Samochody używaneŠkodaUżywana Škoda Octavia II - wszechstronny hit

Używana Škoda Octavia II - wszechstronny hit

W 1996 roku Škoda zaprezentowała swój pierwszy samochód, który powstał w całości przy współpracy z Volkswagenem. Niepozorna Octavia znalazła mnóstwo klientów na całym świecie. Kiedy w 2003 roku zaprezentowano jego następcę, czyli Octavię II generacji, konkurencja zadrżała i drży do dzisiaj.

Skoda Octavia II
Skoda Octavia II
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Skoda
Bartosz Pokrzywiński

26.07.2012 | aktual.: 30.03.2023 10:03

Używanie wielkich słów w kontekście średniej wielkości auta czeskiej firmy, która jest własnością niemieckiego koncernu brzmi idiotycznie, jednak biorąc pod uwagę to co w ciągu ostatniej dekady dzieje się na rynku motoryzacyjnym, są one jak najbardziej uzasadnione.

Zdumiewające jest to jak często na polskich drogach widujemy Škodę Octavię II generacji. Auto stało się przebojem samochodów służbowych, także dzięki preferencyjnym warunkom leasingu oferowanym przez czeskiego producenta. Octavie jeżdżą jako auta żandarmerii, handlowców, likwidatorów szkód, a nawet jako taksówki. Skąd się to wzięło i co to oznacza?

Skoda Octavia
Skoda Octavia© mat. prasowe / Skoda

Wszystko rozpoczęło się w 2003 roku, a więc blisko dekadę temu, kiedy zdjęcia nowej wówczas Octavii obiegły świat. Na początku 2004 roku pierwsze egzemplarze auta trafiły do salonów. Czesi, podobnie jak w przypadku poprzedniej generacji tego modelu, wykorzystali płytę podłogową pochodzącą z Volkswagena Golfa, tym razem była to platforma o nazwie A5 PQ 35.

Z niemieckich aut zaczerpnięto także mnóstwo elementów mechanicznych, w tym jednostki napędowe. Skoda Octavia II dostępna jest na rynku w dwóch wersjach nadwoziowych - jako liftback, którego bagażnik jest w stanie pomieścić 560 l ładunku oraz jako kombi z kufrem o pojemności 580 l. Obie wersje wyposażone są oczywiście w składane oparcie tylnej kanapy, dzięki czemu powierzchnię bagażową można powiększyć do 1460 l w przypadku liftbacka oraz 1620 l w kombi.

Skoda Octavia
Skoda Octavia© mat. prasowe / Skoda

Dlaczego to ma tak ogromne znaczenie? Ze względu na swoją niską cenę, cieszącą się dobrą opinią niemiecką technologię pod nadwoziem oraz sam charakter auta, Octavia II jest jednym z najbardziej wielozadaniowych pojazdów dostępnych na rynku. Z powodzeniem sprawdzi się w roli pojazdu ekonomicznego kawalera, studenta, przedstawiciela handlowego czy starszego pana, który całe wakacje spędza z małżonką i wnuczkiem na działce.

Stylistyka zawsze będzie kwestią gustu. W latach 2004-2008 Škoda Octavia II oferowana była z mniejszymi, ostrzej wyglądającymi przednimi reflektorami i zderzakiem z charakterystyczną listwą. Elementy te (i nie tylko), uległy zmianie podczas faceliftingu przeprowadzonego właśnie w 2008 roku. Od tej pory auto wyposażone jest w nowocześniejszą i chyba bardziej kontrowersyjną stylistykę, która także może się podobać.

Octavia Facelift 2008
Octavia Facelift 2008© mat. prasowe / Skoda

Pod maskę auta montowana była cała gama jednostek napędowych, które zapożyczono z innych modeli koncernu Volkswagena. O tych najbardziej i najmniej polecanych pisał Artur przy okazji artykułu przedstawiającego awarie i problemy związane z eksploatacją Octavii II.

Do jednych z najpopularniejszych należą wysokoprężne motory 1,9 TDI, które cieszą się w naszym kraju mianem niezniszczalnych. Jeśli dba się o turbosprężarkę z łatwością wytrzymują one przebiegi rzędu 400 czy 500 tysięcy kilometrów. 105-konny 1,9 TDI zastąpiony został później przez motor o pojemności 1,6 l TDI. Ponadto dla miłośników diesli Škoda montuje pod maskę Octavii jednostki 2,0 TDI dostępne w wariantach 140-170 KM, także z układem wtrysku Common Rail.

Skoda Octavia
Skoda Octavia© mat. prasowe / Skoda

Spośród jednostek benzynowych, po faceliftingu słabsze motory FSI zostały zastąpione przez turbodoładowane TSI (1,8 zastąpił 2,0 oraz 1,4 zastąpił 1,6). Poza tym gama jednostek rozciąga się od najsłabszego 80-konnego 1,4 MPI aż do 200-konnego 2,0 TFSI napędzającego Škodę Octavię w usportowionej wersji RS. Co ciekawe, pod maską RS'a dostępnego także z nadwoziem typu kombi, może pracować nawet 170-konny motor 2,0 TDI.

Benzynowa jednostka zaczerpnięta z Golfa GTI radzi sobie całkiem nieźle z ważącym nieco ponad 1400 kg nadwoziem Octavii. Ze skrzynią DSG, dostępną także w słabszych wersjach, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s (7,5 s przed faceliftingiem) oraz jest w stanie rozpędzić się do 238 km/h lub 240 km/h w przypadku sześciobiegowej manualnej przekładni. Jak z osiągami pozostałych jednostek benzynowych?

Skoda Octavia RS
Skoda Octavia RS© mat. prasowe / Skoda

Nie jest źle, poza najsłabszymi 1,4 MPI oraz 1,6 MPI/FSI, pozostałe jednostki zapewniają wystarczające osiągi do jazdy na co dzień. Co ciekawe, od jakiegoś czasu na polskim rynku oferowana jest Škoda Octavia Tour, czyli fabrycznie nowa wersja sprzed faceliftingu. Z poprzednim modelem było podobnie, więc nie dziw, że na rynku wtórnym można kupić Octavię I generacji pochodzącą z 2007 czy 2008 roku.

Wnętrze Octavii II jest bardzo miłym, ale niezbyt przytulnym miejscem, no może poza topowymi wersjami wyposażenia jak Elegance czy Laurin&Klement. Całość wykonano z materiałów bardzo przyzwoitej jakości, jednak na czymś Czesi musieli przecież zaoszczędzić. Miejsca zarówno z przodu jak i na tylnej kanapie jest wystarczająco, ale jeśli ktoś szuka naprawdę wygodnego auta na dłuższe podróże, warto zainteresować się modelem Superb.

Skoda Octavia Scout
Skoda Octavia Scout© mat. prasowe / Skoda

Octavia świetnie sprawdza się w roli wielozadaniowego auta, jeśli ktoś często zjeżdża z utwardzonych dróg, powinien rozejrzeć się za modelem Scout. Auto zadebiutowało na rynku w 2006 roku i dostępne jest z nadwoziem typu kombi, wyposażone jest w napęd na cztery koła, zwiększony prześwit, dodatkowe osłony oraz zmienione zderzaki.

Na rynku wtórnym Škoda Octavia cieszy się sporą popularnością i opinią prostego, niezawodnego auta. Decydując się na zakup tego modelu trzeba być świadomym tego, że nabywa się wytrzymałego i solidnego partnera, który będzie perfekcyjnie spełniał swoje zadanie, ale prawdopodobnie zawsze będzie niezauważalny. Dla jednych to wada, dla innych zaleta.

Za egzemplarze z pierwszych lat produkcji i przebiegiem powyżej 200 tys km, trzeba zapłacić około 20 tys zł. Najrozsądniej będzie szukać auta w przedziale 30-35 tys zł, gdyż wtedy są największe możliwości wyboru jednostki napędowej czy wersji nadwoziowej. Za kwotę powyżej 45-50 tys zł śmiało można przebierać w niemal fabrycznie nowych egzemplarzach z niewielkimi przebiegami.

Ceny wybranych części zamiennych do wersji 1,9 TDI 105 KM z 2004 roku:

  • Filtr oleju - 21 zł
  • Filtr paliwa - 38 zł
  • Błotnik - 89 zł
  • Lusterko zewnętrzne - 250 zł
  • Uszczelka głowicy silnika - 152 zł
  • Sprzęgło kompletne - 744 zł
  • Klocki hamulcowe tył - 54 zł komplet
  • Tarcza hamulcowa tył - 73 zł sztuka
  • Amortyzator przedni - 167 zł
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)