Saab nie chce umrzeć. Model 9-3 wraca na drogi pod nową nazwą

Szwedzka motoryzacja pokazuje, jak niewiele wystarczy, by zniknąć z rynku. Z jednej strony Volvo dostało się pod skrzydła Chińczyków i kwitnie z dnia na dzień. Z drugiej, Saab musiał zrezygnować ze swojej działalności motoryzacyjnej po rządach General Motors. Jeden z ich modeli nie daje jednak za wygraną.

Lata mijają, a 9-3 prawie się nie zmienia. Prawie...Lata mijają, a 9-3 prawie się nie zmienia. Prawie...
Źródło zdjęć: © materiały prasowe
Mateusz Lubczański

Gdy już było wiadomo, że dla Saaba to koniec przygody z czterema kółkami, na ratunek przyszli inwestorzy z Państwa Środka. Choć stracili oni prawa do wykorzystywania logo oraz nazwy Saab, mieli wykupiony dostęp do technologii pozwalającej na produkcję auta znanego wcześniej jako 9-3. Teraz wyjeżdża ono z fabryki w Tianjin w północno-wschodnich Chinach pod marką NEVS (National Electric Vechicle Sweden).

Na początku wydajność obiektu oszacowano na 50 tys. egzemplarzy rocznie, jednak już w 2019 w Tianjin może być produkowanych aż 220 tys. aut. Co więcej, firma zamierza uruchomić byłą fabrykę Saaba w mieście Trollhatan. Miałoby to mieć miejsce już w połowie przyszłego roku. Wynika to z ogromnego zapotrzebowania na auta NEVS w Chinach. Mają one trafić przede wszystkim do programu car-sharingowego o nazwie Panda New Energy.

Obraz
© materiały prasowe

NEVS 9-3 to konstrukcja znana jeszcze przed upadkiem Saaba, teraz przerobiona na samochód elektryczny. Zasięg określany jest na około 300 km, a unowocześnienia dotyczą głównie systemów elektronicznych. Kierowca ma do dyspozycji Wi-Fi oraz ulepszone filtrowanie powietrza wpadającego z zewnątrz pojazdu do kabiny (wszak Chiny walczą ze smogiem). Co więcej, 9-3 może pobrać aktualizację oprogramowania podczas postoju, tak jak ubóstwiana przez wielu Tesla S.

NEVS planuje również otwarcie kolejnej fabryki, jednak pierwsze plany wskazują na jej ulokowanie nie w Europie, a właśnie na Dalekim Wschodzie. Nie wiadomo, czy elektryczny 9-3 trafi w najbliższym czasie na nasze drogi, lecz Turcja już wyraziła zainteresowanie takim pojazdem.

Obraz
© materiały prasowe
Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Polacy oszaleli na punkcie SUV-ów. Te modele wybierali w październiku
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Europa traci konkurencyjność. Fabryki części pracują na granicy opłacalności
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Jeździł nim znany aktor. Teraz jest na sprzedaż
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Koniec modernizacji dawnej gierkówki. Kierowcy mogą już korzystać
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Nie chcą technologii Tesli nawet za darmo. Musk narzeka
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Dziś duża akcja policji. Mandaty do 5 tys. zł
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Jazda na zakazie z dotkliwszą karą. Rząd zmienia przepisy, ale to nie poprawi sytuacji [Opinia]
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Seat wycenił odświeżoną Ibizę. Jest w czym wybierać
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Ten Lexus ES z Polski przejechał ponad 750 tys. km i nadal ma się dobrze
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
Zmiana uprawnień kat. B. Rząd podał najpóźniejszą datę
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇