Polacy jeszcze nigdy nie kupowali tak wielu aut z wyższej półki

Polacy jeszcze nigdy nie kupowali tak wielu aut z wyższej półki

BMW Serii 7 vs. Mercedes Klasy S
BMW Serii 7 vs. Mercedes Klasy S
Źródło zdjęć: © Autokult | Filip Buliński
Błażej Buliński
08.04.2024 14:59, aktualizacja: 08.04.2024 17:14

Jak podaje Instytut Badań Rynku Samochodowego, w marcu 2024 r. padł rekord rejestracji nowych aut segmentu premium w Polsce. Samochody takich marek jak m.in. Audi, Mercedes i BMW miały aż 24,5 proc. udziału w rynku.

W minionym miesiącu padł historyczny rekord rejestracji samochodów klasy premium w Polsce. Jak wynika z danych opublikowanych przez SAMAR, wydziały komunikacji zarejestrowały w marcu aż 12 250 samochodów z wyższej półki. To aż o 15,3 proc. więcej niż rok temu. Jeśli porównać sprzedaż w pierwszych trzech miesiącach tego roku do pierwszego kwartału 2023, wzrost sięga aż 27,2 proc. (32 931 szt. w Q1 2024).

Wśród marek liderem marca jak i pierwszego kwartału jest BMW. Na drugim miejscu trwa zacięta walka między Audi a Mercedesem: marka wywodząca się z Ingolstadt zajęła drugie miejsce w rankingu kwartalnym, natomiast ta ze Stuttgartu odnotowała wyższą sprzedaż w samym marcu. Polscy klienci Mercedesa kupili w pierwszym kwartale tego roku aż o 52,8 proc. więcej aut niż przed rokiem. Spektakularny wzrost sprzedaży zanotowało także czwarte w rankingu Volvo – aż 47 proc. więcej rejestracji rok do roku.

Pierwsze rejestracje nowych aut premium w Polsce – top 20 marek

Marka

marzec 2024

1.

BMW

7165

2634

2.

Audi

6699

2237

3.

Mercedes

6260

2404

4.

Volvo

5011

2226

5.

Lexus

3327

853

6.

Porsche

1345

578

7.

Tesla

1264

631

8.

Mini

709

254

9.

Land Rover

439

159

10.

Alfa Romeo

396

157

11.

DS

151

47

12.

Jaguar

59

24

13.

Bentley

26

11

14.

Ferrari

18

5

15.

Lamborghini

18

10

16.

Maserati

15

6

17.

Aston Martin

11

6

18.

Rolls-Royce

7

4

19.

Alpine

4

2

20.

McLaren

4

Bd.

Dane: SAMAR

Piąty Lexus wolumenem wciąż trochę odstaje od czołówki, jednak sukcesywnie zmniejsza różnicę – w pierwszym kwartale tego roku liczba rejestracji wzrosła o 26,9 proc. Lokomotywą sprzedaży Lexusa są obecnie SUV-y RX, NX i UX.

Wśród wygranych na drugim końcu skali należy odnotować wzrost sprzedaży Rolls-Royce’a: siedem zarejestrowanych aut to aż o 133,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Doskonale sprzedają się też inne marki z najwyższej półki, jak Bentley, Ferrari czy Lamborghini. Dużo gorsze nastroje panują za to w salonach Jaguara, który w ostatnich latach i tak nie miał powodów do świętowania: 59 rejestracji to o 57,6 proc. mniej niż przed rokiem.

W rankingu modeli lider jest od lat ten sam – Volvo XC60 także w pierwszym kwartale 2024 roku było najchętniej kupowanym autem klasy premium w Polsce. Zaskoczeniem jest za to wysoka pozycja Audi A3: kompaktowy model wyprzedził nawet bestsellerowe Q5 (7. miejsce) i to o blisko 600 sztuk. Klientom najwyraźniej nie przeszkadzał fakt, że lada dzień do salonów wjedzie A3 po faceliftingu.

Pierwsze rejestracje nowych aut premium w Polsce – top 20 modeli

Model

Q1 2024

1.

Volvo XC60

1706

2.

Audi A3

1537

3.

Volvo XC40

1372

4.

Audi A4

1088

5.

Lexus RX

1037

6.

Lexus NX

1022

7.

Audi Q5

957

8.

BMW Serii 3

899

9.

BMW X3

899

10.

Audi Q3

890

11.

Mercedes GLC

883

12.

BMW X5

877

13.

Tesla Model Y

783

14.

Lexus UX

763

15.

BMW X1

757

16.

Volvo XC90

736

17.

BMW Serii 5

713

18.

Porsche Macan

678

19.

Mercedes CLA

636

20.

Audi A6

601

Dane: SAMAR

 

 

Atrakcyjne promocje mogły także przyczynić się do sukcesu A4 (4. miejsce), które jest dużo starszą konstrukcją niż konkurencyjne BMW Serii 3 (8. miejsce) czy Mercedes Klasy C (poza top 20). Autorzy raportu SAMAR-u zwracają też uwagę na świetny debiut Volvo EX30: mały elektryczny SUV nie załapał się co prawda do rynkowego top 20, ale z wynikiem 342 sztuk jest trzecim najchętniej wybieranym modelem Volvo.

O tym, że staż rynkowy może działać na korzyść wyników sprzedaży, świadczy sukces Porsche Macana: od stycznia do marca w Polsce zarejestrowano 678 egzemplarzy. Popularność może też wynikać z faktu, że po 10 latach od debiutu, Porsche ogłosiło, że w tym roku przestanie oferować spalinowego Macana w Europie. Ciekawe czy za rok, gdy w salonach będzie dostępna już tylko nowa, w pełni elektryczna generacja, wynik będzie równie dobry.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)