Tęczowe Mercedesy, hybrydowe limuzyny, przedłużone Volvo - auta z garaży monarchów

Wielu z obecnie panujących monarchów nie dysponuje dużą władzą. Pełnią oni jednak funkcje reprezentacyjne. Jednym z elementów budowania wizerunku króla czy księcia jest właściwy dobór samochodu.

Obraz
Wojciech Kaczałek

Wielka Brytania – Elżbieta II

Elżbieta II to od 6 lutego 1952 r. głowa Zjednoczonego Królestwa. Monarchini stojąca na czele chyba obecnie najbardziej popularnego rodu szlacheckiego świata, z okazji Złotego Jubileuszu panowania otrzymała od firmy Bentley 2 egzemplarze specjalnie skonstruowanej limuzyny.

Auto o wiele mówiącej nazwie State Limousine ma 6,2 m długości, 2 m szerokości i 1,7 m wysokości. Do napędu samochodu służy silnik Bentleya Arnage R. Jednostka twin-turbo V8 o pojemności  6,75 l rozwija moc 407 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym rzędu 835 Nm.

Maroko - Mohammed VI

Mohammed VI objął Maroko we władanie 23 lipca 1999 r. Za reprezentacyjną limuzynę służy mu Mercedes-Benz 600 Pullman. W królewskiej flocie znajdują się też Range Rovery.

Mohammed VI jest fanem marki Aston Martin. W 2009 r. było głośno o tym, że wynajął transportowy samolot Hercules żeby przewieźć do serwisu w Wielkiej Brytanii swoje DB7. Auto drogą powietrzną pokonało w jedną stronę ponad 2000 km.

fot. coches.net
fot. coches.net

Japonia - Akihito

Obecnie cesarzem Japonii jest Akihito, który został intronizowany 12 listopada 1990 r. W grudniu ubiegłego roku skończył on 79 lat.

Głowa państwa japońskiego jeździ przygotowaną dla niego limuzyną - Toyotą Century Royal. Samochód został zaprezentowany w 2006 r. Do dziś powstały 4 egzemplarze auta. Z pojazdów korzystają też członkowie cesarskiego rodu.

Jeden egzemplarz Toyoty Century Royal kosztuje 52,5 mln jenów czyli ok. 1,8 mln zł. Auto jest wyposażone w silnik V12 o pojemności 5,0 l o mocy 280 KM. Limuzyna ma 6,1 m długości, 2,05 m szerokości i 1,77 m wysokości. Waży 2920 kg.

Za tapicerkę służy tkanina z wełny. Deska rozdzielcza jest pokryta skórą. Podsufitka została pokryta papierem ryżowym. Stopnie ułatwiające wsiadanie są wykonane z granitu.

Toyota Century Royal ma szereg zabezpieczeń utrudniających zamach, ale dane na ich temat są w większości tajne. Wiadomo, że pojazd jest opancerzony.

Norwegia – Harald V

Paradną limuzyną norweskiego króla Haralda V (panującego od 17 stycznia 1991 r.) jest od końca zeszłego roku Binz. Limuzyna bazuje na Mercedesie Klasy E W212, mierzy niemal 6 m i waży 2700 kg. Ma 7 miejsc siedzących, a środkowe fotele są obrotowe.

Dwór ma też do dyspozycji Lexusa LS 600h, Lincolna Continentala Cabriolet oraz przedłużone egzemplarze modeli Cadillac Deville i Volvo S80. Zarówno król Harald V, jak i królowa Sonja, często sami siadają za kółkiem, zazwyczaj w BMW Serii 7.

Obraz

Holandia - Beatrycze

Holenderska królowa Beatrycze, która wstąpiła na tron 30 kwietnia 1980 r., ma do dyspozycji Volvo S80. Na potrzeby monarchini zostało ono przedłużone. Zagraniczni goście są wożeni opancerzonym Cadillakiem DTS w wersji long.

Wszystkie samochody rodziny królewskiej mają tablice rejestracyjne zaczynające się od "AA" i są pomalowane na niebiesko. Co ciekawe, w garażu holenderskiej władczyni znajduje się sporo modeli marki Ford. Poza przedłużonym Scorpio, są to m.in. Focusy i Mondeo.

Obraz

Dania – Małgorzata II

Duńska królowa Małgorzata II, panująca od 14 stycznia 1972 r., korzysta z szeregu limuzyn z brytyjskim rodowodem.

Flagowy model, używany przy najważniejszych ceremoniach, jest zwany Store Krone, co po duńsku oznacza dużą koronę. Mianem takim określa się Rolls-Royce'a Silver Wraith. Został on zakupiony w 1958 r. przez ówcześnie panującego króla Fryderyka IX.

Samochód o nadwoziu nr 10181 jest napędzany rzędowym, 6-cylindrowym silnikiem 4,0 l. Rolls-Royce mierzy 5,28 m długości, 1,83 m  szerokości i 1,78 m wysokości, zaś jego waga wynosi 2358 kg. W kabinie jest 7 miejsc siedzących.

Duński dwór ma też 3 egzemplarze Daimlera DS420, Bentleya Mulsanne i hybrydowego Lexusa LS 600h w wersji przedłużonej.

fot. bjerggaard.dk
fot. bjerggaard.dk

Belgia – Albert II

Koronowany na władcę Belgii 9 sierpnia 1993 r. Albert II jest wożony Mercedesem Klasy S. Wszystkie auta należące do rodu królewskiego mają numeryczne tablice rejestracyjne. Pojazd Alberta II ma tablicę z cyfrą "1".

W garażu rodziny panującej znajduje się też Mercedes-Benz 600 Pullman z lat 60., zamówiony przez ówczesnego króla Baldwina I. Miał on słabość do rzadkich, ekskluzywnych samochodów. W jego posiadaniu były m.in. Aston Martin DB2/4 oraz opancerzone De Tomaso Deauville. Do ślubu z Fabiolą de Mora wybrał Cadillaca Series 62 Convertible.

Przy okazji warto wspomnieć, że książę Laurent, najmłodszy syn Alberta II, słynie z zamiłowania do szybkiej jazdy. Dorobił się już nawet przydomka "książę gaz do dechy", a za przekraczanie prędkości zostało mu w 2011 r. czasowo zabrane prawo jazdy.

fot. autoprova.net
fot. autoprova.net

Tajlandia – Rama IX

Rama IX to w tej chwili najdłużej panujący monarcha na świecie. Objął on tron Tajlandii 9 czerwca 1946 r. Forbes szacuje jego majątek na 30 mld dolarów. Władca i jego rodzina ma w garażu bardzo dużą liczbę samochodów. Oprócz Mercedesów Klasy S i BMW Serii 7 różnych generacji, członkowie dynastii Czakri korzystają z Lexusów LS.

Sam Rama IX używa Maybachów. Jego małżonka, królowa Sirikit Kitiyakara, najczęściej podróżuje Cadillacami, w tym zamówionym w 2009 r. przedłużonym DTS. Do króla należą też modele marki Rolls-Royce Phantom VI, Silver Spur i Silver Spur Park Ward.

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h, dostanie mandat
Kamery stanęły na autostradzie. Kto pojedzie 140 km/h, dostanie mandat
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Inżynierowie Porsche pod wrażeniem Ioniqa 5 N. Mówią, co im się spodobało
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Mechanik czeka, aż zapomnisz. O błąd łatwo szczególnie zimą
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Nowy Fiat 500 Hybrid wyceniony. Jest dużo droższy niż poprzednik
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
Kolejny roadster znika z rynku. Bez pewności co do następcy
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
35-latek ukradł busa z hurtowni. Wrócił następnego dnia pijany
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
52 mandaty w trakcie jednej kontroli. Kierowcy byli na celowniku od dawna
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
Nowa ekspresówka na północy. Połączy dwie ważne trasy
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟