Peugeot 5008 hybrid© WP Autokult

Test: Peugeot 5008 hybrid – rzutem na taśmę

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Peugeot 5008 w końcu doczekał się napędu hybrydowego. Niestety, w praktyce nie zmieni to jego sytuacji rynkowej – układ dalej bazuje na silniku benzynowym o pojemności 1,2 l.

Peugeot 5008 ma prawie wszystkie składniki, by osiągnąć sukces – spore wnętrze, świetne materiały w kabinie, jakością wykonania zawstydza o wiele droższe modele, wbrew trendom jest pojazdem w miarę lekkim, a jego stylistyka nie zestarzeje się szybko.

Oczywiście – nawet pomimo reklamowania go jako siedmioosobowe auto trudno wcisnąć kogoś na dodatkowe, rozkładane foteliki trzeciego rzędu. Trzy mocowania ISOFIX w drugim rzędzie też były nieco na wyrost. Umieszczone bardzo blisko siebie sprawiają, że w praktyce środkowe miejsce pozostanie wolne. Jeśli ktoś zwraca uwagę na multimedia, te również mogą przynosić już zawód, ale można to jeszcze przełknąć.

Peugeot 5008 hybrid
Peugeot 5008 hybrid© WP Autokult

Jednak największym rozczarowaniem jest oferta silnikowa. Jeszcze do 2020 roku można było kupić Peugeota 5008 z silnikiem 1.6 THP o mocy nawet 180 KM, były też motory Diesla, generujące taką samą moc. Te wersje jednak znikały bez dodatkowego komentarza. A dziś? Cennik wskazuje 130-konne jednostki, z czego benzynowe mają pojemność 1,2 l, na którą składają się trzy cylindry. Downsizing trwa w Stellantisie w najlepsze.

Jednak na rynku wylądowała hybryda. W związku z odejściem od silników wysokoprężnych jest to zrozumiały krok, lecz koncern Stellantis jak zwykle wybiera linię najmniejszego oporu. Tak więc do wspomnianego silnika 1,2 l podłączono dwusprzęgłową przekładnię (raz czy dwa zdarzy się jej szarpnąć) z silnikiem elektrycznym.

Peugeot 5008 hybrid
Peugeot 5008 hybrid© WP Autokult

Trzycylindrowa jednostka PureTech znana jest z tego, że ma problemy z paskiem rozrządu w kąpieli olejowej (więcej pisał o tym Marcin Łobodziński w swoim artykule), lecz w tym wypadku zmieniono ten element na łańcuch. Z bardziej skomplikowanych elementów mamy tutaj sprężarkę ze zmienną geometrią.

Po raz pierwszy też otrzymujemy dwusprzęgłową przekładnię z silnikiem elektrycznym generującym 28 KM. Pozwala on na bezemisyjne poruszanie się w korku, jak i wspomaganie jednostki spalinowej przy większym obciążeniu. Jeśli kiedykolwiek jeździliście jakąkolwiek hybrydą, nie będziecie zaskoczeni.

Peugeot 5008 hybrid
Peugeot 5008 hybrid© WP Autokult

Niestety nie zdecydowano się tu na przebudowę podwozia lub bagażnika w celu montażu dużego ogniwa, co nie powinno dziwić, bowiem 5008 już niedługo doczeka się następcy. Zamiast tego mamy małą baterię pod siedzeniem kierowcy. O ile przykładowa hybrydowa Toyota RAV4 ma jednak ogniwa o pojemności 1,6 kWh, tak Peugeot ma użyteczne 0,4 kWh z akumulatora litowo-jonowego. Dział marketingu najwidoczniej stawał na głowie, by znaleźć dodatkowe plusy takiego zabiegu. Jest nim między innymi "lepszy rozkład mas". Jeśli wasi pasażerowie też zajmują miejsca w aucie tak, by lepiej rozkładała się masa, ma to sens.

W praktyce jednak – pomijając żarty - widać przełożenie hybrydyzacji na zużycie paliwa, które w mieście utrzymuje się na całkiem zadowalającym poziomie. Dokładne wyniki zamieszczam w tabelce poniżej.

Peugeot 5008 hybrid 136

Miasto5,5 l/100 km
Droga krajowa (90 km/h)5,0 l/100 km
Droga ekspresowa (120 km/h)

7,0 l/100 km

Autostrada (140 km/h)

9,0 l/100 km

I to chyba jedyny plus tej wersji napędowej. Dodatkowe 6 koni mechanicznych w stosunku do "zwykłych" wersji nie przekłada się na znaczącą poprawę osiągów. Co więcej – w stosunku do wersji ze "zwykłym" automatem, hybryda jest o 0,2 sekundy wolniejsza. Nie ma to jednak żadnego znaczenia, bo 5008 nigdy nie był autem sportowym.

Hybrydowe 5008 jest droższe od "zwykłej" wersji o 7300 zł, co podnosi jego cenę do 180 600 zł w bazowej wersji Active. Trzeci rząd siedzeń nie wymaga dopłat. Topowe egzemplarze przebijają nieco pułap 200 tys. zł. Nieco tańszy jest Nissan X-Trail za 176 700 zł (w wersji siedmioosobowej), konkurencją może być też nowe Renault Espace (od 192 tys. zł).

Taka hybryda na pewno będzie robiła lepsze wrażenie w małym aucie miejskim pokroju 208. 5008 nie miał łatwego życia po wycofaniu jednostek o pojemności 1,6 l i wprowadzenie układu hybrydowego tak naprawdę niewiele zmienia. Dopłata niekoniecznie jest warta oszczędności na paliwie.

Mateusz LubczańskiMateusz Lubczański
Nasza ocena Peugeot 5008 hybrid 136:
7/ 10
Plusy
  • Stylistyka
  • Materiały we wnętrzu
  • Zużycie paliwa w mieście
Minusy
  • Dalej ograniczona oferta napędów
  • Hybryda nie wprowadza potrzebnej rewolucji
  • Mała pojemność ogniw
  • Pozycja za kierownicą nie każdemu przypadnie do gustu
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
[1/17] Peugeot 5008 hybridŹródło zdjęć: © WP Autokult
Peugeot 5008 II Crossover Facelifting 1.2 Hybrid 136KM 100kW od 2023
Rodzaj jednostki napędowejHybryda
Pojemność silnika spalinowego1199 cm³
Rodzaj paliwaBenzyna
Typ napęduPrzedni
Skrzynia biegówAutomatyczna, 6-stopniowa
Moc maksymalna systemowa136 KM przy 5500 rpm
Moment maksymalny systemowy230 Nm przy 1750 rpm
Przyspieszenie 0–100 km/h10.4 s
Prędkość maksymalna200 km/h
Pojemność zbiornika paliwa56 l
Pojemność bagażnika780/1940 l
Zobacz więcej
Źródło artykułu:WP Autokult
Komentarze (13)