Nagrzewnica - ogrzewamy kabinę samochodu

Nagrzewnica jest kolejnym po chłodnicy wymiennikiem ciepła w samochodzie. Jednak w przeciwieństwie do chłodnicy, to ogrzewanie jest istotnym procesem, nie chłodzenie. W jaki sposób nagrzewnica podwyższa temperaturę powietrza ? Wykorzystując układ chłodzenia.

NagrzewnicaNagrzewnica
Źródło zdjęć: © fot. Filip Buliński
Szymon Witkowski

Najpierw przyjrzyjmy się z grubsza budowie nagrzewnicy. Przypomina bowiem chłodnicę i w zasadzie jest do niej bardzo zbliżona, choć oczywiście znacznie mniejsza gabarytowo. Zbudowana jest z użebrowanych rurek, którymi przepływa gorąca ciecz pochodząca z układu chłodzenia.

Zastanawiacie się pewnie, dlaczego jest ona gorąca, skoro pochodzi z układu chłodzenia. Otóż trafia ona do nagrzewnicy zanim zostanie schłodzona w chłodnicy przez zimne powietrze z zewnątrz. Jej wysoka temperatura jest oczywiście skutkiem odbierania ciepła od silnika – na tym w końcu polega rola płynu chłodniczego.

Schemat układu chłodzenia
Schemat układu chłodzenia

Nagrzewnica umieszczana jest wewnątrz kabiny samochodu, za deską rozdzielczą. Powietrze, które przez nią przepływa jest ogrzewane, i następnie trafia do kabiny. Najczęściej przepływ powietrza od nagrzewnicy do kanałów wentylacyjnych samochodu wspomagany jest przez wentylatory.

Istnieją dwa główne sposoby regulacji napływającego, gorącego powietrza do kabiny samochodu. Pierwszy z nich obejmuje zastosowanie specjalnego zaworu, który odpowiednio reguluje ilość dopływającej, rozgrzanej cieczy chłodniczej do żeberek nagrzewnicy. Im więcej cieczy trafia do kanałów nagrzewnicy, tym jest wyższa temperatura powietrza wpadającego do kabiny.

Drugi ze sposobów polega na regulacji przepływu powietrza. Część trafia na nagrzewnicę, a część bezpośrednio do kanałów wentylacyjnych, gdzie obydwa strumienie są ze sobą mieszane w takim stosunku, jaki określił kierowca suwakiem, czy też pokrętłem na konsoli.

W wielu przypadkach montowana jest także grzałka przy nagrzewnicy. W pierwszych minutach pracy silnika, jego temperatura jest stosunkowo niska. Płyn chłodniczy ma więc także niewielką temperaturę. Aby przyspieszyć proces ogrzewania kabiny, włączana jest elektryczna grzałka, która podgrzewa ciecz w kanalikach nagrzewnicy.

Patrząc teraz na schemat obiegu cieczy chłodzącej oraz rozumiejąc działanie nagrzewnicy, jesteśmy także w stanie pojąć, dlaczego przy zbyt wysokiej temperaturze silnika zalecane jest ustawienie nawiewu na maksymalne obroty i jak najwyższą temperaturę. Odbieramy w ten sposób ciepło od płynu chłodniczego, wspomagając tym samym chłodnicę.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł