News Europe". Zdaniem przedstawicieli japońskiej marki, będzie to najinteligentniejszy pojazd na rynku, najwydajniejszy superkomputer na kołach.

Celu dopiąć ma założony w marcu Toyota Research Institute Advanced Development (TRI-AD) we współpracy z dużymi dostawcami z Kraju Kwitnącej Wiśni – firmami Aisin oraz Denso. Łącznie Japończycy inwestują w rozwój tej technologii 2,8 mld dolarów. Nad rozwiązaniami z zakresu autonomii w Tokio pracuje ponad tysiąc inżynierów. Problemem jest nie tylko stworzenie oprogramowania, które będzie planowało działania samochodu na podstawie interpretacji danych z czujników i lidarów, ale też samo opracowanie takiego sprzętu.

Jak informuje "Automotive News Europe", Toyota dysponuje już prototypami pojazdów, które są w stanie samodzielnie poruszać się po autostradzie, ale problemem jest cena. Jak wyliczają przedstawiciele Toyoty, koszt autonomicznego wyposażenia pojazdu musi spaść o połowę, by był on do zaakceptowania przez klientów. Konieczne jest również stworzenie platformy, dzięki której autonomiczne samochody Toyoty będą mogły porozumiewać się w chmurze. Dzięki temu samochód otrzyma informację o niebezpieczeństwie jeszcze zanim zbliży się do niej na tyle, by czujniki mogły ją wykryć.

Po śmiertelnym wypadku, jaki w 2018 r. spowodował autonomiczny samochód, sądziliśmy, że prace nad samochodem, który będzie radził sobie bez kierowcy, potrwają jeszcze długie lata. Tymczasem Toyota podaje rok 2020 - tę samą datę, która zadeklarowana ledwie przed miesiącem przez Parlament Europejski, wydawała się zbyt śmiałą. Czas pokaże, czy już wtedy zobaczymy na zegarach komunikat "Możesz puścić kierownicę".

Wybrane dla Ciebie
Alfy Romeo Quadrifoglio wrócą do oferty. Wiemy kiedy
Alfy Romeo Quadrifoglio wrócą do oferty. Wiemy kiedy
Norris dominuje w GP Meksyku i wychodzi na prowadzenie w klasyfikacji
Norris dominuje w GP Meksyku i wychodzi na prowadzenie w klasyfikacji
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Test: Chery Tiggo 7 - nowa marka, znana zawartość
Test: Chery Tiggo 7 - nowa marka, znana zawartość
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept