Samochody na szczycie listy produktów niebezpiecznych. Po raz pierwszy w historii

Safety Gate to coroczny raport Komisji Europejskiej dotyczący niebezpiecznych produktów nieżywnościowych. W edycji podsumowującej rok 2021 pierwsze — niechlubne — miejsce zajęły pojazdy silnikowe. Co na to wpłynęło?

Kontrola jakości nie zawsze pozwala wykryć wszystkie wady produktuKontrola jakości nie zawsze pozwala wykryć wszystkie wady produktu
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / BMW
Aleksander Ruciński

W państwach członkowskich UE funkcjonuje system Safety Gate, który pozwala na szybką wymianę informacji na temat produktów niebezpiecznych dostępnych na rynku. Jego zadaniem jest eliminowanie ryzyka po stronie użytkowników.

W przypadku wykrycia nieprawidłowości władze kraju, w którym namierzono wadliwe towary, są zobowiązane do publikacji szczegółowych alertów, które natychmiast trafiają o pozostałych członków Safety Gate.

Każdy alert — poza informacjami o wykrytym problemie — zawiera również kategorię produktu oraz środki, jakie podjęto w związku z ujawnioną wadą. To systemowe rozwiązanie przede wszystkim pozwala zwiększać bezpieczeństwo oraz świadomość użytkowników, ale i systematyzować poszczególne produkty z uwagi na liczbę zagrożeń.

Jak się okazuje, w 2021 roku palma pierwszeństwa na niechlubnej liście przypadła pojazdom silnikowym. Dalej uplasowały się zabawki i sprzęt elektroniczny. Zgłoszenia dotyczące samochodów były głównie wynikiem tzw. akcji serwisowych, przeprowadzanych przez producentów w przypadku wykrycia nieprawidłowości.

Akcje serwisowe nie należą do rzadkości — nie tylko z uwagi na coraz większe zaawansowanie współczesnych konstrukcji, ale i fakt, że producenci w obawie przed konsekwencjami karnymi coraz rzadziej bagatelizują wykryte problemy.

Pierwsze miejsce w rankingu nie musi wiec być to równoznaczne ze spadkiem jakości produktów, co nie zmienia faktu, że pojazdy silnikowe nigdy wcześniej nie zasłużyły na niechlubną lokatę w rankingu Safety Gate.

Aleksander Ruciński, dziennikarz Autokult.pl

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech