Śnieżyce w mieście. Cztery kwestie, o których trzeba pamiętać

Bez względu na to, czy poruszacie się po metropolii, czy niewielkim miasteczku, śnieżyca może stanowić utrudnienie dla płynnego przemieszczania się. Istnieją cztery kluczowe aspekty, o których powinniście pamiętać, kiedy ulice są pokryte śniegiem.

Śnieżyca w mieścieŚnieżyca w mieście
Źródło zdjęć: © WP Autokult | Filip Buliński
1

Podstawowym problemem jest to, że drogi pokryte śniegiem często mają niewidoczne oznaczenia poziome. Można pomyśleć, że to drobny problem, ale to tylko złudzenie. Widząc pieszego przechodzącego przez jezdnię, nie wiemy, czy jest na przejściu dla pieszych. Nie jesteśmy w stanie tego stwierdzić, ponieważ nie widać pasów. Kierowca, który nie zwraca uwagi na znaki pionowe, może wjechać w pieszego, zwłaszcza że droga hamowania na śniegu jest znacznie dłuższa. To ryzyko jest szczególnie duże na małych uliczkach, które są odśnieżane jako ostatnie.

Rowerzyści mogą stanowić jeszcze większe wyzwanie, zwłaszcza na przejazdach rowerowych poprzecznych do jezdni. Nawet w idealnych warunkach kierowcy często nie dostrzegają rowerzystów podczas skrętu w prawo. Brak widocznej ścieżki rowerowej tylko pogłębia ten problem. Na szczęście, w taką pogodę niewielu ludzi decyduje się na jazdę rowerem.

Trzecią, niezmiernie ważną kwestią, są duże ronda, a także zjazdy, wjazdy i zwężenia. W takich miejscach kluczowe jest trzymanie się swojego pasa ruchu, który jest niewidoczny. Dlatego w takich sytuacjach powinniśmy być ostrożni i stosować zasadę ograniczonego zaufania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Samochód Roku 2025 - wywiad - Michał Kokerski x COFFEE PLANT

Kolizja w takich warunkach może być bardzo problematyczna, a ustalenie winy może okazać się trudne. Policja, w obliczu braku widocznych oznaczeń poziomych, może nałożyć mandat na każdą ze stron za niezachowanie ostrożności. Dlatego, mimo że niektórych z was może irytować powolny ruch w mieście, w trudnych warunkach lepiej jest jechać wolniej niż wcale. Każda kolizja tylko jeszcze bardziej spowolni ruch.

Ostatnia kwestia jest bardziej ogólna. Chodzi o przyczepność na znakach poziomych. Jeśli musisz hamować awaryjnie w takim miejscu, staraj się utrzymać tor jazdy tak, aby koło nie trafiło na linię na jezdni, ponieważ jest to szczególnie śliskie miejsce. Dzięki temu możesz skrócić drogę hamowania nawet o kilka metrów.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Pierwszy taki sprzęt policji. Posypią się mandaty
Nowa funkcja w Uberze. Wystarczy ją włączyć podczas jazdy
Nowa funkcja w Uberze. Wystarczy ją włączyć podczas jazdy
Nowe Audi Q3 nie ma wajch przy kierownicy. Kilka przełomów w ważnym modelu
Nowe Audi Q3 nie ma wajch przy kierownicy. Kilka przełomów w ważnym modelu
Skręć kierownicę i sprawdź. Jaką cyfrę widzisz na swojej oponie?
Skręć kierownicę i sprawdź. Jaką cyfrę widzisz na swojej oponie?
Polacy kupują, a później problem. Koszty idą w tysiące
Polacy kupują, a później problem. Koszty idą w tysiące
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Zużycie paliwa 0,044 l/100 km. Pierwszy raz taka impreza w Polsce
Zużycie paliwa 0,044 l/100 km. Pierwszy raz taka impreza w Polsce
"Wyciągnął" dwie firmy. Słynny prezes nagle zrezygnował
"Wyciągnął" dwie firmy. Słynny prezes nagle zrezygnował
Rekordowe spotkanie miłośników terenówek Toyoty. Można było zobaczyć niemal wszystkie wersje
Rekordowe spotkanie miłośników terenówek Toyoty. Można było zobaczyć niemal wszystkie wersje
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Bentley Bentayga Speed. V8 ma się coraz lepiej
Pierwsza jazda: Bentley Bentayga Speed. V8 ma się coraz lepiej