Strajki w USA znów mogą się powiększyć. Mniejsi dostawcy w desperacji

Wielka Trójka stoi obecnie pod ścianą. Związek UAW jest gotowy do rozpoczęcia strajków w kolejnych zakładach GM, Forda i Chryslera. W ogniu krzyżowym pomiędzy koncernami a pracownikami znaleźli się niezależni dostawcy.

A "UAW On Strike" sign outside the Ford Motor Co. Michigan Assembly plant in Wayne, Michigan, US, on Tuesday, Sept. 26, 2023. President Joe Biden endorsed the United Auto Workers' demand for a major wage increase during a visit to a picket line at a General Motors Co. plant in suburban Detroit, a historic show of solidarity with organized labor. Photographer: Emily Elconin/Bloomberg via Getty ImagesStrajki związku UAW bardzo mocno odbijają się na branży motoryzacyjnej
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

Mijają właśnie dwa tygodnie od momentu rozpoczęcia strajków przez pracowników placówek należących do General Motors, Forda i Chryslera (podlegającego pod Stellantis). Związek zawodowy UAW tygodniami negocjował nowe warunki zatrudnienia z "Wielką Trójką z Detroit", a w obliczu braku porozumienia zdecydował się on na rozpoczęcie bezprecedensowych w skali USA strajków.

Na początku protesty dotyczyły trzech fabryk - po jednej każdego koncernu. Po tygodniu negocjacji, które przyniosły efekt tylko w przypadku rozmów z Fordem, UAW postanowiło zablokować działanie 38 centrów dystrybucyjnych GM oraz Stellantis. 29 września mija kolejny ważny termin postawiony przez związek, który może jeszcze bardziej pogorszyć sytuację Wielkiej Trójki.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tak się żegna legendę. Fabryka Dodge'a Vipera posłuży za muzeum

Jak podaje "Automotive News" obie strony są w ostatnich godzinach bardzo aktywne w negocjacjach, lecz nadal nie ma porozumienia. Jeżeli nic nie zmieni się w najbliższym czasie, jeszcze dziś, czyli właśnie 29 września, prezes UAW Shawn Fain ogłosi dołączenie do strajku kolejnych zakładów produkcyjnych.

Koncerny znalazły się oczywiście w sytuacji nie do pozazdroszczenia, lecz rykoszetem bardzo mocno obrywają również producenci i dostawcy części dla firm. Najwięcej problemów oczywiście mają mniejsze przedsiębiorstwa, dla których obecna sytuacja wiąże się z brakiem nowych zamówień i co za tym idzie brakiem przychodów.

Według raportu Stowarzyszenia Producentów Silników i Sprzętu, aż 75 proc. firm należących do tej organizacji będzie zmuszone do zwolnień, jeżeli strajk przeciągnie się o kolejne dwa tygodnie. Sytuacja jest już na tyle dramatyczna, że wspomniane stowarzyszenie zgłosiło się do prezydenta USA Joe Bidena o federalne wsparcie. W grę wchodzi pożyczka na kwotę aż 200 mln dolarów.

Strajki nie są więc tylko uderzeniem w korporacje, ale również mogą realnie doprowadzić do załamania się amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. To właśnie dlatego tak istotne jest, aby obie strony nareszcie zdołały dojść do porozumienia. Każdy dzień przestojów to ogromne straty nie tylko dla General Motors, Stellantis i Forda, ale również dla całej branży automotive w USA.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach