SUV Toyoty? Sprawdź RAV4, Toyotę C‑HR i inne polecane modele
Nieco podniesiony prześwit, większe nadwozie, spore koła i stale zwiększająca się drogowa populacja. SUV to gatunek auta, który zdominował ulice miast i szturmem zdobywa czołowe lokaty w rankingach sprzedaży nowych samochodów. Trudno odmówić SUV-om konkretnych cech i zalet, które sprawiają, że ich fenomen jest co najmniej zrozumiały. Doskonale wiedzą o nich również klienci, którzy zdecydowali się na Toyotę. Japońska marka jest jednym z niekwestionowanych liderów segmentu. Popularnością cieszą się m.in. RAV4 i Toyota C-HR. Co to za modele i jakie są ich główne zalety?
24.01.2024 14:30
SUV-y od Toyoty - legendarne i innowacyjne
Nie da się streścić historii klasy SUV-ów, bez przytoczenia historii Toyoty RAV4. To właśnie ten model był pierwszym SUV-em w swojej klasie i połączył terenowe właściwości z cechami auta osobowego. Taki krótki opis dość dobrze oddaje specyfikę SUV-ów. Chodzi o samochody, które prześwitem, charakterem bądź wyglądem nawiązują do aut terenowych, ale prowadzą się przy tym jak zwyczajna "osobówka" i są równie dobrze wyposażone. Najczęściej chodzi o nieco wyżej zawieszone nadwozie, trochę większe koła i obecność napędu na 4 koła. To ostatnie jest jednak zupełnie opcjonalne - nietrudno zauważyć, że rosnący jak na drożdżach segment SUV-ów nie wymaga już od producentów stosowania rozwiązań przydatnych w faktycznej jeździe terenowej. Propozycje klasowych liderów, a w tym wspomniane wyżej SUV-y Toyoty mogą być jednak napędzane tak na oś przednią, jak i na cztery koła - wszystko zależy od wymagań klienta.
Samo określenie SUV nie mówi dziś zbyt wiele, bo auto Sport Utility Vehicle może występować w niemal każdym rozmiarze. Toyota ma w ofercie zarówno niewielkie i typowo miejskie SUV-y, wszechstronne, rodzinne pojazdy grające w segmencie SUV-ów średniej wielkości, aż po te największe, 7-osobowe. Oprócz unikalnych walorów, wszystkie wyróżniają się jednak wspólnymi mianownikami, takimi jak niezawodność i oszczędność. To ostatnie to zasługa m.in. hybrydowego napędu, który jest dostępny niemal w każdym SUV-ie Toyoty - od miejskiego Yarisa Cross, aż po Highlandera. Zelektryfikowany układ napędowy to jedna z wielu innowacji, które Toyota wprowadza do swoich SUV-ów. Wśród technologicznych nowinek warto wymienić również te związane z bezpieczeństwem i wygodą - to m.in. inteligentny adaptacyjny tempomat w standardzie czy pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense. Dobrodziejstwa zdalnie aktualizowanego wachlarza asystentów to domena m.in Toyoty Corolli Cross, Toyoty RAV4, Toyoty C-HR czy Highlander.
Nowa Toyota C-HR Hybrid - innowacyjny miejski SUV
Poprzeczka w klasie SUV-ów podnoszona jest coraz wyżej, dlatego gama modelowa rynkowych liderów musi stale ewoluować. Przykładem konsekwencji jest tu model Toyota C-HR. Pierwsza odsłona tego SUV-a przeszła lifting mocno aktualizujący zastosowane w niej rozwiązania. Niedawno zadebiutowała z kolei druga generacja auta - jeszcze bardziej dopracowana i dostępna w nowych wersjach silnikowych.
Toyota C-HR w drugiej odsłonie to nadal doskonały wybór dla tych, którzy szukają miejskiego SUV-a. Styl uległ ewolucji - auto przypomina model pierwszej generacji, ale zostało dostosowane do najnowszego języka stylistycznego marki. Akcenty takie, jak napis C-HR wkomponowany w LED-ową listwę świetlną na tylnej klapie czy dwukolorowe lakierowanie nadwozia dodają unikalnego charakteru. Typowe dla Toyoty są też silniki, które pracują pod maską. Teraz są to hybrydy piątej generacji, czyli najnowsza wersja legendarnego już napędu japońskiej marki.
Nowa Toyota C-HR może być napędzana układem 1.8 Hybrid o mocy 140 KM lub 2.0 Hybrid Dynamic Force, który generuje 197 KM. Ten drugi jest również dostępny z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i. Silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi poprawia prowadzenie, polepsza osiągi i daje bezcenne poczucie pewności tam, gdzie nawierzchnia nie zapewnia idealnej przyczepności. Osiągi i zużycie paliwa są typowe dla hybrydowej Toyoty - świetny czas przyspieszenia do 100 km/h (7,9 s w topowej wersji) łączy się tu ze zużyciem paliwa na poziomie zaledwie od 5 l/100 km.
Za komfort odpowiada precyzyjnie zestrojony układ jezdny, ale wiele zalet wynika wprost z zastosowania płyty podłogowej TNGA. Architektura, która wyróżnia nowe Toyoty pozwala tworzyć samochody nie tylko wygodne i izolujące od niedoskonałości nawierzchni, ale i takie, w których łatwo odnaleźć optymalną pozycję za kierownicą i w razie potrzeby pojechać dynamicznie również w zakrętach. Bezpieczeństwo dla kierowcy i pasażerów wynika także z kompletnego zestawu systemów wsparcia kierowcy. W standardowym wyposażeniu znajdziemy tu inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC), system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), asystent bezpiecznego wysiadania z pojazdu (SEA) oraz kamera cofania ze statycznymi liniami pomocniczymi.
Dowiedz się więcej >>> https://www.toyota.pl/nowe-samochody/c-hr
Toyota RAV4 - hybrydowy SUV do jazdy miejskiej i w terenie
Wpływ Toyoty RAV4 na świat SUV-ów jest nie do przecenienia, a nowa odsłona modelu doskonale radzi sobie z dźwiganiem tego bogatego dziedzictwa. Podobnie, jak prekursor, sprawdza się tak na asfalcie, jak i w umiarkowanie trudnym terenie. Podwyższony prześwit, opcjonalny napęd na cztery koła, solidna konstrukcja i wersja Adventure w gamie - od razu widać, że w przeciwieństwie do większości rynkowych konkurentów, RAV4 oprócz ambicji ma konkretne kompetencje do jazdy w terenie.
Obecna odsłona modelu sprawdzi się jednak przede wszystkim jako auto rodzinne - RAV4 z generacji na generację dojrzewała, oferując coraz więcej miejsca dla pasażerów, coraz wygodniejsze i praktyczniejsze wnętrze oraz coraz bardziej pojemny bagażnik. Aktualna generacja auta bez trudu dopasowuje się do wymagań rodzin i jest najbardziej wszechstronną odsłoną modelu w jego historii. Za sukces RAV4 odpowiada nie tylko mocna marka i emblemat Toyoty. Przekonującym argumentem jest również hybrydowy układ napędowy, który zgrabnie łączy osiągi z niskim spalaniem. Wersja 2.5 Hybrid Dynamic Force może mieć 218 lub 222 KM - zależnie od tego, czy mowa o napędzie na przód czy AWD-i. Zużycie paliwa to jedynie od 5,6 l/100 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tu 8,1 s.
Klienci mogą wybierać spośród aż 5 wersji wyposażenia. Już w podstawowej wersji znajdziemy kamerę cofania, klimatyzację dwustrefową, przednie oraz tylne czujniki parkowania, LED-owe reflektory, cyfrowy zestaw wskaźników Digital Cockpit oraz tempomat adaptacyjny, ułatwiający podróżowanie w trasie. Na specjalną uwagę zasługuje również odmiana GR SPORT, która wykorzystuje w pełni potencjał podwozia RAV4 i daje jeszcze więcej przyjemności z jazdy. Oprócz stylistycznych dodatków nawiązujących do świata motorsportu, zmianie uległy również nastawy zawieszenia - nieco sztywniej zestrojony układ jezdny pozwala na lepsze czucie auta w zakrętach i ogranicza przechyły nadwozia.
Toyota bZ4X - nowy SUV z napędem elektrycznym
Oprócz uniwersalnych, hybrydowych modeli, Toyota oferuje również w pełni elektrycznego SUV-a, skierowanego do entuzjastów bezemisyjnego napędu wykorzystującego energię zgromadzoną w akumulatorze. To Toyota bZ4X, czyli pierwszy z modeli rodziny Beyond Zero, która w najbliższych latach rozrośnie się o kolejne auta typu BEV. Jak na samochód elektryczny przystało, Toyota bZ4X może pochwalić się imponującymi osiągami, ma niezwykle skuteczny napęd na cztery koła i jest wyjątkowo przestronnym autem - platforma e-TNGA to niski środek ciężkości i wnętrze, które wielkością przypomina kabinę auta o klasę większego.
W ofercie dostępne są dwie wersje. Cennik otwiera wariant z silnikiem o mocy 204 KM, a dla klientów, którzy liczą na lepsze osiągi i napęd na obie osie przygotowano Toyotę z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 218 KM. XMODE, czyli napęd na 4 koła działa tu wyjątkowo skutecznie, bo tylna oś nie wymaga mechanicznego połączenia z przednią - sterowany elektronicznie napęd na 4 koła potrafi w ułamku sekundy żonglować momentem obrotowym tak, by trafiał on na koła, które najbardziej go potrzebują. Toyota bZ4X potrafi przyspieszyć do setki w czasie 6,9 s, a na jednym ładowaniu przejedzie (w zależności od wariantu) średnio od 415 do 512 km. Taki zasięg pozwoli bez obaw udać się nawet w dłuższą podróż, a możliwość szybkiego ładowania sprawia, że baterię można doładować od 10 do 80 procent w zaledwie 30 minut z wykorzystaniem ładowarki o mocy szczytowej 150 kW (CCS2).
Toyota bZ4X występuje w kilku wersjach wyposażenia i podobnie jak inne modele, w podstawowym wariancie oferuje znacznie więcej niż konkurenci. Dopłaty nie wymagają bowiem automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, kamera cofania, nawigacja Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych oraz adaptacyjny tempomat. W standardzie otrzymujemy również pakiet systemów Toyota Safety Sense.
Sprawdź samochody elektryczne od Toyoty >>> https://www.toyota.pl/nowe-samochody/elektryczne
Terenowe SUV-y Toyoty - Highlander I Hilux
Choć znakomita większość SUV-ów, które obecnie debiutują na rynku to modele miejskie i opracowane głównie z myślą o pokonywaniu krawężników przy chodnikach i radzeniu sobie z zapadniętymi studzienkami, w ofercie Toyoty znajdziemy też rasowe auta terenowe i SUV-y. W kontekście takich samochodów warto przybliżyć jeszcze dwa modele Toyoty, czyli Highlander i Hilux. Czemu ten ostatni znalazł się w zestawieniu SUV-ów? Legendarny pickup oparty na ramowej konstrukcji jeszcze nigdy nie był bowiem tak komfortowy i dobrze wyposażony. Na dodatek występuje obecnie w wersjach, która spodobają się klientom, dotychczas poszukujących wyłącznie wygodnych, rodzinnych SUV-ów. Ale zacznijmy od Highlandera, który w chwili premiery wysoko podniósł poprzeczkę dla 7-osobowych aut typu SUV.
Toyota Highlander to hybrydowe auto z trzema rzędami siedzeń w standardzie. Niespełna 5-metrowe nadwozie skrywa wnętrze pełne schowków, uchwytów na kubki i praktycznych rozwiązań. Składane na płasko fotele sprawiają, że możemy wygospodarować tu przestrzeń do przewiezienia mebli ze sklepu (maksymalnie uzyskujemy tu 1909 l przestrzeni bagażowej) lub w razie potrzeby, przewiezienia drużyny siatkarzy. 6 pasażerów i kierowca mogą tu bowiem podróżować w zupełnie wygodnych warunkach.
Jazda Highlanderem jest też wyjątkowo korzystna z uwagi na hybrydę pracującą pod maską. Sercem układu jest benzynowa jednostka o pojemności 2,5 litra, a moc systemowa wynosi 248 KM. Dzięki takim parametrom duży, rodzinny SUV przyspiesza do setki w 8,3 s, a średnie zużycie paliwa to 6,6 l/100 km. Spalanie auta miejskiego i osiągi dynamicznego, rodzinnego SUV-a są możliwe dzięki doświadczeniu inżynierów Toyoty. Hybryda jest tu gwarancją wręcz zaskakujących oszczędności, a bogate wyposażenie zapowiada komfortową i bezpieczną podróż.
Toyota Hilux to z kolei pickup, który w obecnej odsłonie może przybierać bardzo różne formy. Od woła roboczego zdolnego do wielozmianowej pracy na placu budowy po wygodny, stylowy i nieprawdopodobnie dzielny w terenie samochód z udogodnieniami takimi, jak system audio JBL, skórzana tapicerka, system kamer 360 stopni czy ambientowe podświetlenie wnętrza.
Nowy Hilux, oprócz skierowanych głównie do wymagających klientów biznesowych wersji DL, DLX, SR czy SR5, występuje także w odmianach Invincible, Invincible SPORT czy GR SPORT. Te ostatnie imponują liczbą udogodnień znanych dotąd raczej z SUV-ów wyższej klasy. Co istotne, wszystkie elementy wyposażenia nie wykluczają się tu z niezrównanymi zdolnościami do jazdy terenowej. Standardem są m.in. mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z możliwością blokady, a także reduktor poprawiający zdolności do jazdy z dala od asfaltu. Hiliux dowodzi więc, że pickup może być ciekawą alternatywą do SUV-a i oferować szereg właściwości kojarzonych raczej z wygodnymi autami tego segmentu.