Kierowcy dalej robią błąd. Mylą dwa rodzaje strzałek w lewo

Strzałki kierunkowe na sygnalizatorach świetlnych wciąż sprawiają kłopoty wielu kierowcom. Choć są bardzo podobne, działają bowiem na zupełnie innej zasadzie. Warto mieć tego świadomość - dla własnego bezpieczeństwa i szczelnego portfela.

Sygnalizator pokazuje strzałkę w lewo? Nie możesz zawrócić! Sygnalizator S3 nie pozwala na zawracanie
Źródło zdjęć: © Policja

Sygnalizatory ze strzałkami są podobne, ale nie identyczne. S3 zawiera trzy światła, w których zawarto trzy strzałki, S2 jest natomiast zwykłym sygnalizatorem z trzema światłami: czerwonym, żółtym i zielonym oraz odseparowaną zieloną strzałką.

Kolejną różnicę stanowi kierunek strzałek, które w sygnalizatorze S3 mogą być umieszczone właściwie pod dowolnym kątem, w zależności od przebiegu jezdni. W S2 natomiast wskazują wyłącznie prawą (częściej) lub lewą stronę.

Zielona strzałka zniknie z sygnalizatorów
Sygnalizator S2 © Policja.pl

Wizualne różnice między S2 i S3 niosą ze sobą poważne rozbieżności dotyczące przepisów ruchu drogowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kierowcy masowo nie zatrzymują się na zielonej strzałce

Rozporządzenie Mi oraz SWIA w sprawie znaków i sygnałów drogowych tak opisuje kwestię sygnalizatora S2:

  1. Nadawany przez sygnalizator S-2 sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu, z zastrzeżeniem ust.3.
  2. Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwalający na skręcanie w lewo, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.
  3. Skręcanie lub zawracanie, o których mowa w ust. 1 i 2, jest dozwolone pod warunkiem, że kierujący zatrzyma się przed sygnalizatorem i nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom.

A tak jest w przypadku sygnalizatora S3:

  1. Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator kierunkowy S-3 dotyczą kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką (strzałkami).
  2. Przepisy § 95 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do sygnałów nadawanych przez sygnalizator kierunkowy S-3.
  3. Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator kierunkowy S-3 oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu.

Najważniejsza różnica pomiędzy wspomnianymi rodzajami sygnalizatorów dotyczy kwestii zawracania, które w przypadku sygnalizatora S2 nie jest zakazane, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.

W przypadku sygnalizatora S3 kwestia zawracania zależy natomiast od kształtu strzałek. Te skierowane wyłącznie na wprost, w lewo lub w prawo zabraniają zawracania. Zdarzają się jednak sygnalizatory S3 ze strzałkami do zawracania (skierowanymi w dół), gdzie taki manewr jest w pełni bezpieczny i legalny.

Sygnalizator S3 ze strzałką do zawracania
Sygnalizator S3 ze strzałką do zawracania © Licencjodawca

Warto jednak pamiętać, że zdecydowana większość sygnalizatorów S3 wskazuje konkretny kierunek, bez strzałki skierowanej w dół. W takim przypadku zawracanie jest kategorycznie zabronione.

Jaki mandat grozi za zawracanie na skrzyżowaniu z sygnalizatorem S3, jeśli nie jest ono dozwolone? Nawet 500 zł i 15 punktów karnych. Policja może bowiem potraktować to wykroczenie jako "niestosowanie się do sygnałów świetlnych".

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne