Polacy jeszcze nigdy nie kupowali tak wielu aut z wyższej półki
Jak podaje Instytut Badań Rynku Samochodowego, w marcu 2024 r. padł rekord rejestracji nowych aut segmentu premium w Polsce. Samochody takich marek jak m.in. Audi, Mercedes i BMW miały aż 24,5 proc. udziału w rynku.
08.04.2024 | aktual.: 08.04.2024 17:14
W minionym miesiącu padł historyczny rekord rejestracji samochodów klasy premium w Polsce. Jak wynika z danych opublikowanych przez SAMAR, wydziały komunikacji zarejestrowały w marcu aż 12 250 samochodów z wyższej półki. To aż o 15,3 proc. więcej niż rok temu. Jeśli porównać sprzedaż w pierwszych trzech miesiącach tego roku do pierwszego kwartału 2023, wzrost sięga aż 27,2 proc. (32 931 szt. w Q1 2024).
Wśród marek liderem marca jak i pierwszego kwartału jest BMW. Na drugim miejscu trwa zacięta walka między Audi a Mercedesem: marka wywodząca się z Ingolstadt zajęła drugie miejsce w rankingu kwartalnym, natomiast ta ze Stuttgartu odnotowała wyższą sprzedaż w samym marcu. Polscy klienci Mercedesa kupili w pierwszym kwartale tego roku aż o 52,8 proc. więcej aut niż przed rokiem. Spektakularny wzrost sprzedaży zanotowało także czwarte w rankingu Volvo – aż 47 proc. więcej rejestracji rok do roku.
Pierwsze rejestracje nowych aut premium w Polsce – top 20 marek
Marka | marzec 2024 | ||
---|---|---|---|
1. |
BMW |
7165 |
2634 |
2. |
Audi |
6699 |
2237 |
3. |
Mercedes |
6260 |
2404 |
4. |
Volvo |
5011 |
2226 |
5. |
Lexus |
3327 |
853 |
6. |
Porsche |
1345 |
578 |
7. |
Tesla |
1264 |
631 |
8. |
Mini |
709 |
254 |
9. |
Land Rover |
439 |
159 |
10. |
Alfa Romeo |
396 |
157 |
11. |
DS |
151 |
47 |
12. |
Jaguar |
59 |
24 |
13. |
Bentley |
26 |
11 |
14. |
Ferrari |
18 |
5 |
15. |
Lamborghini |
18 |
10 |
16. |
Maserati |
15 |
6 |
17. |
Aston Martin |
11 |
6 |
18. |
Rolls-Royce |
7 |
4 |
19. |
Alpine |
4 |
2 |
20. |
McLaren |
4 |
Bd. |
Dane: SAMAR |
Piąty Lexus wolumenem wciąż trochę odstaje od czołówki, jednak sukcesywnie zmniejsza różnicę – w pierwszym kwartale tego roku liczba rejestracji wzrosła o 26,9 proc. Lokomotywą sprzedaży Lexusa są obecnie SUV-y RX, NX i UX.
Wśród wygranych na drugim końcu skali należy odnotować wzrost sprzedaży Rolls-Royce’a: siedem zarejestrowanych aut to aż o 133,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Doskonale sprzedają się też inne marki z najwyższej półki, jak Bentley, Ferrari czy Lamborghini. Dużo gorsze nastroje panują za to w salonach Jaguara, który w ostatnich latach i tak nie miał powodów do świętowania: 59 rejestracji to o 57,6 proc. mniej niż przed rokiem.
W rankingu modeli lider jest od lat ten sam – Volvo XC60 także w pierwszym kwartale 2024 roku było najchętniej kupowanym autem klasy premium w Polsce. Zaskoczeniem jest za to wysoka pozycja Audi A3: kompaktowy model wyprzedził nawet bestsellerowe Q5 (7. miejsce) i to o blisko 600 sztuk. Klientom najwyraźniej nie przeszkadzał fakt, że lada dzień do salonów wjedzie A3 po faceliftingu.
Pierwsze rejestracje nowych aut premium w Polsce – top 20 modeli
Model |
Q1 2024 | |
---|---|---|
1. |
Volvo XC60 |
1706 |
2. |
Audi A3 |
1537 |
3. |
Volvo XC40 |
1372 |
4. |
Audi A4 |
1088 |
5. |
Lexus RX |
1037 |
6. |
Lexus NX |
1022 |
7. |
Audi Q5 |
957 |
8. |
BMW Serii 3 |
899 |
9. |
BMW X3 |
899 |
10. |
Audi Q3 |
890 |
11. |
Mercedes GLC |
883 |
12. |
BMW X5 |
877 |
13. |
Tesla Model Y |
783 |
14. |
Lexus UX |
763 |
15. |
BMW X1 |
757 |
16. |
Volvo XC90 |
736 |
17. |
BMW Serii 5 |
713 |
18. |
Porsche Macan |
678 |
19. |
Mercedes CLA |
636 |
20. |
Audi A6 |
601 |
Dane: SAMAR |
|
|
Atrakcyjne promocje mogły także przyczynić się do sukcesu A4 (4. miejsce), które jest dużo starszą konstrukcją niż konkurencyjne BMW Serii 3 (8. miejsce) czy Mercedes Klasy C (poza top 20). Autorzy raportu SAMAR-u zwracają też uwagę na świetny debiut Volvo EX30: mały elektryczny SUV nie załapał się co prawda do rynkowego top 20, ale z wynikiem 342 sztuk jest trzecim najchętniej wybieranym modelem Volvo.
O tym, że staż rynkowy może działać na korzyść wyników sprzedaży, świadczy sukces Porsche Macana: od stycznia do marca w Polsce zarejestrowano 678 egzemplarzy. Popularność może też wynikać z faktu, że po 10 latach od debiutu, Porsche ogłosiło, że w tym roku przestanie oferować spalinowego Macana w Europie. Ciekawe czy za rok, gdy w salonach będzie dostępna już tylko nowa, w pełni elektryczna generacja, wynik będzie równie dobry.