Peugeot 5008 hybrid © WP Autokult

Test: Peugeot 5008 hybrid – rzutem na taśmę

Peugeot 5008 w końcu doczekał się napędu hybrydowego. Niestety, w praktyce nie zmieni to jego sytuacji rynkowej – układ dalej bazuje na silniku benzynowym o pojemności 1,2 l.

Peugeot 5008 ma prawie wszystkie składniki, by osiągnąć sukces – spore wnętrze, świetne materiały w kabinie, jakością wykonania zawstydza o wiele droższe modele, wbrew trendom jest pojazdem w miarę lekkim, a jego stylistyka nie zestarzeje się szybko.

Oczywiście – nawet pomimo reklamowania go jako siedmioosobowe auto trudno wcisnąć kogoś na dodatkowe, rozkładane foteliki trzeciego rzędu. Trzy mocowania ISOFIX w drugim rzędzie też były nieco na wyrost. Umieszczone bardzo blisko siebie sprawiają, że w praktyce środkowe miejsce pozostanie wolne. Jeśli ktoś zwraca uwagę na multimedia, te również mogą przynosić już zawód, ale można to jeszcze przełknąć.

Peugeot 5008 hybrid
Peugeot 5008 hybrid © WP Autokult

Jednak największym rozczarowaniem jest oferta silnikowa. Jeszcze do 2020 roku można było kupić Peugeota 5008 z silnikiem 1.6 THP o mocy nawet 180 KM, były też motory Diesla, generujące taką samą moc. Te wersje jednak znikały bez dodatkowego komentarza. A dziś? Cennik wskazuje 130-konne jednostki, z czego benzynowe mają pojemność 1,2 l, na którą składają się trzy cylindry. Downsizing trwa w Stellantisie w najlepsze.

Jednak na rynku wylądowała hybryda. W związku z odejściem od silników wysokoprężnych jest to zrozumiały krok, lecz koncern Stellantis jak zwykle wybiera linię najmniejszego oporu. Tak więc do wspomnianego silnika 1,2 l podłączono dwusprzęgłową przekładnię (raz czy dwa zdarzy się jej szarpnąć) z silnikiem elektrycznym.

Peugeot 5008 hybrid
Peugeot 5008 hybrid © WP Autokult

Trzycylindrowa jednostka PureTech znana jest z tego, że ma problemy z paskiem rozrządu w kąpieli olejowej (więcej pisał o tym Marcin Łobodziński w swoim artykule), lecz w tym wypadku zmieniono ten element na łańcuch. Z bardziej skomplikowanych elementów mamy tutaj sprężarkę ze zmienną geometrią.

Po raz pierwszy też otrzymujemy dwusprzęgłową przekładnię z silnikiem elektrycznym generującym 28 KM. Pozwala on na bezemisyjne poruszanie się w korku, jak i wspomaganie jednostki spalinowej przy większym obciążeniu. Jeśli kiedykolwiek jeździliście jakąkolwiek hybrydą, nie będziecie zaskoczeni.

Peugeot 5008 hybrid
Peugeot 5008 hybrid © WP Autokult

Niestety nie zdecydowano się tu na przebudowę podwozia lub bagażnika w celu montażu dużego ogniwa, co nie powinno dziwić, bowiem 5008 już niedługo doczeka się następcy. Zamiast tego mamy małą baterię pod siedzeniem kierowcy. O ile przykładowa hybrydowa Toyota RAV4 ma jednak ogniwa o pojemności 1,6 kWh, tak Peugeot ma użyteczne 0,4 kWh z akumulatora litowo-jonowego. Dział marketingu najwidoczniej stawał na głowie, by znaleźć dodatkowe plusy takiego zabiegu. Jest nim między innymi "lepszy rozkład mas". Jeśli wasi pasażerowie też zajmują miejsca w aucie tak, by lepiej rozkładała się masa, ma to sens.

W praktyce jednak – pomijając żarty - widać przełożenie hybrydyzacji na zużycie paliwa, które w mieście utrzymuje się na całkiem zadowalającym poziomie. Dokładne wyniki zamieszczam w tabelce poniżej.

Peugeot 5008 hybrid 136

Miasto5,5 l/100 km
Droga krajowa (90 km/h)5,0 l/100 km
Droga ekspresowa (120 km/h)

7,0 l/100 km

Autostrada (140 km/h)

9,0 l/100 km

I to chyba jedyny plus tej wersji napędowej. Dodatkowe 6 koni mechanicznych w stosunku do "zwykłych" wersji nie przekłada się na znaczącą poprawę osiągów. Co więcej – w stosunku do wersji ze "zwykłym" automatem, hybryda jest o 0,2 sekundy wolniejsza. Nie ma to jednak żadnego znaczenia, bo 5008 nigdy nie był autem sportowym.

Hybrydowe 5008 jest droższe od "zwykłej" wersji o 7300 zł, co podnosi jego cenę do 180 600 zł w bazowej wersji Active. Trzeci rząd siedzeń nie wymaga dopłat. Topowe egzemplarze przebijają nieco pułap 200 tys. zł. Nieco tańszy jest Nissan X-Trail za 176 700 zł (w wersji siedmioosobowej), konkurencją może być też nowe Renault Espace (od 192 tys. zł).

Taka hybryda na pewno będzie robiła lepsze wrażenie w małym aucie miejskim pokroju 208. 5008 nie miał łatwego życia po wycofaniu jednostek o pojemności 1,6 l i wprowadzenie układu hybrydowego tak naprawdę niewiele zmienia. Dopłata niekoniecznie jest warta oszczędności na paliwie.

Mateusz Lubczański
Nasza ocena Peugeot 5008 hybrid 136:
7 / 10
Plusy
  • Stylistyka
  • Materiały we wnętrzu
  • Zużycie paliwa w mieście
Minusy
  • Dalej ograniczona oferta napędów
  • Hybryda nie wprowadza potrzebnej rewolucji
  • Mała pojemność ogniw
  • Pozycja za kierownicą nie każdemu przypadnie do gustu
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
  • Peugeot 5008 hybrid
[1/17] Peugeot 5008 hybrid Źródło zdjęć: WP Autokult |
Peugeot 5008 II Crossover Facelifting 1.2 Hybrid 136KM 100kW od 2023
Rodzaj jednostki napędowejHybryda
Pojemność silnika spalinowego1199 cm³
Rodzaj paliwaBenzyna
Typ napęduPrzedni
Skrzynia biegówAutomatyczna, 6-stopniowa
Moc maksymalna systemowa136 KM5500
Moment maksymalny systemowy230 Nmprzy 1750 rpm
Przyspieszenie 0–100 km/h10.4 s
Prędkość maksymalna200 km/h
Pojemność zbiornika paliwa56 l
Pojemność bagażnika780/1940 l
Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach