WAŻNE
TERAZ

Upadł rząd we Francji. Nie uzyskał wotum zaufania

Zamówili 1000 samochodów. "Zapomnieli" zapłacić

Zazwyczaj, gdy mowa o kradzieży, wyobrażamy sobie zniknięcie auta spod domu pod osłoną nocy. Ale co jeśli dokonuje jej cały kraj, a chodzi o 1000 egzemplarzy samochodów Volvo? Cóż, taka historia też się wydarzyła...

Volvo 144
Volvo 144
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volvo
Mateusz Lubczański

W latach 70. XX wieku Volvo już wyrobiło sobie renomę samochodu bezpiecznego i co najważniejsze – bezawaryjnego. Szwedzi szukali pewnych rynków eksportowych, a jednym z nich – co dzisiaj wydaje się nie do wyobrażenia – była Korea Północna. Wówczas był to kraj, w którym można było sporo zarobić, choć wymagało to inwestycji liczonych w latach, a nie miesiącach.

Stosunki dyplomatyczne zostały nawiązane w 1973 roku, a szwedzkie firmy zaczęły eksport na masową skalę. Jedną z nich było Volvo, które wysłało do Korei tysiąc egzemplarzy Volvo 144. Był tylko jeden problem – rząd Korei Północnej nie za bardzo chciał za nie zapłacić. Ani wtedy, ani później.

Radzieccy dyplomaci nazwali to największą kradzieżą aut w historii. Po części właśnie to sprawiło, że jeszcze w 2008 roku Korea "wisiała" za cały import ok. 234 mln euro. Nikt nie jest dłużny Szwedom więcej. Volvo otrzymało pieniądze od rządu, a ten nie może odzyskać zapłaty do dziś.

Volvo 144 było pierwszym "pudełkowatym" autem, które – jak sama nazwa wskazuje – było pierwsze z nowej serii, miało cztery drzwi oraz czterocylindrowy silnik. Jak stwierdził Duncan Lang, jeden z turystów będących w Korei w 2010 roku, takie auto dało się najpierw usłyszeć, później zobaczyć – ponieważ ruch samochodów jest znikomy.

A Volvo 144 passing the Kim Il Sung square in Pyongyang

Nie wiadomo ile z tych 144 jest jeszcze na drogach. Dostęp do części musi być jeszcze trudniejszy niż np. na Kubie. Nie zmienia to faktu, że na niektórych, nielicznych zdjęciach volvo wyglądają na zadbane.

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery