Technika: Wycieraczki
W skład samochodu wchodzi wiele podzespołów, które same w sobie nie są niezbędne do uruchomienia silnika i ruszenia przed siebie, ale w pewnych sytuacjach bardzo ciężko byłoby się bez nich obejść. Potwierdzeniem tego są chociażby wycieraczki, pozwalające na kontynuowanie jazdy w strugach deszczu. Jednym z ich czołowych producentów jest Bosch.
25.09.2017 | aktual.: 01.10.2022 19:42
Historia wycieraczek samochodowych Bosch rozpoczęła się w 1926 roku. To właśnie wtedy niemieckie przedsiębiorstwo wprowadziło do swojej oferty takie podzespoły. Pierwsze wycieraczki Bosch napędzał silnik elektryczny (co w tamtych czasach nie było wcale takie oczywiste), a ich pióra przesuwały się po szybie z równomierną prędkością, wykonując trzydzieści cykli na minutę. Przez długie lata w samochodach stosowano wycieraczki przegubowe, zwane też szkieletowymi. Ich charakterystycznym elementem jest metalowy stelaż z przegubami, służący do mocowania oraz dociskania gumowego pióra do szyby. Obecnie tego typy wycieraczki wytwarzane są na potrzeby starszych samochodów, które fabrycznie były wyposażone w takie właśnie rozwiązanie. Bosch oferuje dwie linie wycieraczek przegubowych: Eco oraz Twin. Wycieraczki Eco to produkt przeznaczony dla tych, którzy podczas zakupu kierują się przede wszystkim ceną. Nie należy tego jednak wiązać ze spadkiem jakości wykonania. W przypadku tak renomowanego producenta jak Bosch nie wchodzi to w rachubę. Bardziej przystępna cena wycieraczek z linii Eco wynika z tego, że stosowane w nich pióro wykonane jest z jednego rodzaju gumy. Jeśli natomiast chodzi o nieco droższe wycieraczki Twin, to ich pióro składa się z dwóch rodzajów gumy. Jego górna część wykonana jest z gumy miękkiej, pozwalającej na ustawianie się pióra pod odpowiednim kątem w zależności od kierunku ruchu oraz odpowiadającej za właściwe przyleganie pióra do szyby. Zastosowanie miękkiej mieszanki w znacznym stopniu przyczynia się również do cichej pracy wycieraczek. Z kolei dolna część pióra wykonana jest z gumy twardej, zapewniającej skuteczne oczyszczenie szyby. Guma ta jest dodatkowo pokryta powłoką poślizgową zmniejszającą tarcie. Stelaż wycieraczki Twin jest dwukrotnie lakierowany, a szyna stabilizująca została schowana wewnątrz pióra. Zabezpiecza to przed osadzaniem się lodu i śniegu na powierzchni wycieraczki, a także chroni szynę przed korozją.
Nowszym i powszechnie stosowanym obecnie rozwiązaniem są wycieraczki bezprzegubowe, zwane inaczej płaskimi. W ofercie Boscha pojawiły się one w 1999 roku, a ich handlowa nazwa to Aerotwin. Wycieraczki Aerotwin nie posiadają klasycznych przegubów. Sztywność i przyleganie do szyby zapewnia im odpowiednia konstrukcja pióra, z umieszczoną wewnątrz szyną stabilizującą Evodium o precyzyjnie obliczonym kącie ugięcia. Zastosowana w wycieraczkach Aerotwin technologia Power Protection Plus z piórem wykonanym z dwóch rodzajów syntetycznej gumy i opatentowaną powłoką polimerową zmniejszającą tarcie daje wymierne korzyści. Dzięki niej można liczyć na skuteczną pracę wycieraczki przez cały okres jej użytkowania. Poza tym technologia Power Protection Plus sprawia, że pióro wycieraczki jest niezwykle wytrzymałe i elastyczne, a to z kolei zwiększa żywotność całego podzespołu. Ekstremalne warunki pogodowe oraz wysokie i niskie temperatury nie stanowią już dla niego problemu. Trwałość wycieraczki wydłuża dodatkowo bardzo równomierny docisk pióra do szyby na całej długości, co uzyskano dzięki zastosowaniu szyny stabilizującej Evodium. Oprócz tego technologia Power Protection Plus zmniejsza współczynnik tarcia pióra do minimum. Oznacza to bezszelestną pracę wycieraczki, brak drgań, piszczenia i przeskakiwania. Bosch dostarcza zestawy wycieraczek na pierwszy montaż wiodącym europejskim producentom samochodów. Dedykowane zestawy Aerotwin to wycieraczki, w przypadku których długość i krzywizna pióra oraz adapter mocujący dobrane są indywidualnie do danego modelu auta. Dzięki temu zawsze są one idealnie dopasowane do konkretnego samochodu. Ponadto w ofercie Boscha są również uniwersalne wycieraczki Aerotwin Plus z czterema adapterami (pasujące do dziesięciu typów ramion) oraz Aerotwin z mocowaniem Multi-Clip (pasujące do wszystkich najczęściej spotykanych mocowań wycieraczek), a także wycieraczki Aerotwin Retrofit przeznaczone dla tych, którzy posiadają samochód wyposażony fabrycznie w wycieraczki szkieletowe i chcieliby je zastąpić nowocześniejszymi wycieraczkami płaskimi.
Wycieraczki należą do części eksploatacyjnych samochodu, co oznacza, że z czasem ulegają naturalnemu zużyciu i w związku z tym należy je okresowo wymieniać. Częstotliwość takich wymian zależy przede wszystkim od rodzaju wycieraczek i intensywności eksploatacji auta. Przy przebiegu rocznym ponad 30 000 km zaleca się wymianę co 6 miesięcy, natomiast przy przebiegu poniżej 12 000 km - raz na rok. Oczywiste jest, że podczas eksploatacji pióra wycieraczek ścierają się w wyniku tarcia. Poza tym mogą one zostać uszkodzone przez cząsteczki brudu lub lód. Niekorzystny wpływ na pióra wycieraczek mają również promienie ultrafioletowe i ozon, które niszczą i kruszą miękką, elastyczną gumę. W każdym z powyższych przypadków pióra należy wymienić. Dzięki przestrzeganiu pewnych zaleceń żywotność wycieraczek można jednak przedłużyć. Przede wszystkim warto pamiętać o regularnym usuwaniu z piór wycieraczek różnego rodzaju zanieczyszczeń, zbierających się podczas eksploatacji. Można do tego używać łagodnych detergentów. Poza tym należy oszczędzać wycieraczkom pracy po suchej szybie, ponieważ wiąże się to z dużym obciążeniem zarówno dla pióra, jak i napędu. Współczynnik tarcia dla suchej szyby jest bowiem nawet 25-krotnie większy, niż dla szyby zwilżonej. Niekorzystny wpływ na wycieraczki może mieć również długi (kilkutygodniowy) postój samochodu na słońcu, podczas którego pióra mogą ulec deformacji. Dlatego też przed planowanym długim postojem wycieraczki powinno się unieść. Warto również zwracać uwagę na stan ramienia. Jeśli będzie ono wykrzywione, to wycieraczka może zacząć przeskakiwać po szybie. W takiej sytuacji należy dokonać regulacji ramienia. Podobny efekt może być wynikiem wyrobienia się połączenia wycieraczki z ramieniem. Aby temu zapobiec firma Bosch stosuje połączenia nitowane lub sworzniowe zapewniające minimalny luz. Szczególnie trudnym czasem dla wycieraczek, zresztą jak i dla całego samochodu, jest zima. Dość łatwo wtedy o uszkodzenia, co wcale nie oznacza, że nie da się ich uniknąć. Dlatego parkując „pod chmurką” warto podkładać pod pióra wycieraczek kawałki kartonu, dzięki czemu nie przymarzną one do szyby. Jeżeli jednak tak się stanie, to należy unikać odrywania wycieraczek od szyby „na siłę”. Jeszcze gorszym pomysłem jest próba poradzenia sobie z taką sytuacją poprzez uruchomienie wycieraczek - wtedy uszkodzeniu mogą ulec nie tylko ich pióra, ale i silniczki napędowe. Najlepiej użyć odmrażacza do szyb, który szybko poradzi sobie z lodem.
Wymieniając wycieraczki na nowe warto decydować się na produkty renomowanych producentów, które przed wprowadzeniem do sprzedaży są wszechstronnie i rygorystycznie testowane. Przykładowo, Bosch sprawdza wytrzymałość mechaniczną swoich wycieraczek poddając je 750 000 cyklom oczyszczania, co odpowiada sześciu tygodniom ciągłej pracy. Z kolei test odporności na ekstremalne temperatury polega na umieszczaniu wycieraczek na kilka godzin na przemian w bardzo wysokiej i bardzo niskiej temperaturze,
po czym weryfikuje się poprawność ich działania. Natomiast starzenie cieplne bada się poprzez umieszczenie wycieraczek na 100 godzin w temperaturze 70°C. Testowana jest również odporność na korozję. Aby ją sprawdzić wycieraczki poddaje się 150-godzinnej kąpieli w oparach solanki, co symuluje warunki zimowe, gdy drogi posypane są solą. Wszystko to sprawia, że wybierając wycieraczki Bosch możemy być pewni, że otrzymujemy produkt o naprawdę wysokiej jakości i trwałości.