Sprzedaż aut w Europie rośnie. Szykuje się mocny finisz roku

Chociaż powoli zbliżamy się do końca 2023 r., nareszcie otrzymaliśmy pełne dane dotyczące listopada. Kryje się w nich kilka ciekawych informacji, w które zdecydowanie warto jest się wgryźć.

Sprzedaż samochodów w Europie notuje kolejne wzrosty po fatalnych latach
Sprzedaż samochodów w Europie notuje kolejne wzrosty po fatalnych latach
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Tomasz Warszewski
Kamil Niewiński

21.12.2023 | aktual.: 23.12.2023 14:43

Rok 2023 jest tak naprawdę pierwszym pełnym odbiciem po okresie pandemicznym, kiedy to sprzedaż samochodów, ich produkcja, a także dostępność była mocno ograniczona. Chociaż oczywiście nie obyło się bez żadnych problemów, i tak miesiąc w miesiąc jesteśmy w stanie obserwować wyraźne wzrosty.

Zgodnie z przewidywaniami tendencje nie uległy zmianie również w listopadzie. Trend utrzymał się, chociaż tempo samych wzrostów trochę zwolniło. Końcówka 2022 r. była jednak już okresem, w którym to wyniki sprzedażowe zaczęły wracać do względnej normy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) opublikowało właśnie najnowsze statystyki podsumowujące listopad 2023 r. na europejskich rynkach motoryzacyjnych. Łącznie w całej Unii Europejskiej sprzedano 885 581 samochodów osobowych. Względem listopada 2022 r. jest to wzrost o 6,7 proc. Jeśli do statystyki dołożymy Wielką Brytanię i kraje EFTA (Islandia, Norwegia i Szwajcaria), przebijamy pułap 1 mln sprzedanych aut (1 075 756 egz.).

Największą grupę pod kątem napędu tradycyjnie już stanowiły jednostki benzynowe - 32,7 proc. Drugą siłą są klasyczne hybrydy (HEV), które stanowią 27,4 proc. europejskiego rynku, zaś podium zamykają elektryki z udziałem na poziomie 16,3 proc. Auta na prąd wyprzedzające w statystykach sprzedaży diesle (12,2 proc. udziału w rynku w listopadzie 2023) to widok, do którego powinniśmy już się powoli przyzwyczajać.

Polska wyróżniona w statystykach. Chodzi o elektryki i diesle

Elektryków w listopadzie 2023 r. w Unii Europejskiej sprzedano dokładnie 144 378, co daje wzrost o 16,4 proc. Jeden z najpokaźniejszych wzrostów zanotowano w Polsce. W listopadzie zarejestrowano 1880 aut na prąd, co względem listopada 2022 jest skokiem o aż 60,3 proc (1173 egz.). Istotną statystyką do odnotowania jest za to spadek sprzedaży elektryków w Niemczech (-22,5 proc.) czy w Szwecji (-7,3 proc.) - krajach, które są dwoma z trzech największych rynków dla aut elektrycznych w Europie.

ACEA w opisie swojego raportu wyróżniła Polskę. Wszystko to przez silniki diesla, których rynek względem listopada 2022 r. skurczył się o 10,3 proc. Nad Wisłą jednak zanotowano wzrost sprzedaży jednostek wysokoprężnych o 13,8 proc. Jest to co prawda trend, który można było zaobserwować w listopadzie w całej Europie Centralnej i Wschodniej, lecz nasz rynek został wyszczególniony z uwagi na jego rozmiar i wpływ na ogólne tendencje w regionie.

Komentarze (6)