Polacy rzucili się na te marki. "Wygrały" umowami

Sprzedaż nowych samochodów daje dilerom powody do świętowania, a marki premium osiągają rekordowy udział w rynku. Klienci zdali sobie sprawę, że mogą wybrać model z wyższej półki za cenę mniej prestiżowych aut. Jak? To proste: finansowanie.

salon samochodowysalon samochodowy
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Mateusz Lubczański

Jak zauważa Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, 60 proc. aut zarejestrowanych w tym roku jest jeszcze z poprzedniego rocznika. Dilerzy starają się więc "wypchnąć" na rynek egzemplarze, które zalegają na placach. Pierwsza dziesiątka notuje duże wzrosty, szczególnie interesujące wydają się rosnące słupki takich marek jak Mercedes (55,6 proc.), BMW (27,2 proc.) czy chociażby Volvo (znów 55,6 proc.).

Marki premium odpowiadają za 24 proc. rejestracji. Alicja Górka z Volvo informuje, że za sukcesem np. modelu XC60 (od 15 lat lider segmentu!) stoją oferty finansowania i wysokie wartości rezydualne, czyli to, ile model będzie kosztował po zakończeniu leasingu (im więcej, tym mniejsza rata).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Premiera wideo: nowy Volkswagen ID.7 Tourer.

Na ten sposób finansowania decydują się firmy, które odpowiadają za 80 proc. zakupów nowych pojazdów. Tak więc rywalizacja pomiędzy markami toczy się nie na poziomie wielkości bagażnika czy kolorem tapicerki, a warunkach finansowania. I tutaj pojawia się pierwsze zaskoczenie.

Przykładowy nowy Volkswagen Passat wyceniany jest na 185 tys. zł na platformie Superauto. Wybierając leasing na 48 miesięcy, przy wpłacie własnej na poziomie 20 tys. zł (oraz identycznym wykupie) rata miesięczna wynosi 3296 zł netto (brutto 4054 zł). Audi A4 (bez wizualnych wodotrysków, ale też nie w bazowej specyfikacji) na podobnych warunkach kosztuje 3347 zł netto (4117 zł brutto). A można to jeszcze obniżyć, zwiększając wpłatę własną lub przedłużając umowę.

Rywalizacja jest jeszcze bardziej zacięta w segmencie kompaktowych SUV-ów. Nie trzeba długo szukać, by znaleźć dobrze wyposażone XC60 w cenie (i finansowaniu) równym Volkswagena Tiguana. Walka jest na tyle ostra, że różnice pomiędzy segmentami zaczynają się zacierać. W ekstremalnych przypadkach można wybierać pomiędzy wyposażoną we wszystko Toyotą Yaris, a raczej skromnie wyglądającym Audi A3.

- Odnotowujemy znaczący wzrost zainteresowania markami premium, co potwierdzają dane sprzedażowe – mówi Bartosz Chojnacki, wiceprezes Superauto.pl. - Co ciekawe, nieoczekiwany wzrost popularności odnotowuje kredyt samochodowy. Jeszcze dwa-trzy lata temu wydawało się, że popularny w wielu krajach wynajem długoterminowy podbije także polski rynek, tymczasem obok stabilnej pozycji leasingu rozwija się także kredyt na samochód – dodaje.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne