Sprzedaż aut w Europie rośnie. Szykuje się mocny finisz roku
Chociaż powoli zbliżamy się do końca 2023 r., nareszcie otrzymaliśmy pełne dane dotyczące listopada. Kryje się w nich kilka ciekawych informacji, w które zdecydowanie warto jest się wgryźć.
Rok 2023 jest tak naprawdę pierwszym pełnym odbiciem po okresie pandemicznym, kiedy to sprzedaż samochodów, ich produkcja, a także dostępność była mocno ograniczona. Chociaż oczywiście nie obyło się bez żadnych problemów, i tak miesiąc w miesiąc jesteśmy w stanie obserwować wyraźne wzrosty.
Zgodnie z przewidywaniami tendencje nie uległy zmianie również w listopadzie. Trend utrzymał się, chociaż tempo samych wzrostów trochę zwolniło. Końcówka 2022 r. była jednak już okresem, w którym to wyniki sprzedażowe zaczęły wracać do względnej normy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Skrót z gali Samochód Roku 2025
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) opublikowało właśnie najnowsze statystyki podsumowujące listopad 2023 r. na europejskich rynkach motoryzacyjnych. Łącznie w całej Unii Europejskiej sprzedano 885 581 samochodów osobowych. Względem listopada 2022 r. jest to wzrost o 6,7 proc. Jeśli do statystyki dołożymy Wielką Brytanię i kraje EFTA (Islandia, Norwegia i Szwajcaria), przebijamy pułap 1 mln sprzedanych aut (1 075 756 egz.).
Największą grupę pod kątem napędu tradycyjnie już stanowiły jednostki benzynowe - 32,7 proc. Drugą siłą są klasyczne hybrydy (HEV), które stanowią 27,4 proc. europejskiego rynku, zaś podium zamykają elektryki z udziałem na poziomie 16,3 proc. Auta na prąd wyprzedzające w statystykach sprzedaży diesle (12,2 proc. udziału w rynku w listopadzie 2023) to widok, do którego powinniśmy już się powoli przyzwyczajać.
Polska wyróżniona w statystykach. Chodzi o elektryki i diesle
Elektryków w listopadzie 2023 r. w Unii Europejskiej sprzedano dokładnie 144 378, co daje wzrost o 16,4 proc. Jeden z najpokaźniejszych wzrostów zanotowano w Polsce. W listopadzie zarejestrowano 1880 aut na prąd, co względem listopada 2022 jest skokiem o aż 60,3 proc (1173 egz.). Istotną statystyką do odnotowania jest za to spadek sprzedaży elektryków w Niemczech (-22,5 proc.) czy w Szwecji (-7,3 proc.) - krajach, które są dwoma z trzech największych rynków dla aut elektrycznych w Europie.
ACEA w opisie swojego raportu wyróżniła Polskę. Wszystko to przez silniki diesla, których rynek względem listopada 2022 r. skurczył się o 10,3 proc. Nad Wisłą jednak zanotowano wzrost sprzedaży jednostek wysokoprężnych o 13,8 proc. Jest to co prawda trend, który można było zaobserwować w listopadzie w całej Europie Centralnej i Wschodniej, lecz nasz rynek został wyszczególniony z uwagi na jego rozmiar i wpływ na ogólne tendencje w regionie.