Strajki w USA znów mogą się powiększyć. Mniejsi dostawcy w desperacji

Wielka Trójka stoi obecnie pod ścianą. Związek UAW jest gotowy do rozpoczęcia strajków w kolejnych zakładach GM, Forda i Chryslera. W ogniu krzyżowym pomiędzy koncernami a pracownikami znaleźli się niezależni dostawcy.

A "UAW On Strike" sign outside the Ford Motor Co. Michigan Assembly plant in Wayne, Michigan, US, on Tuesday, Sept. 26, 2023. President Joe Biden endorsed the United Auto Workers' demand for a major wage increase during a visit to a picket line at a General Motors Co. plant in suburban Detroit, a historic show of solidarity with organized labor. Photographer: Emily Elconin/Bloomberg via Getty ImagesStrajki związku UAW bardzo mocno odbijają się na branży motoryzacyjnej
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

Mijają właśnie dwa tygodnie od momentu rozpoczęcia strajków przez pracowników placówek należących do General Motors, Forda i Chryslera (podlegającego pod Stellantis). Związek zawodowy UAW tygodniami negocjował nowe warunki zatrudnienia z "Wielką Trójką z Detroit", a w obliczu braku porozumienia zdecydował się on na rozpoczęcie bezprecedensowych w skali USA strajków.

Na początku protesty dotyczyły trzech fabryk - po jednej każdego koncernu. Po tygodniu negocjacji, które przyniosły efekt tylko w przypadku rozmów z Fordem, UAW postanowiło zablokować działanie 38 centrów dystrybucyjnych GM oraz Stellantis. 29 września mija kolejny ważny termin postawiony przez związek, który może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację Wielkiej Trójki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tak się żegna legendę. Fabryka Dodge'a Vipera posłuży za muzeum

Jak podaje "Automotive News" obie strony są w ostatnich godzinach bardzo aktywne w negocjacjach, lecz nadal nie ma porozumienia. Jeżeli nic nie zmieni się w najbliższym czasie, jeszcze dziś, czyli właśnie 29 września, prezes UAW Shawn Fain ogłosi dołączenie do strajku kolejnych zakładów produkcyjnych.

Koncerny znalazły się oczywiście w sytuacji nie do pozazdroszczenia, lecz rykoszetem bardzo mocno obrywają również producenci i dostawcy części dla firm. Najwięcej problemów oczywiście mają mniejsze przedsiębiorstwa, dla których obecna sytuacja wiąże się z brakiem nowych zamówień i co za tym idzie brakiem przychodów.

Według raportu Stowarzyszenia Producentów Silników i Sprzętu, aż 75 proc. firm należących do tej organizacji będzie zmuszone do zwolnień, jeżeli strajk przeciągnie się o kolejne dwa tygodnie. Sytuacja jest już na tyle dramatyczna, że wspomniane stowarzyszenie zgłosiło się do prezydenta USA Joe Bidena o federalne wsparcie. W grę wchodzi pożyczka na kwotę aż 200 mln dolarów.

Strajki nie są więc tylko uderzeniem w korporacje, ale również mogą realnie doprowadzić do załamania się amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. To właśnie dlatego tak istotne jest, aby obie strony nareszcie zdołały dojść do porozumienia. Każdy dzień przestojów to ogromne straty nie tylko dla General Motors, Stellantis i Forda, ale również dla całej branży automotive w USA.

Wybrane dla Ciebie
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Trzy chińskie marki w top 20. Te auta kupowali Polacy w październiku
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie