Tak Chińczycy chcą ograć Europę. Ekspert przedstawia ich plan

Czy chińscy producenci mają plan, by ominąć nowe europejskie zakazy dotyczące sprzedaży aut z Chin bez produkcji kosztownych fabryk? Okazuje się, że tak i bardzo dobrze wyjaśnia to ważna w przemyśle samochodowym osoba.

MUNICH, GERMANY - DECEMBER 05: A look at the body shop finish during German Chancellor Olaf Scholz visits the BMW Group car factory on December 05, 2023 in Munich, Germany. His visit is taking place as Scholz's government wrestles with a federal budget crisis stemming from a recent Federal Constitutional Court ruling. (Photo by Leonhard Simon/Getty Images)Chińczycy chcą produkować auta w Europie bez konieczności tworzenia własnych fabryk
Źródło zdjęć: © GETTY | Leonhard Simon
Kamil Niewiński

Chińscy producenci w przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy rozpoczęli znaczący szturm na europejski rynek. Samochody z Państwa Środka nie tylko stały się w naszym regionie o wiele lepiej dostępne — ich oferta dla wielu osób zaczęła prezentować się coraz bardziej kusząco.

Po pierwszych miesiącach, które były istną eksplozją zainteresowania modelami z Chin, tempo ekspansji jakby zwolniło. Nie oznacza to oczywiście, że europejskie koncerny mogą być już całkowicie spokojne o swoją przyszłość i o nowych konkurentów. Ci bowiem ciągle szukają optymalnej drogi, by proces podboju Europy rozpocząć na dobre.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Beijing 5 – rodzinny SUV z Chin za 127 tys. zł

O furtce, którą będą chcieli wykorzystać Chińczycy, opowiedział w wywiadzie dla "Automotive News Europe" Pasi Rannus, dyrektor generalny fińskiej firmy Valmet Automotive, która zajmuje się produkcją aut dla innych marek. Finowie mają na koncie współprace, chociażby z Saabem, Porsche, Oplem czy Mercedesem, z czego ta ostatnia umowa trwa nieprzerwanie od 2013 roku.

Rannus przyznał, że produkcja kontraktowa — dokładnie ten typ tworzenia aut, jakim zajmuje się Valmet — może być dla chińskich producentów okazją, by stosunkowo niewielkim kosztem skutecznie wejść do Europy. Zamiast budowy ogromnych, drogich fabryk, wystarczy bowiem wynająć przedsiębiorstwo, by formalnie tworzyć auta w Europie. A przecież to właśnie w aspekt ich produkcji uderzają wdrażane przepisy.

W tej chwili z europejskiego punktu widzenia, liczba chińskich produktów nie jest ogromna — zarówno tych sprzedawanych, jak i produkowanych. Ale zdecydowanie Chińczycy szukają możliwości wejścia na rynek europejski w opłacalny sposób. Czas wprowadzenia produktu na rynek odgrywa ważną rolę. Jedną z możliwości jest produkcja kontraktowa. Takie umowy na pewno się pojawią. Trzeba być tego świadomym. Myślę, że pierwsza fala chińskich producentów kontraktowych będzie miała miejsce w Europie. Stany Zjednoczone mogą być łakomym kąskiem przy następnej fali, lecz są one nieco lepiej chronione przez ustawę o redukcji inflacji.

Pasi Rannus
dyrektor generalny Valmet Automotive

Czy ta wizja ma szansę się spełnić? Cóż, idealnie widać to na przykładzie koncernu Stellantis. To właśnie z pomocą zakładów w historycznym kompleksie Mirafiori na rynek w Europie miałaby wejść chińska marka Leapmotor.

Tutaj oczywiście sprawa wygląda trochę bardziej skomplikowanie — Stellantis jest ważnym udziałowcem tego producenta, który coraz częściej jest nazywany zresztą 15. marką koncernu. Zasada byłaby jednak taka sama, czyli produkcja kontraktowa. Jeżeli ta umowa zostałaby dopięta, Leapmotor bez cienia wątpliwości przetarłoby szlak dla innych marek z Chin.

Wybrane dla Ciebie
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Ostrzejszy bat na kierowców. Piraci stracą prawo jazdy jeszcze łatwiej niż do tej pory. Prezydent podpisał zmiany
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Wyższy limit prędkości. Prezydent podpisał. Docenią to mieszkańcy wsi
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Zmiany w prawie z podpisem prezydenta. 17-latkowie za kierownicą. Jakie warunki trzeba spełnić?
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Jedno paliwo wciąż wyraźnie droższe, ale widać światełko w tunelu. Mamy nowe prognozy
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Nadciągająca fala tanich części z Chin zagraża niemieckiemu przemysłowi
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Jest decyzja. Obowiązkowe kaski dla młodych rowerzystów i użytkowników e-hulajnóg z podpisem prezydenta
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥