Samochody po 5 latach. Wiemy, które najbardziej się opłacają
Przy zakupie nowego samochodu chcemy, żeby jak najmniej tracił na wartości. Jednak wybierając auto z drugiej ręki jest odwrotnie - im taniej, tym lepiej. Zobacz, w przypadku których popularnych modeli ceny spadają najbardziej, a u których najmniej.
11.07.2018 | aktual.: 30.03.2023 09:50
Zaraz po wyjechaniu z salonu samochód zaczyna tracić na wartości. Sprawdziliśmy wspólnie z Info-Ekspert, które z popularnych aut po 5 latach i 75 tys. km przebiegu najbardziej staniały, a które najmniej.
Wartość rezydualna to wartość przedmiotu w momencie odprzedaży. Jest to jeden z istotnych czynników, którym kupujący powinien się kierować przy zakupie zarówno nowego, jak i używanego pojazdu. Wziąłem pod lupę 10 najlepiej sprzedających się pozycji w Polsce w 2017 roku. Jak wygląda ich wartość na rynku wtórnym po 5 latach i przebiegu 75 tys. km przebiegu?
|
---|
Najmniej staniał jeden z najbardziej popularnych samochodów na świecie. Volkswagen Golf siódmej generacji po określonym przez nas okresie eksploatacji stracił jedynie 42,73 proc. swojej wartości. Jest to auto bardzo często poszukiwane na rynku wtórnym. Ceniona niemiecka technologia i wiele egzemplarzy z bogatym wyposażeniem to jedne z kilku czynników, które trzymają wartość Golfa na wysokim poziomie.
Na drugim miejscu, jeśli chodzi o najmniejszą utratę wartości, uplasował się rodzinny crossover z Japonii z wynikiem 43,81 proc. Nissan Qashqai zamykał ranking 10 najlepiej sprzedających się aut w ubiegłym roku. Obecnie panująca moda na małe miejskie crossovery i dobre opinie mechaników o tym modelu przyczyniły się do małego spadku wartości tego modelu.
Jako ostatnie na podium uplasowały się z prawie identyczną utratą wartości Toyota Auris (44,11 proc) i Skoda Octavia (44,12 proc.). Czeskie auto od lat wygrywa rankingi sprzedaży w Polsce. Bardzo często trafia do firmowych flot oraz do zwykłego "Kowalskiego". Auris, dzięki swojemu starszemu bratu, kojarzy się z niezawodnością, a hybrydowa wersja napędu na pewno przyciąga wielu klientów.
Wyżej wspomniane modele zapewnią pierwszym właścicielom największą wartość rezydualną po 5 latach i 75 tys. przebiegu. Sprzedaż po tym okresie nie powinna być dla nich problemem, ponieważ każdy z tych samochodów jest często poszukiwany. Jeśli jesteś zainteresowany kupnem jednego z wspomnianych aut na rynku wtórnym to szukaj egzemplarzy z bogatym wyposażeniem i od pierwszego właściciela.
Teraz czas na auta, które będą lepszym zakupem dla drugiego właściciela, ponieważ ich wartość rezydualna po 5 latach nie jest najwyższa. Trzecie miejsce od końca przypadło małej skodzie. Fabia straciła na wartości 48,65 proc. Popularny hatchback od czeskiego producenta występował w wielu wariantach. Modele z bogatym wyposażeniem będą ciekawą propozycją na rynku wtórnym.
Przedostatnie miejsce przypadło Astrze, która straciła na wartości 50,91 proc. Hatchback produkowany w gliwickiej fabryce jest w Polsce wyjątkowo popularny. Godnym polecenia jest silnik 1.4 Turbo, który odwdzięczy się niezłymi osiągami i spalaniem na poziomie 6-7 l/100 km.
Ostatnie miejsce z 54,12 proc. straty przypadło Focusowi. Dzięki temu model Forda może być najciekawszą propozycją pod względem finansowym na rynku wtórnym. Co oferuje Focus za swoją najmniejszą wartość rezydualną? Na pewno trzeba wspomnieć o zawieszeniu, które przez lata było uznawane za idealne oraz solidnym silniku benzynowym 1.6 Duratec.
Podsumowując modele z największą wartością rezydualną po 5 latach eksploatacji i przejechaniu 75 tys. kilometrów (VW Golf, Nissan Qashqai, Toyota Auris i Skoda Octavia) są godne polecenia do zakupu jako nowe. Zapewnią one właścicielom sprzedaż z najmniejszą utratą wartości w porównaniu do innych aut w zestawieniu. Za to modele, które straciły najwięcej (Skoda Fabia, Opel Astra i Ford Focus) będą ciekawą propozycją na rynku wtórnym. Polecam szukanie egzemplarzy z możliwie najbogatszym wyposażeniem, od pierwszych właścicieli i udokumentowaną historią serwisową.