Systemy ogrzewania postojowego Webasto [wideo]

W kalendarzu maj, a za oknami wielu domów w Polsce śnieg. Jak się okazuje, w tym roku nawet na majówce przydatny byłby w naszym samochodzie układ ogrzewania postojowego. Sprawdźmy zatem, jak działają systemy największej na świecie firmy produkującej tego typu urządzenia – Webasto.

Układ wodny WebastoUkład wodny Webasto
Szymon Witkowski

Obok Webasto znajdziemy również takich producentów jak Truma, czy bardziej popularny Eberspächer. Systemy grzewcze niemieckiego Webasto są produkowane od ponad 70 lat. Firma ta wyspecjalizowała się w produkcji samochodowych agregatów spalinowych, które zasilane są tym samym paliwem, co jednostka napędowa. Obecnie możemy wyróżnić agregaty wodne, oraz gazowe.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Wodny układ ogrzewania postojowego Webasto służy zarówno do podgrzewania zimnego silnika przed rozpoczęciem jego pracy, jak i wnętrza samochodu. Całe urządzenie znajduje się zazwyczaj z przodu auta. Pobierając paliwo z baku, dostarcza je do komory spalania wymiennika ciepła, gdzie razem z powietrzem dostającym się przez dmuchawę tworzy mieszankę paliwowo-powietrzną. Ta podgrzewana jest przez specjalny żarnik, który inicjuje zapłon. Spaliny wydostają się przez niewielkiej średnicy układ wydechowy z tłumikiem (często możecie go znaleźć pod jednym z progów samochodu), a powstałe w ten sposób ciepło przekazywane jest przez wymiennik ciepła do układu chłodzącego silnik oraz nagrzewnicy.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Zasadę działania nagrzewnicy opisywałem już w osobnym artykule. Ogrzewanie firmy Webasto jest zintegrowane z centralnym ogrzewaniem, przez co ciepłe powietrze dostaje się do kabiny tymi samymi kanałami. Dzięki agregatowi wodnemu silnik może mieć odpowiednią temperaturę już w momencie rozruchu. Ogrzewana jest bowiem także ciecz chłodząca, która otacza jednostkę napędową.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Sterowanie systemem Webasto może odbywać się za pomocą pilota lub nawet telefonu komórkowego. Pilotem zdalnego sterowania możemy włączyć ogrzewanie samochodu nawet z odległości 600 metrów. Telefonem komórkowym, który zostanie zintegrowany z naszym urządzeniem, możemy przy pomocy funkcji wybierania tonowego odpowiednio zaprogramować system. Powszechne są również zegary preselekcyjne, dzięki którym możemy zaprogramować uruchomienie się ogrzewania Webasto o konkretnej godzinie.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Systemy grzewcze firmy Webasto posiadają moc znamionową od 4,2 kW (w niewielkich samochodach osobowych) do ok. 35 kW (np. w autobusach). Modele instalowane w większości samochodów osobowych klasy średniej zużywają ok. 0,2 l paliwa w ciągu 20 minut pracy przy pełnym obciążeniu. Oszczędność paliwa ze stosowania układów postojowego ogrzewania wynika ze zmniejszonego spalania dzięki wstępnemu ogrzaniu silnika. Ceny najmniejszych zestawów wraz z montażem zaczynają się od ok. 5300 zł.

Agregaty gazowe w przeciwieństwie do wodnych, mają na celu ogrzanie jedynie wnętrza pojazdu, bez ingerencji w temperaturę pracy silnika. Mają za to mniejszy pobór prądu oraz zużycie paliwa. Wadą jest natomiast ich gabaryt, przez co najczęściej tego typu układy spotkamy w samochodach ciężarowych, gdzie ogrzewane są duże przestrzenie ładunkowe. Rzadziej znajdziemy je w pojazdach osobowych czy nawet autobusach.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Zasada działania jest jeszcze prostsza. Polega na pobraniu przez agregat powietrza, ogrzaniu go przy pomocy wymiennika ciepła (który również wykorzystuje proces spalania do tej czynności), i rozprowadzeniu po pomieszczeniu za pomocą np. systemu termoodpornych rur elastycznych. Maksymalne moce grzewcze modeli Webasto zaczynają się od 2 kW, a kończą na 9 kW. Już najmniejszy model Air Top 2000 ST jest w stanie wyprodukować 93 metry sześcienne ogrzanego powietrza na godzinę, zużywając przy tym 0,24 kg paliwa.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu

Ciekawostką na rynku spod znaku Webasto są urządzenia grzewcze wykorzystujące seryjne instalacje gazowe np. w autobusach. Takie agregaty zasilane mogą być gazem ziemnym albo propanem-butanem. Ich moc wynosi 30 kW, a w czasie godziny swojej pracy zużywają 110 W energii i 3,15 kg gazu.

W jaki sposób działa Webasto

Zobacz także:

Obok Webasto znajdziemy również takich producentów jak Truma, czy bardziej popularny Eberspächer. Systemy grzewcze niemieckiego Webasto są produkowane od ponad 70 lat. Firma ta wyspecjalizowała się w produkcji samochodowych agregatów spalinowych, które zasilane są tym samym paliwem, co jednostka napędowa. Obecnie możemy wyróżnić agregaty wodne, oraz gazowe.

Wodny układ ogrzewania postojowego Webasto służy zarówno do podgrzewania zimnego silnika przed rozpoczęciem jego pracy, jak i wnętrza samochodu. Całe urządzenie znajduje się zazwyczaj na przedzie auta. Pobierając paliwo z baku, dostarcza je do komory spalania wymiennika ciepła, gdzie razem z powietrzem dostającym się przez dmuchawę tworzy mieszankę paliwowo-powietrzną. Ta podgrzewana jest przez specjalny żarnik, który inicjuje zapłon. Spaliny wydostają się przez niewielkiej średnicy układ wydechowy z tłumikiem (często możecie go znaleźć pod jednym z progów samochodu), a powstałe w ten sposób ciepło przekazywane jest przez wymiennik ciepła do układu chłodzącego silnik oraz nagrzewnicy.

Zasadę działania nagrzewnicy opisywałem już w osobnym artykule. Ogrzewanie firmy Webasto jest zintegrowane z centralnym ogrzewaniem, przez co ciepłe powietrze dostaje się do kabiny tymi samymi kanałami. Dzięki agregatowi wodnemu silnik może mieć odpowiednią temperaturę już w momencie rozruchu. Ogrzewana jest bowiem także ciecz chłodząca, która otacza jednostkę napędową.

Sterowanie systemem Webasto może odbywać się za pomocą pilota lub nawet telefonu komórkowego. Pilotem zdalnego sterowania możemy włączyć ogrzewanie samochodu nawet z odległości 600 metrów. Telefonem komórkowym, który zostanie zintegrowany z naszym urządzeniem, możemy przy pomocy funkcji wybierania tonowego odpowiednio zaprogramować system. Powszechne są również zegary preselekcyjne, dzięki którym możemy zaprogramować uruchomienie się ogrzewania Webasto o konkretnej godzinie.

Systemy grzewcze firmy Webasto posiadają moc znamionową od 4,2 kW (w niewielkich samochodach osobowych) do ok. 35 kW (np. w autobusach). Modele instalowane w większości samochodów osobowych klasy średniej zużywają ok. 0,2 l paliwa w ciągu 20 minut pracy przy pełnym obciążeniu. Oszczędność paliwa ze stosowania układów postojowego ogrzewania wynika ze zmniejszonego spalania dzięki wstępnemu ogrzaniu silnika. Ceny najmniejszych zestawów wraz z montażem zaczynają się od ok. 5300 zł.

Agregaty gazowe w przeciwieństwie do wodnych, mają na celu ogrzanie jedynie wnętrza pojazdu, bez ingerencji w temperaturę pracy silnika. Mają za to mniejszy pobór prądu oraz zużycie paliwa. Wadą są natomiast gabaryty, przez co najczęściej tego typu układy spotkamy w samochodach ciężarowych, gdzie ogrzewane są duże przestrzenie ładunkowe. Rzadziej znajdziemy je w pojazdach osobowych czy nawet autobusach.

Zasada działania jest jeszcze prostsza. Polega na pobraniu przez agregat powietrza, ogrzaniu go przy pomocy wymiennika ciepła (który również wykorzystuje proces spalania do tej czynności), i rozprowadzeniu po pomieszczeniu za pomocą np. systemu termoodpornych rur elastycznych. Maksymalne moce grzewcze modeli Webasto zaczynają się od 2 kW, a kończą na 9 kW. Już najmniejszy model Air Top 2000 ST jest w stanie wyprodukować 93 metry sześcienne ogrzanego powietrza na godzinę, zużywając przy tym 0,24 kg paliwa.

Ciekawostką na rynku spod znaku Webasto jest urządzenie grzewcze wykorzystujące instalacje gazowe np. w autobusach. Zasilane mogą być one gazem ziemnym albo propanem-butanem. Taki agregat ma moc 30 kW, a w czasie godziny swojej pracy zużywa 110 W energii i 3,15 kg gazu.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i... w terenie! Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Felerna autostrada będzie jak nowa. GDDKiA ogłosiła przetarg
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Najsłynniejsza Mazda w Polsce na sprzedaż. Hanka z "M jak Miłość" wjechała nią w kartony
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Niemal każdy miał taki gadżet w PRL. Teraz przedmiot może wrócić do łask
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Te silniki lepiej omijaj. Francuzi się nie popisali
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Test opon zimowych 2025 GTÜ. Zaskoczenie na dole stawki
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Kierunkowskaz na skrzyżowaniu łamanym. Kierowcy często się gubią
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Warszawa pod lupą. Sprawdzą skuteczność strefy czystego transportu
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Tyle zapłacimy za paliwo w przyszłym tygodniu. Są prognozy
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało
Aston Martin DB12 S. Kiedy wiele to wciąż za mało